دندانپزشکی در دوران شیردهی

دندانپزشکی در دوران شیردهی

نگرانی یک مادر شیرده درمورد تاثیرات داروی بی حسی یا هر گونه داروی دریافتی بعد از عصب کشی دندان (درمان ریشه) و سایر درمان های دندانپزشکی بر کودک شیرخوار کاملا قابل درک است، اما خوشبختانه تمام مواد مورد استفاده در درمان های دندانپزشکی و پروسه های مرتبط با تشخیص مانند تهیه تصاویر رادیوگرافی، اسکن های سه بعدی و … بدون هیچ گونه نگرانی از جهت تاثیر بر محتویات شیر مادر قابل استفاده هستند.

عوارض داروی بی حسی در شیردهی

شاید بیش ترین سوال مادران شیرده راجع به تاثیرات داروی بی حسی دندانپزشکی و حضور آن در شیر باشد. خوشبختانه داروی بی حسی تزریقی در شیر ترشح نمی شود و بنابراین نیازی به تاخیر انداختن شیردهی بعد از اتمام درمان دندانپزشکی نیست.

عصب کشی دندان در دوران شیردهی

پروسه عصب کشی و مواد مورد استفاده در آن هیچ گونه تاثیری برمحتویات شیر مادر و کودک شیرخوار نداشته و در صورت نیاز به راحتی قابل انجام است.

اسپری لیدوکایین در دوران شیردهی

تاثیرات اسپری لیدوکایین موضعی بوده و استفاده از آن معمولا تاثیر چندانی بر درد دندانی که نیاز به عصب کشی دارد، ندارد اما در میزان نرمال ضرری نیز در شیردهی ندارد.

پرکردن دندان در شیردهی

به خاطر نگرانی های بین المللی در مورد کاهش آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده با جیوه، توافق های جهانی بر این است که استفاده ازتمام موادی که سبب آزادسازی جیوه در حین تولید، استفاده یا دفع زباله می شوند محدود شود که تنها یکی از منابع آن آمالگام موجود در پرکردگی های دندان است. دقت داشته باشید که این توصیه ها بیش تر در جهت اهداف محیط زیستی است و نه نگرانی از خطرات آمالگام برای سلامت بدن.

بنابراین در صورتی که در حال حاضر در دهان خود پرکردگی آمالگام دارید، هیچ خطر و ضرری شما و فرزندتان را تهدید نمی کند. تعویض ترمیم های بدون مشکل آمالگام قبلی با مواد همرنگ تنها به جهت مسائل زیبایی در دوران بارداری و شیردهی پیشنهاد نمی شود چرا که این درمان ها انتخابی بوده و ضروری نیستند و می توانند به تاخیر بیفتند، اگر چه ترشح جیوه آزاد شده حین برداشت آمالگام های قبلی در شیر مادر بسیار ناچیز است.

دندانپزشکی در دوران شیردهی

اما در صورت حضور پوسیدگی در دهان و نیاز واقعی به درمان بهتر است هر چه سریع تر ترمیم دندان مادر شیرده انجام شود تا از پیشرفت پوسیدگی و عوارض ناشی از به تعویق انداختن درمان مانند به عصب رسیدن یا حتی کشیدنی شدن دندان پیش گیری شود و در این حالت به تاخیر انداختن درمان پیشنهاد نمی شود. در صورت نیاز به پرکردگی جدید به علت پوسیدگی می توانید در صورت نیاز و صلاحدید دندانپزشک با مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) آن را انجام دهید، اگرچه ترمیم آمالگام هم مشکلی ندارد.

مسکن دندان درد در شیردهی

مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن ساده، بروفن، ژلوفن و … هیچ ممانعتی برای مادر شیرده ندارد. بنابراین در صورتی که در دوران شیردهی هستید و بعد از عصب کشی دندان (درمان ریشه) درد دارید می تواند از این مسکن ها با خیال راحت استفاده کند. بهتر است مادر شیرده از مسکن های حاوی مخدر مثل استامینوفن کدیین استفاده نکند.
اگر چه استفاده از مسکن های یاد شده ایمن است، می توانید برای راحتی خیال بیش تر خودتان بلافاصله بعد از شیردهی دارو مصرف کنید یا از تکنیک های استفاده از شیر دوشیده شده استفاده کنید.

آنتی بیوتیک در شیردهی

فارغ از شرایط بیمار مصرف آنتی بیوتیک همیشه باید به تشخیص دندانپزشک و محدود به مواردی باشد که واقعا مورد نیاز است.

حتما در این رابطه این مطلب را بخوانید: آیا بعد از عصب کشی آنتی بیوتیک لازم است؟

در صورتی که به علت ورم شدید و صورتی ناشی از عفونت دندان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول بلامانع است.

تاثیر شیردهی بر پوسیدگی

شیردهی به نوزاد هیچ ارتباط علمی با ایجاد پوسیدگی به دلایلی مانند نرم شدن یا ضعیف شدن ساختار دندان ها یا کاهش کلسیم در دندان ندارد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است سبب مشکلات دهان و دندان شود و وضعیت ایجاد شده بعد از زایمان معمولا به اشتباه به شرایط شیردهی ربط داده می شود.

در این ارتباط با عصب کشی در دوران بارداری این مطلب را بخوانید.

خمیر دندان و دهانشویه در شیردهی

استفاده از خمیر دندان و دهانشویه در صورت نیاز در مقادیر نرمال روزمره برای مادر شیرده بلامانع است.

کشیدن دندان و ایمپلنت در شیردهی

در صورتی که دندان شما نیاز به کشیدن و قراردهی ایمپلنت دارد بدون نگرانی در دوران شیردهی قابل انجام است.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری (متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *