مراحل عصب کشی دندان چیست؟

انجان عصب کشی روی یک دندان

عصب‌کشی دندان یکی از مراحل درمانی در زمینه‌ی بهداشت دهان و دندانپزشکی است که برای رفع درد یا ایجاد حالت ترمیمی در دندان‌های دچار عفونت یا آسیب جدی به عصب اعمال می‌شود. این روش معمولاً در مواردی اعمال می‌شود که دندان دچار ترمیمات عمیقی نظیر پر کردن نخاع دندانی (ریشه) یا ریشه کشیدن شده است.

در روند عصب‌کشی (Root Canal)، ابتدا منطقه‌ی اطراف دندان کاملاً بی حس می‌شود. دندانپزشک با استفاده از ابزارهای خاص فایل‌های روتاری و اندازه‌گیرهای ریشه، عصب دندان را کاملاً حذف می‌کند. این عمل به معنای پاک‌سازی تمامیت ریشه و حفظ دندان از عفونت‌های بعدی است.

در ادامه مراحل عصب کشی دندان به طور مختصر آورده شده است:

اولین قدم از مراحل عصب کشی دندان

اولین مرحله تزریق بی حسی برای دندان است. عصب کشی دندان (درمان ریشه) با تزریق بی حسی عمیق و کافی بدون هیچ گونه درد و به راحتی انجام می شود.
دسترسی به فضای داخلی ریشه و کانال ریشه باید از طریق تاج دندان انجام شود .بنابراین بعد از تزریق بی حسی تمام پوسیدگی های دندان و همین طور پرکردگی های معیوب تاجی حذف می شوند و سپس یک حفره دسترسی در فضای مرکزی تاج برای دسترسی به ریشه ایجاد می شود.

تمام دیواره های ضعیف و شکننده تاج دندان باید در این مرحله کوتاه شوند در غیر این صورت با فشار جویدن خواهند شکست و حتی ممکن است دندان کشیدنی شود. دلیل این که بعد از عصب کشی (درمان ریشه) حس می کنید که دندان کوتاه یا کوچک شده است همین مساله است. بدیهی است که در مراحل بعد از عصب کشی شکل طبیعی دندان به وسیله مواد پرکردگی یا روکش مجددا بازسازی خواهد شد.

یک دندان را نشان میدهد که دارد عصب کشی روی آن انجام می شود.

مرحله دوم پاکسازی فضای داخلی کانال ریشه

بعد از ایجاد حفره دسترسی با استفاده از ابزارهای مخصوص عصب کشی به نام فایل فضای داخلی کانال ریشه پاکسازی می شود و عاج عفونی از دیواره داخلی کانال ریشه برداشته می شود. در حین پاکسازی فضای داخلی ریشه با فایل با استفاده از شوینده های مخصوص ضدعفونی فضای داخلی کانال ریشه هم انجام می شود.
تصویر شماتیک زیر استفاده از یک فایل را در فضای داخلی کانال ریشه نشان می دهد. با ماهمراه باشید در قدم سوم از مراحل عصب کشی دندان

عکس چند دندان که روی یکی از آنها دارد عصب کشی انجام می شود.

مرحله سوم عصب کشی دندان استفاده از مخروط های کاغذی

هدف از پاکسازی و ضد عفونی فضای داخلی کانال ریشه از بین بردن باکتری ها به عنوان منشا التهاب در فضای داخلی کانال ریشه است. چرا که التهاب در کانال ریشه منشا علائمی مانند درد و ورم و آبسه است.
بعد از اتمام پاکسازی و شکل دهی کانال ریشه با مخروط های کاغذی خشک می شود. در تصویر زیر نمونه ای از این مخروط های کاغذی که برای خشک کردن کانال استفاده می شوند را می بینید.

تجهیزات و وسایل لازم برای عصب کشی

مرحله چهارم پرکردن کانال ریشه

در آخرین قدم از مراحل عصب کشی دندان و بعد از اطمینان از خشک بودن کانال، فضای داخلی کانال ریشه با ماده مخصوص پرکردگی کانال ریشه (که در اکثر موارد ماده ای به نام گوتاپرکا ست) پر می شود. در تصویر شماتیک زیر فلش قرمز رنگ به ماده ی پرکردگی مخصوص ریشه اشاره می کند و سپس تاج دندان با پانسمان که نوعی ماده پرکردگی موقت است پر می شود.

سه مرحله از انجام عصب کشی زوی دندان را نشان میدهد.

اگر در پایان جلسه و در مرحله خشک کردن کانال ریشه همچنان ترشح چرکی یا خونی از کانال ریشه وجود داشته باشد نمی توان و نباید کانال ریشه را پر کرد و این مسئله نشان دهنده ی التهاب یا عفونت شدید است. در این حالت باید در داخل کانال ریشه داروی ضد التهاب (معمولا به مدت یک هفته) قرار داده شود تا این ترشح خشک شود. بنابراین در این صورت تکمیل پروسه عصب کشی (درمان ریشه) به جلسه دوم موکول می شود.

آیا مراحل عصب کشی دندان درد دارد؟

عصب‌کشی دندان یکی از مراحل مهم در دندانپزشکی است که معمولاً با استفاده از ماده بی حسی محلی صورت می‌گیرد. بیشترین درد پس از عصب‌کشی معمولاً به دلیل التهاب در بافت‌های اطراف ریشه دندان است. در طی این فرآیند، بیمار در حین انجام عمل احساس درد نمی‌کند. با اتمام عمل، برخی افراد ممکن است برای مدتی احساس درد یا حساسیت به فشار دندان داشته باشند، تا زمانی که دندان بهبود یابد.

مراقبت های بعد از عصب کشی

یک باور غلط این است که بعد از عصب کشی دندان حتما باید آنتی بیوتیک (یا در اصطلاح عامیانه چرک خشک کن) خورد. در حالی که در بسیاری از موارد جهت مراقبت های بعد از عصب کشی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک وجود ندارد. مگر این که عفونت دندان همراه با ورم صورتی، تب، ناتوانی در بلع یا بستن دهان شده باشد یا یک عفونت مقاوم به درمان وجود داشته باشد. بنابراین تشخیص نیاز به تجویز آنتی بیوتیک را به متخصص درمان ریشه بسپارید و از مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک که سبب ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در بدنتان می شود بپرهیزید.

 

چند روز بعد از عصب کشی، دندان را باید پر کرد؟

بعد از انجام مراحل عصب کشی دندان، پر کردن دندان از اهمیت بسیاری برخوردار است. عملیات پر کردن دندان بعد از عصب‌کشی، معمولاً در چند روز آغاز می‌شود. این فرآیند مهم است زیرا دندان پس از عصب‌کشی و پاکسازی ممکن است ضعیف و حساس باشد و احتمال ورود باکتری‌ها و عفونت به داخل ریشه دندان را افزایش دهد.

پر کردن دندان بعد از عملیات عصب‌کشی به دو دلیل اساسی انجام می‌شود. اولاً، برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها و عفونت به داخل ریشه دندان و دوماً، برای تقویت ساختار دندان و جلوگیری از شکستگی و خرابی‌های بیشتر.

کلام آخر

مراحل عصب‌کشی دندان از جمله اقدامات مهم در حوزه دندانپزشکی هستند. این فرآیند با هدف حذف عفونت یا درد در دندان، انجام می‌شود. ابتدا با استفاده از ماده بی‌حسی، بیمار در حین عمل احساس درد نمی‌کند. سپس عصب دندان حذف و فضای داخل ریشه پر می‌شود تا از عفونت جلوگیری شود. در نهایت، دندان پر شده و ترمیم می‌شود. این مراحل، باعث بهبود و سلامت دندان می‌شود و از عود عفونت‌ها و مشکلات آتی جلوگیری می‌کند.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

سوالات متداول

آیا در انجام عمل عصب‌کشی دندان دردی احساس می‌شود؟

عمل عصب‌کشی دندان معمولاً با استفاده از مواد بی حسی صورت می‌گیرد، بنابراین در حین انجام عمل، بیمار احساس درد نمی‌کند.

چقدر طول می‌کشد تا پس از عصب‌کشی دندان پر شود؟

پس از عمل عصب‌کشی، ممکن است به چند جلسه نیاز باشد تا دندان به طور کامل پر شود. عملیات پر کردن دندان بعد از عصب‌کشی معمولاً در چند روز آغاز می‌شود و می‌تواند در جلسات متعدد ادامه یابد تا ساختار دندان تقویت شود و از ورود باکتری‌ها به داخل ریشه جلوگیری شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *