معرفی روش های درمان دندان قروچه

فردی که دندان پزشک دارد دندانش را درمان می کند. درمان دندان قروچه

براکسیسم، یا به عبارتی دندان قروچه حالتی است که در اثر آن فرد با شدت بالایی دندان های خود را روی هم می کشد. ساییده شدن دندان ها روی هم به مرور باعث به وجود آمدن مشکلات جدی می شود؛ به همین خاطر باید به فکر درمان دندان قروچه باشیم.

درمان دندان قروچه در بزرگسالان

درمان دندان قروچه در افراد بزرگسال، اهمیت بیشتری دارد؛ لذا باید از روش های درمانی استفاده شود که تاثیر بیشترین در این باره دارند. دندان قروچه هم در بیداری و هم در خواب رخ می دهد. گاهی شدت براکسیسم به حدی زیاد است که ممکن است فرد کنار شما از خواب بیدار شود.

برای درمان این مشکل می توان از محافظ دندان استفاده کرد. محافظ دندان همانطور که از آن مشخص است مانع از ساییده شدن دندان ها روی هم می شود. در یک روش درمانی دیگر می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید؛ تا سطوح دندان های شما را از طریق جراحی تراز کند. ارتودنسی دندان، یکی دیگر از روش های درمانی جهت درمان دندان قروچه بزرگسالان است.

فردی که روی تخت خوابیده است.

درمان خانگی دندان قروچه

گاهی می توان با اندکی دقت و توجه بدون نیاز به مراجعه به پزشک، علت دندان قروچه را درمان کرد. در ادامه به برخی از درمان های خانگی دندان قروچه اشاره می کنیم تا شما هم با آنها آشنایی پیدا کنید.

  • اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به میزان زیادی از مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده می کنید؛ باید میزان مصرف این مواد را کاهش دهید.
  • مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی الکل نیز می توانند این مشکل را تشدید کنند؛ بنابراین باید مصرف چنین موادی را به طور کامل قطع کنید.
  • جویدن آدامس را ترک نمایید؛ زیرا آدامس جویدن فشار زیادی به فک می آورد.
  • تا جایی که ممکن است است سطح استرس خود را مدیریت کنید.
  • از کمپرس گرم استفاده کنید؛ این کار باعث ریلکس کردن فک می شود بنابراین به کنترل و ودرمان دندان قروچه کمک می کند.

دختری در دندان پزشکی که می خندد.

درمان دندان قروچه در کودکان

علت دندان قروچه کوکان در خواب و عارضه دندان قروچه در کودکان اصلا جای نگرانی ندارد؛ به همین خاطر اگر کودک شما در خواب دندان های خود را روی هم می کشد نگران نباشید. در واقع با بزرگ تر شدن کودکان، فک آنها هم رشد کرده و به تدریج این عادت فیزیکی در آنها ترک می شود.

اگرچه علائم براکسیسک در کودکان هم مانند بزرگسالان است؛ ولی خطرات جدی به دنبال ندارد و بعد از رسیدن به سنین بالاتر مشکل آنها به طور طبیعی درمان می شود. بنابراین اگر کودک شما چنین عادتی دارد بهتر است خود را درگیر روش های درمانی مختلف نکنید.

خانمی که یک لیوان شیر در دست دارد.

درمان دندان قروچه در طب سنتی

با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه طب سنتی به وجود آمده؛ در حال حاضر از نظر طب سنتی نیز روش های مختلفی برای درمان دندان قروچه وجود دارد. از نظر طب سنتی، استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن نعنا و اسطوخودوس و … بسیار موثر است. باید این روغن ها را قبل از خواب استفاده کنیم تا تاثیر بیشتری داشته باشند.

مصرف معجون شیر زردچوبه نیز خیلی مفید است. طبع گرم زردچوبه از گرفتگی عضلات فک جلوگیری می کند؛ بنابراین زمانی که فک در حالت آرامش باشد براکسیسم اتفاق نمی افتد. شما باید این معجون را قبل از خوابیدن استفاده کنید. ماساژ درمانی هم خیلی مفید است. اگر سعی کنید تا یک بازه زمانی مشخص با استفاده از روغن های گیاهی موثر، ماساژ درمانی فک را انجام دهید؛ خیلی زود دندان قروچه شما قطع خواهد شد. بیوفیدبک نیز از روش های درمانی مورد تاکید در طب سنتی می باشد.

در روش بیوفیدبک به افراد آموزش داده می شود که چگونه فعالیت ماهیچه های فک خود را کنترل کنند. رفتار درمانی هم در این رابطه بسیار تاثیر گذار است و باید به آن توجه داشته باشیم. مواردی که بیان شد تنها بخش محدودی از راهکارهای درمانی طب سنتی برای درمان این عادت فیزیکی مخرب هستند؛ و باید دانست که در طب سنتی روش های گسترده دیگری هم وجود دارد.

ماکت سه بعدی دندان

قرص دندان قروچه

با توجه به این موضوع که دندان قروچه عوارض منفی زیادی به دنبال دارد؛ باید به فکر درمان جدی و قطعی آن باشیم. برای درمان باید در ابتدا علت اصلی این مشکل تشخیص داده شود. برای تشخیص براکسیسم به طور قطعی نظر پزشک مطمئن ترین روش است. گاهی برخی از پزشکان برای درمان براکسیسم دارو تجویز می کنند.

اگر علت این مشکل به اضطراب و افسردگی ارتباط داشته باشد؛ بدون شک قرص مخصوص ضد افسردگی برای درمان آن توسط پزشک تجویز می شود. در موارد دیگر ممکن است قرص هایی از قبیل ریسپریدون، سرترالین و کلونازپام تجویز شود. هر کدام از این داروها دارای دستور مصرف مشخص هستند که باید آنها را تنها در صورت تایید و نظر پزشک استفاده کنیم.

محافظ دندان یا نایت گارد در دست یک خانم

نایت گارد محافظ دندان قروچه

یکی از رایج ترین شیوه هایی مراقبتی از دندان ها در برابر براکسیسم استفاده از نایت گارد است. نایت گارد نوعی محافظ دندان است که جنس آن از نوع اکریلیک و ترموپلاستیک می باشد. استفاده از نایت گارد مزایای بسیاری برای سلامت دندان ها دارد به همین خاطر بیشتر افراد این روش را برای کنترل دندان قروچه انتخاب می کنند. این نوع از محافظ دندان دقیقا مشابه با ساختار و فرم دندان طراحی شده است؛ لذا استفاده از آن راحت است.

همچنین مراقبت از نایت گارد هم خیلی راحت بوده و از طریق برخی از مواد تمیز کننده مخصوص می توانیم خیلی آسان و سریع آن را تمیز و بهداشتی کنیم. نایت گارد ضمن پیشگیری از ساییده شدن دندان ها بر سطح هم از مینای دندان هم به خوبی مراقبت می کند؛ و وجود آن باعث می شود که دندان ها نمای بهتر و منظم تری داشته باشند. همچنین طراحی آن به گونه ای است که مشکلی در تنفس دهانی ایجاد نمی کند.

کلام آخر

دندان قروچه، از رایج ترین مشکلات فیزیکی می باشد که در اثر علل مختلفی به وجود می آید. اگر براکسیسم درمان نشود به طور پیوسته عوارض مخرب تری مانند خرابی دندان، درد فک، سردرد و … را به وجود می آورد. برای درمان دندان قروچه روش های خانگی و سنتی زیادی وجود دارد. استفاده از نایت گارد هم در این زمینه بسیار پیشنهاد می شود.

دکتر ثنا جباری

سوالات متداول

روش های درمان دندان قروچه چیست؟

روش های درمانی استفاده از دهان‌بند، تمرین‌های آرامشی و کاهش استرس می باشد.

آیا با دارو دندان قروچه درمان می شود؟

داروهای تجویزی پزشک می‌توانند در کنار سایر روش‌ها به درمان دندان قروچه کمک کنند، اما به تنهایی نمی‌توانند این اختلال را درمان کنند. نیاز به رویکردهای چندگانه است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *