بلیچینگ دندان چیست؟و چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندان

دندان ها از مهم ترین بخش های زیبایی صورت به شمار می روند و از دیرباز بسیاری از انسان ها به دنبال آن بوده اند که از روش های مختلف برای سفید کردن دندان ها استفاده نمایند. با پیشرفت علم پزشکی در سده اخیر می توان بیان کرد که روش های مختلفی به این منظور در دسترس افراد قرار گرفته است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به بلیچینگ دندان اشاره داشت.

بلیچینگ که امروزه به یکی از مهم ترین شیوه های اصلاح طرح لبخند نیز تبدیل شده است بسیار مورد توجه قرار می گیرد و شما می توانید از این شیوه استفاده کنید. در ادامه به بررسی موارد زیر در زمینه بلیچینگ دندان خواهیم پرداخت:

  • بلیچینگ دندان چیست؟
  • ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است؟
  • قیمت بلیچینگ دندان
  • عوارض بلیچینگ دندان
  • بهترین مواد بلیچینگ دندان کدام است؟
  • بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ به عنوان یکی از حرفه ای ترین خدماتی شناخته می شود که در حوزه دندانپزشکی ارائه می شود. منظور از بلیچینگ دندان روش درمانی است که در طی آن رنگدانه هایی که به دندان ها چسبیده اند و باعث شده اند که دندان رنگ به خود بگیرد از بین رفته و تمامی لکه ها از بین می روند.

در فرآیند بلیچینگ دندان از مواد شیمیایی بی ضرر و با غلظت بالا استفاده می شود. این کار باعث می شود که رنگ دندان ها در مدت زمان کوتاهی سفید شده و رنگ طبیعی به خود بگیرند. نباید از یاد برد که بلیچینگ برای دندان های روکش دار و یا ایمپلنت ها مورد استفاده قرار نگرفته و از شیوه های درمانی دیگری متخصص برای تمیز کردن این دندان ها استفاده می کند.

بلیچینگ ساختار دندان ها را تغییر نمی دهد و صرفا تاثیری است که مواد سفید کننده شمیایی بر روی دندان ها می گذارند. میزان تغییر رنگ بستگی به زرد شدن دندان ها و میزان آن دارد. برای مثال در صورتی که دندان شما بر اثر مصرف زیاد قهوه و سیگار زرد شده باشد، بلیچینگ می تواند یک راه حل بسیار مناسب برای شما به شمار رود. با این وجود در ادامه همراه شما هستیم تا توضیحات بیشتری را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان جلو چگونه است؟

بلیچینگ دندان

با بلیچینگ در مطب دندانپزشکی آشنا شوید

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد بلیچینگ باید بدانید آن است که این روش در خانه و به صورت فوری در دسترس است. با این وجود مراجعه به مطب دندانپزشکی و انجام این کار به واسطه متخصص دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و باعث می شود که سفید ماندن دندان ها طول عمر بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر شرایط انجام این کار در دندانپزشکی بسیار امن تر بوده و شما می توانید بلیچینگ را توسط متخصص انجام دهید. این پروسه از سوی یک متخصص و با استفاده از مواد مخصوص مانند هیدروژن پراکسید انجام شده و در دو تا سه جلسه 60 دقیقه ای انجام می شود.

قیمت بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان مانند هر خدمت دندانپزشکی دیگری شامل هزینه شده و باید در نظر داشته باشید که این روش می تواند هزینه های متغیری داشته باشد. به طور کلی مواد مورد استفاده هر دندانپزشک متفاوت است و همین مسئله باعث می شود که هزینه های مربوط به قیمت بلیچینگ دندان نیز مختلف باشد. با این وجود در صورتی که به صورت مکرر و در بازه های زمانی که از سوی دندانپزشک تعیین می شود نسبت به بلیچینگ دندان اقدام کنید می توانید هزینه های خود را کاهش دهید.

در نظر داشته باشید که بلیچینگ دندان به صورت خانگی نیز هزینه های خاص خود را دارد که البته این هزینه ها نسبت به مطب تفاوت چندانی نخواهد داشت. با این وجود می توان نتیجه گرفت که بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک می تواند راهکاری باشد که باعث می شود شما بتوانید در محیطی ایمن و با خیالی آسوده تر نسبت به بلیچینگ دندان خود اقدام کنید.

همچنین بخوانید: علت عصب کشی مجدد دندان چیست؟

بلیچینگ دندان

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

هر روش درمانی و زیبایی علاوه بر مزایای بسیار زیادی که دارد، عوارض و معایبی نیز به همراه خواهد داشت که البته بلیچینگ دندان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در این بخش از مقاله با شما همراه هستیم تا برخی از مهم ترین عوارض را با شما به اشتراک بگذاریم.

در صورتی که مواد مورد استفاده برای بلیچینگ دندان نامرغوب باشد و یا از فرمول های اشتباه استفاده شود، باعث می شود که حساسیت دندان ها افزایش پیدا کند. با این وجود در صورتی که قصد دارید بلیچینگ فوری در خانه را امتحان کنید باید حتما به این نکته توجه داشته باشید چرا که این مسئله می تواند خطر آفرین باشد. از دیگر پیامد های بلیچینگ اشتباه در منزل را می توان از بین بردن بافت دندان ها و آسیب دیدن بافت دهان دانست.

بلیچینگ یک روش درمانی دائمی نیست. در واقع هر شخص باید در بازه زمانی مشخص شده از سوی متخصص دوباره برای بلیچینگ مراجعه کند و در غیر این صورت ممکن است که آسیب هایی از جمله بروز لک برای وی روی دهد. پس توجه به روند درمانی دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود.

چرا به بلیچینگ دندان نیاز پیدا می کنیم؟

رنگ دندان ها با توجه به سبک زندگی ممکن است در بزرگسالی دچار تغییراتی شود. حتی اشخاصی که به صورت مرتب مسواک می زنند نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و از این روی باید نسبت به استفاده از روش های درمانی برای برطرف کردن این موضوع اقدام کنیم. باید در نظر داشته باشیم که در سبک زندگی انسان مدرن مواد شیمیایی از جمله رنگدانه های خوراکی و یا قهوه به همراه استعمال دخانیات به امری عادی تبدیل شده اند. حال نباید از یاد برد که این رنگدانه های طبیعی و غیر طبیعی می توانند باعث شوند که رنگ دندان ها بعد از مدت زمانی مشخص تغییر پیدا کنند. در این زمان به بلیچینگ و استفاده از این روش درمانی احساس می شود.

به طور کلی توصیه می شود که بلیچینگ دندان به عنوان یک روش درمانی توصیه می شود و بهتر است که بعد از درمان نیز توجه داشته باشید که باید تلاش کنید از مواد غذایی رنگدانه دار مانند قهوه یا استعمال دخانیات خودداری کنید. در صورتی که این موارد را مورد توجه قرار دهید این کار باعث می شود که به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

همچنین بخوانید: چند ساعت بعد از عصب کشی دندان غذا بخوریم؟

بلیچینگ دندان

بهترین مواد بلیچینگ دندان کدام است؟

مواد مورد نیاز برای بلیچینگ توسط شرکت های مختلفی مانند Opalescence آمریکا یا DentaTech اسپانیا تولید شده و در بازار عرضه می شوند. شما می توانید این سری از محصولات را استفاده کرده و همچنین شما می توانید با خرید محصولات استاندارد ضمن اطمینان از عملکرد مناسب بلیچینگ و سفید شدن کامل دندان ها، سلامت خود را حفظ کرده و همواره بتوانید دندان هایی سفید داشته باشید. معمولا در تولید مواد بلیچینگ از دو ماده هیدروژن پراکساید و یا کارباماید پرواکساید استفاده می شود که این مواد باعث می شود که شما بتوانید دندان های کاملا سفید و سالمی داشته باشید.

از یاد نبرید که مواد مورد استفاده برای بلیچینگ دندان امروزه در مدل های مختلفی تولید می شوند ولی در صورتی که اطلاعی در خصوص خرید و استفاده از این مواد ندارید بهتر است حتما به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و از خدمات مربوطه استفاده کنید. چرا که دندانپزشک می تواند با توجه به دندان های شما، جنس و میزان مواد مورد نیاز، بهترین گزینه را انتخاب کرده و هزینه های خود را کاهش دهند. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید لازم است که با متخصص دندانپزشکی در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

سوالات متداول بلیچینگ دندان

با توجه به این مسئله که ممکن است مواد شیمیایی روی شیر مادر تاثیر گذدار باشد بهتر است در این دوران از بلیچینگ دندان استفاده نشود. معمولا پزشکان این خدمات را استفاده نخواهند کرد.
معمولا خدمات بلیچینگ دندان برای کسانی که بیشتر از 18 سال سن دارند ارائه شده و در دسترس شما می باشد. باید در نظر داشته باشید عاج و مینای دندان باید به رشد کامل رسیده باشد تا شما بتوانید از خدمات مربوطه استفاده داشته باشید.
همانطور که در مقاله نیز بیان شد، انجام بلیچینگ به سه صورت ارائه می شود که از جمله مهم ترین آن ها می توان بلیچینگ در مطب اشاره نمود که این روش امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شما می توانید با مراجعه به دندانپزشک از خدمات بلیچینگ دندان استفاده داشته باشید.
همانطور که بیان شد، بلیچینگ دندان به عنوان یک روش موقت شناخته می شود و باید بعد از حدود سه سال دوباره برای بلیچینگ مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که ماندگاری به سبک زندگی و دوری کردن از استعمال دخانیات نیز می تواند از خدمات مربوطه استفاده داشته باشید. در نهایت نیز باید گفت که سفید کردن دندان ها باید تحت نظارت پزشک و در بازه های زمانی مشخص شده از سوی وی استفاده داشته باشید.
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *