آیا عصب کشی دندان جلو عوارض دارد؟

آیا عصب کشی دندان عوارض دارد؟
لیست عناوین این صفحه پنهان

برای همه ی ما حفظ ظاهر دندان هایی که در ناحیه زیبایی قرار دارند و موقع لبخند بیش تر به چشم می آیند اهمیت دارد. به همین دلیل قبل از عصب کشی (درمان ریشه) دندان های جلو (پیشین میانی، پیشین کناری و نیش) بسیاری از افراد نگرانی هایی پیرامون روند درمان، ماندگاری دندان و تاثیرات عصب کشی (درمان ریشه) بر ظاهر دندان دارند. در این مقاله به سوالات شایع در زمینه عصب کشی دندان های جلو پاسخ داده ام.

آیا عصب کشی دندان جلو درد دارد؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد امروزه عصب کشی (درمان ریشه) به راحتی و بدون هیچ گونه دردی انجام می شود. به علاوه از آن جایی که دندان های جلو در اکثر مواقع فقط یک ریشه و یک کانال دارند و معمولا پیچیدگی های آناتومیک ریشه در آن ها از دندان های آُسیا و آُسیای کوچک کم تر است، پروسه عصب کشی (درمان ریشه) آن ها به زمان کم تری نیاز دارد و ساده تر است.

آیا عصب کشی دندان عوارض دارد؟

آیا ظاهر دندان جلو بعد از عصب کشی تغییر می کند؟

در مراحل عصب کشی (درمان ریشه) اولین اقدام تراش تاج برای ایجاد دسترسی به ریشه دندان است. این تراش در دندان های جلو( پیشین و نیش) از سطح پشتی دندان ها یعنی سطحی که در معرض دید نمی باشد انجام می شود.

آیا عصب کشی دندان عوارض دارد؟

یکی از مراحل مهم در عصب کشی (درمان ریشه) حذف تمام پوسیدگی هاست. پوسیدگی ها منشا آلودگی و التهاب ریشه دندان هستند و برداشت کامل پوسیدگی برای انجام یک عصب کشی (درمان ریشه) ایده آل ضرورت دارد. بنابراین اگر این پوسیدگی به سطح جلویی دندان هم نفوذ کرده باشد چاره ای جز حذف آن نیست. پس بسته به شدت تخریب و پوسیدگی دندان و این که در حال حاضر کدام سطوح دندان پوسیده هستند، احتمال دارد ظاهر بیرونی دندان هم تغییر کند.

بلافاصله بعد از عصب کشی (درمان ریشه) قسمت های خالی تاج با پرکردگی موقت (پانسمان) پر می شود. واضح است که این مسئله موقتی است و در نهایت با درمان های زیبایی از طریق پرکردگی همرنگ و روکش های سرامیکی، شکل طبیعی دندان بازسازی می شود. دندان هایم نیاز به روکش دارند و ظاهر آن ها بعد از عصب کشی کوتاه و نازیبا شده است.

چه راه حلی برای حفظ ظاهر دندان ها تا زمان تحویل روکش دائمی وجود دارد؟

ممکن است مقدار زیادی از تاج دندان هایتان در اثر پوسیدگی از دست رفته باشد. یا دندان شما قبلا روکش داشته و برای انجام عصب کشی (درمان ریشه) یا درمان مجدد ریشه(عصب کشی مجدد) روکش خارج شده باشد و نیاز به ساخت روکش جدید باشد. در این حالت چون دندان شما تراش خورده و تاج آن کوچک شده است نگران ظاهر دندان هایتان در فاصله بین جلسات درمان هستید.
برای حل این مسئله راه حلی به نام روکش موقت وجود دارد. ساخت روکش موقت توسط من انجام نمی شود اما شما می توانید با هماهنگی با همکار دندانپزشکی که برای انجام کارهای روکش به شما معرفی می شود برای ساخت روکش موقت بعد از عصب کشی (درمان ریشه) برنامه ریزی کنید.

آیا عصب کشی دندان عوارض دارد؟

قبلا برای دندان هایم درمان زیبایی (لامینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت) انجام شده است و در حال حاضر دندانم نیاز به عصب کشی پیدا کرده است، آیا آسیبی به لامینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت وارد می شود؟

شروع تراش برای عصب کشی (درمان ریشه) دندان جلو از سطح پشتی دندان (سطحی که در معرض دید نیست) می باشد. بنابراین اگر شدت پوسیدگی جدید زیاد نباشد و پوسیدگی فقط محدود به سطح پشتی دندان باشد هیچ آسیبی به لامینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت که از قبل انجام داده اید وارد نمی شود و بعد از اتمام عصب کشی فقط حفره تراش با مواد همرنگ دندان می شود.

آیا عصب کشی دندان عوارض دارد؟

آیا ممکن است رنگ دندان جلو بعد از عصب کشی تغییر کند؟

پروسه ی عصب کشی (درمان ریشه) به خودی خود به هیچ عنوان باعث تغییر رنگ دندان نمی شود. بلکه اگر بقایای مواد پرکردگی یا بقایای پالپ دندان به درستی از تاج حذف نشود و در تاج باقی بماند، در دراز مدت باعث تغییر رنگ دندان می شود. بنابراین در صورت انجام اصولی عصب کشی (درمان ریشه) و درمان تاجی (پرکردگی یا روکش) رنگ دندان به حالت طبیعی حفظ می شود.

اگر می خواهید راجع به دلایل تغییر رنگ دندان عصب کشی شده و روش های برطرف کردن آن بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

آیا ممکن است دندان جلو بعد از عصب کشی بشکند؟

یکی از مراحل اصولی درمان این است که بعد از حذف پوسیدگی ها دیواره های ضعیف و بسیار شکننده تا حدی کوتاه یا از تماس با دندان های فک مقابل خارج شوند تا در حین جلسات درمان و در اثر فشار دندان های مقابل نشکنند. بعد از اتمام عصب کشی (درمان ریشه) تاج دندان خالی نمی ماند و پرکردگی موقت (پانسمان) در آن قرار داده می شود.

چون حفظ نسبی ظاهر دندان های جلو در بین جلسات درمان مهم است، ممکن است رویکرد محافظه کارانه تری برای کوتاه کردن دیواره های شکننده دندان های جلو در پیش گرفته شود تا ظاهر دندان ها در بین جلسات درمان تا حدی حفظ شود. بنابراین توصیه می شود بعد از عصب کشی (درمان ریشه) و تا زمان پرکردن دائم تاج دندان های جلو تا جای ممکن چیزی با آن ها گاز نزنید و هیچ فشاری به آن ها وارد نکنید. در صورت مراعات، جای نگرانی وجود ندارد.

آیا حتما باید دندان جلو را بعد از عصب کشی روکش کنم؟

تصمیم گیری برای قراردهی روکش بعد از عصب کشی (درمان ریشه) به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد. اما یکی از مهم ترین آن ها میزان پوسیدگی ها و تخریب قبلی است. اگر شدت پوسیدگی قبلی زیاد نباشد می توان دندان را بعد از عصب کشی فقط پرکرد ونیازی به روکش نیست. اما اگر پوسیدگی قبلی زیاد باشد و مقدار زیادی از تاج دندان تخریب شده باشد چاره ای به جز قرار دهی روکش وجود ندارد.

آیا عصب کشی دندان عوارض دارد؟

آیا عصب کشی باعث می شود عمر دندان جلو کم شود؟

عصب کشی (درمان ریشه) نه تنها سبب نمی شود که از عمر دندان کم شود، بلکه کمک می کند تا دندان برای سال های بیش تری حفظ شود. در صورت عدم رسیدگی و تاخیر در انجام عصب کشی برای دندانی که نیاز به این درمان دارد، پوسیدگی یا عفونت دندان پیشرفت کرده و در آینده دندان کشیدنی می شود.

اگر می خواهید بدانید علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟ این مطلب را بخوانید.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

سوالات متداول آیا عصب کشی دندان جلو عوارض دارد؟

عصب کشی دندان جلو به راحتی و بدون هیچ گونه دردی انجام می شود.
تراش برای عصب کشی در دندان جلو از سطح پشتی دندان یعنی سطحی که در معرض دید نیست، انجام می شود. اگر سطح جلویی دندان پوسیده نباشد ظاهر دندان بعد از عصب کشی تغییر نمی کند.
در فاصله بین عصب کشی و تحویل روکش دائمی ، امکان ساخت روکش موقت وجود دارد.
تراش برای عصب کشی دندان جلو از سطح پشتی دندان ( سطحی که در معرض دید نیست) می باشد و آُسیبی به لامینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیتی وارد نمی کند.
در صورت انجام اصولی عصب کشی و پرکردگی یا روکش مناسب، رنگ دندان به حالت طبیعی حفظ می شود.
بعد از عصب کشی و تا زمان پرکردن دائم تاج دندان جلو، تا جای ممکن چیزی با آن گاز نزنید و هیچ فشاری به آن وارد نیاورید. در صورت مراعات ، جای نگرانی وجود ندارد.
اگر شدت پوسیدگی قبلی زیاد نباشد می توان تاج دندان را بعد از عصب کشی فقط پرکرد ونیازی به روکش نیست.
عصب کشی سبب کاهش عمر دندان نشده و برعکس به ماندگاری و حفظ دندان کمک می کند.
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *