عوارض عصب کشی دندان جلو چیست؟

آیا عصب کشی دندان عوارض دارد؟

عصب کشی دندان، روشی رایج برای نجات دندان‌های آسیب‌دیده و عفونی می باشد. این روش شامل برداشتن عصب و ریشه دندان و سپس پر کردن کانال‌های ریشه با استفاده از مواد مخصوص است. در این مقاله به بررسی عوارض عصب کشی دندان جلو پرداخته شده است.

برای همه ی ما حفظ ظاهر دندان هایی که در ناحیه زیبایی قرار دارند و موقع لبخند بیش تر به چشم می آید، اهمیت دارد. به همین دلیل قبل از عصب کشی دندان های جلو (پیشین میانی، پیشین کناری و نیش) بسیاری از افراد نگرانی هایی پیرامون روند درمان، ماندگاری دندان و تاثیرات عصب کشی (درمان ریشه) بر ظاهر دندان دارند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد امروزه عصب کشی به راحتی و بدون هیچ گونه دردی انجام می شود. به علاوه از آن جایی که دندان های جلو در اکثر مواقع فقط یک ریشه و یک کانال دارند و معمولا پیچیدگی های آناتومیک ریشه در آن ها از دندان های آسیا و آسیای کوچک کم تر است، پروسه عصب کشی دندان جلو به زمان کم تری نیاز دارد و ساده تر است.

یکی ار عوارض عصب کشی دندان جلو

عوارض عصب کشی دندان جلو چیست؟

در ادامه به بررسی برخی از عوارض عصب‌کشی دندان جلو می‌پردازیم:

عوارض عصب کشی دندان جلو : تغییر رنگ

پروسه ی عصب کشی به خودی خود به هیچ عنوان باعث تغییر رنگ دندان نمی شود. بلکه اگر بقایای مواد پرکردگی یا بقایای پالپ دندان به درستی از تاج حذف نشود و در تاج باقی بماند، در دراز مدت باعث تغییر رنگ دندان می شود. بنابراین در صورت انجام اصولی عصب کشی و درمان تاجی (پرکردگی یا روکش) رنگ دندان به حالت طبیعی حفظ می شود.

عوارض عصب کشی دندان جلو : شکستن دندان

یکی از مراحل اصولی درمان این است که بعد از حذف پوسیدگی ها دیواره های ضعیف و بسیار شکننده تا حدی کوتاه یا از تماس با دندان های فک مقابل خارج شوند تا در حین جلسات درمان و در اثر فشار دندان های مقابل نشکنند. بعد از اتمام عصب کشی تاج دندان خالی نمی ماند و پرکردگی موقت (پانسمان) در آن قرار داده می شود.

چون حفظ نسبی ظاهر دندان های جلو در بین جلسات درمان مهم است، ممکن است رویکرد محافظه کارانه تری برای کوتاه کردن دیواره های شکننده دندان های جلو در پیش گرفته شود تا ظاهر دندان ها در بین جلسات درمان تا حدی حفظ شود. بنابراین توصیه می شود بعد از عصب کشی و تا زمان پرکردن دائم تاج دندان های جلو تا جای ممکن چیزی با آن ها گاز نزنید و هیچ فشاری به آن ها وارد نکنید. در صورت مراعات، جای نگرانی وجود ندارد.

دندان جلو به همراه روکش

عوارض عصب کشی دندان جلو : تغییر در ظاهر دندان جلو

در مراحل عصب کشی دندان اولین اقدام تراش تاج برای ایجاد دسترسی به ریشه دندان است. این تراش در دندان های جلو( پیشین و نیش) از سطح پشتی دندان ها یعنی سطحی که در معرض دید نمی باشد انجام می شود.

یکی از مراحل مهم در عصب کشی حذف تمام پوسیدگی هاست. پوسیدگی ها منشا آلودگی و التهاب ریشه دندان هستند و برداشت کامل پوسیدگی برای انجام یک عصب کشی ایده آل ضرورت دارد. بنابراین اگر این پوسیدگی به سطح جلویی دندان هم نفوذ کرده باشد چاره ای جز حذف آن نیست. پس بسته به شدت تخریب و پوسیدگی دندان و این که در حال حاضر کدام سطوح دندان پوسیده هستند، احتمال دارد ظاهر بیرونی دندان هم تغییر کند.

بلافاصله بعد از عصب کشی قسمت های خالی تاج با پرکردگی موقت (پانسمان) پر می شود. واضح است که این مسئله موقتی است و در نهایت با درمان های زیبایی از طریق پرکردگی همرنگ و روکش های سرامیکی، شکل طبیعی دندان بازسازی می شود. دندان هایم نیاز به روکش دارند و ظاهر آن ها بعد از عصب کشی کوتاه و نازیبا شده است.

کاهش عمر دندان جلو

عصب کشی نه تنها سبب نمی شود که از عمر دندان کم شود، بلکه کمک می کند تا دندان برای سال های بیش تری حفظ شود. در صورت عدم رسیدگی و تاخیر در انجام عصب کشی برای دندانی که نیاز به این درمان دارد، پوسیدگی یا عفونت دندان پیشرفت کرده و در آینده دندان کشیدن و کاهش عمر دندان از عوارض عصب کشی دندان جلو می شود.

درد و ناراحتی

درد و ناراحتی یکی از عوارض عصب کشی دندان جلو می باشد، که با استفاده از مسکن میتوان این درد را کاهش داد. در صورت ادامه دار بودن درد دندان جلو می توانید به متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنید.

درمان دندان جلو

عفونت دندان

اگر عفونت به طور کامل از کانال‌های ریشه قبل از پر کردن آنها پاک نشود، ممکن است عفونت مجدد رخ دهد. که ممکن است احتیاج به درمان مجدد ریشه دندان داشته باشید، بهتر است برای درمان بهتر و دقیق تر به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. عفونت دندان یکی از عوارض عصب کشی دندان جلو می باشد.

روش های پیشگیری از عوارض عصب‌کشی دندان جلو

  • از متخصص درمان ریشه متخصص مشاوره بگیرید
  • دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصص را به طور دقیق انجام دید
  • حفظ بهداشت دهان و دندان با استفاده از مسواک و نخ دندان
  • معاینات منظم دندانپزشکی برای بررسی وضعیت دندان عصب‌کشی شده

در نهایت، به یاد داشته باشید که عوارض عصب‌کشی دندان جلو در اکثر موارد نادر و قابل درمان هستند.

کلام آخر

عوارض عصب کشی دندان جلو به طور کلی کم و نادر اتفاق می افتد. با انتخاب یک دندانپزشک متخصص و رعایت مراقبت‌های بعد از درمان، می‌توانید احتمال بروز عوارض را به طور چشمگیری کاهش دهید و از دندان‌های عصب‌کشی شده خود برای سال‌های طولانی استفاده کنید.

نوشته شده توسط

دکتر ثنا جباری (متخصص درمان ریشه)

سوالات متداول:

آیا حتما باید دندان جلو را بعد از عصب کشی روکش کنم؟

تصمیم گیری برای قراردهی روکش بعد از عصب کشی  به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد. اما یکی از مهم ترین آن ها میزان پوسیدگی ها و تخریب قبلی است.

آیا آسیبی به لامینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت وارد می شود؟

شروع تراش برای عصب کشی دندان جلو از سطح پشتی دندان (سطحی که در معرض دید نیست) می باشد. بنابراین اگر شدت پوسیدگی جدید زیاد نباشد و پوسیدگی فقط محدود به سطح پشتی دندان باشد هیچ آسیبی به لامینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت که از قبل انجام داده اید وارد نمی شود

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *