برای عصب کشی به متخصص درمان ریشه مراجعه کنم یا دندانپزشک عمومی؟

عصب کشی دندان

گاهی بیمارانی که از طرف همکاران دندانپزشک برای عصب کشی دندان (درمان ریشه) دندان به من ارجاع داده شده اند می پرسند که آیا دندان مورد نظر را دندانپزشک عمومی هم می تواند عصب کشی کند یا خیر حتما باید به وسیله متخصص درمان ریشه انجام شود.

متخصص درمان ریشه (یا اندودنتیست) دندانپزشکی است که بعد از ۶ سال آموزش در زمینه دندانپزشکی عمومی، سه سال به طور اضافه فقط در زمینه درمان ریشه آموزش دیده و به علت این سال های اضافه آموزش از عنوان متخصص استفاده می شود. متخصص درمان ریشه مهارت های بیش تری را در زمینه تشخیص منشا دردهای دندانی و تلاش برای حفظ دندان کسب کرده است. بسیاری از متخصصین درمان ریشه از جمله خود من تمام زمان کار بالینی خود را فقط به انجام این درمان اختصاص می دهند.

بنابراین یک متخصص درمان ریشه که در زندگی حرفه ای خود تعداد بیشماری عصب کشی انجام داده است می تواند با نتایج بهتری درمان های چالش برانگیز را انجام دهد. به علاوه یک متخصص درمان ریشه معمولا تکنولوژی و ابزارهای مدرن تر را به خدمت می گیرد و می تواند به حفظ دندان طبیعی شما بیش تر کمک کند. به همین دلیل بسیاری از همکاران دندانپزشک عمومی هم انجام عصب کشی به خصوص درمان های پیچیده تر را به متخصص درمان ریشه ارجاع می دهند. برای مثال دندان های عقب (آسیا)، دندان هایی که ریشه اضافه یا کانال بسته یا کانال منحنی و خمیده دارند از مواردی هستند که به متخصص درمان ریشه ارجاع داده می شوند.

اگر می خواهید بدانید کانال ریشه چیست این مطلب را بخوانید.

همین طور دندان هایی که قبلا یک بار عصب کشی شده و در حال حاضر نیاز به عصب کشی مجدد (درمان مجدد ریشه) دارند هم توسط متخصص درمان ریشه درمان می شوند.
در مواردی که ترس از عصب کشی یا به صورت کلی ترس از دندانپزشکی وجود دارد نیز انجام درمان به وسیله متخصص درمان ریشه حتما می تواند مفید باشد تا درمان با آرامش و بدون درد و همزمان با کیفیت بیش تری انجام شود. یکی دیگر از موارد شایع ارجاع به متخصص درمان ریشه، شرایطی است که همکار دندانپزشک قبلی برای بی حس کردن بیمار در حین عصب کشی مشکل داشته است چرا که متخصص درمان ریشه مهارت بالایی در استفاده از تکنیک هایی برای دستیابی به بی حسی عمیق دارد. در مواردی که درد دندانی با منشا نامعلوم وجود دارد و تشخیص آن دشوار است نیز بهتر است حتما به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید چرا که متخصص درمان ریشه در این زمینه تجربه و مهارت بیش تری دارد و با انجام تست و معاینات بالینی یا تجویز عکس (رادیوگرافی) لازم به تشخیص مشکل دندانی و درمان مورد نیاز شما کمک می کند.

باید در نظر گرفت که عصب کشی (درمان ریشه) به حوصله و صبر و دقت زیادی نیاز دارد به طوری که بسیاری از دندانپزشکان عصب کشی(درمان ریشه) را جزو سخت ترین درمان ها در حیطه دندانپزشکی طبقه بندی می کنند. انجام یک عصب کشی (درمان ریشه) موفقیت آمیز که در دراز مدت دچار شکست نشود به مهارت و تکنیک بالایی وابسته است و انجام آن توسط متخصص درمان ریشه اگرچه هزینه بالاتری دارد اما در دراز مدت به سود بیمار است و احتمال این که دندان در آینده به علت مشکلاتی در عصب کشی (درمان ریشه) قبلی نیاز به درمان مجدد ریشه پیدا کند یا حتی کشیدنی شود کم تر خواهد بود. معمولا دندانپزشکان و متخصص درمان ریشه با هم همکاری می کنند تا بهترین نتیجه ممکن برای بیمار انجام شود.