مراحل عصب کشی دندان چیست؟

مراحل عصب کشی دندان

مرحله اول عصب کشی دندان

اولین مرحله تزریق بی حسی برای دندان است. عصب کشی دندان (درمان ریشه) با تزریق بی حسی عمیق و کافی بدون هیچ گونه درد و به راحتی انجام می شود.
دسترسی به فضای داخلی ریشه و کانال ریشه باید از طریق تاج دندان انجام شود .بنابراین بعد از تزریق بی حسی تمام پوسیدگی های دندان و همین طور پرکردگی های معیوب تاجی حذف می شوند و سپس یک حفره دسترسی در فضای مرکزی تاج برای دسترسی به ریشه ایجاد می شود.

تمام دیواره های ضعیف و شکننده تاج دندان باید در این مرحله کوتاه شوند در غیر این صورت با فشار جویدن خواهند شکست و حتی ممکن است دندان کشیدنی شود. دلیل این که بعد از عصب کشی (درمان ریشه) حس می کنید که دندان کوتاه یا کوچک شده است همین مساله است. بدیهی است که در مراحل بعد از عصب کشی شکل طبیعی دندان به وسیله مواد پرکردگی یا روکش مجددا بازسازی خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله ها را بخوانید:

چه زمانی نیاز به عصب کشی دندان دارید؟

عصب کِشی صحیح است یا عصب کُشی؟

تعداد ریشه ها و کانال هر دندان چقدر است؟

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

مرحله دوم پاکسازی فضای داخلی کانال ریشه

بعد از ایجاد حفره دسترسی با استفاده از ابزارهای مخصوص عصب کشی (درمان ریشه) به نام فایل فضای داخلی کانال ریشه پاکسازی می شود و عاج عفونی از دیواره داخلی کانال ریشه برداشته می شود. در حین پاکسازی فضای داخلی ریشه با فایل با استفاده از شوینده های مخصوص ضدعفونی فضای داخلی کانال ریشه هم انجام می شود.
تصویر شماتیک زیر استفاده از یک فایل را در فضای داخلی کانال ریشه نشان می دهد.

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

مرحله سوم عصب کشی دندان استفاده از مخروط های کاغذی

هدف از پاکسازی و ضد عفونی فضای داخلی کانال ریشه از بین بردن باکتری ها به عنوان منشا التهاب در فضای داخلی کانال ریشه است. چرا که التهاب در کانال ریشه منشا علائمی مانند درد و ورم و آبسه است.
بعد از اتمام پاکسازی و شکل دهی کانال ریشه با مخروط های کاغذی خشک می شود. در تصویر زیر نمونه ای از این مخروط های کاغذی که برای خشک کردن کانال استفاده می شوند را می بینید.

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

مرحه چهارم پرکردن کانال ریشه

بعد از اطمینان از خشک بودن کانال، فضای داخلی کانال ریشه با ماده مخصوص پرکردگی کانال ریشه (که در اکثر موارد ماده ای به نام گوتاپرکا ست) پر می شود. در تصویر شماتیک زیر فلش قرمز رنگ به ماده ی پرکردگی مخصوص ریشه اشاره می کند و سپس تاج دندان با پانسمان که نوعی ماده پرکردگی موقت است پر می شود.

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

اگر در پایان جلسه و در مرحله خشک کردن کانال ریشه همچنان ترشح چرکی یا خونی از کانال ریشه وجود داشته باشد نمی توان و نباید کانال ریشه را پر کرد و این مسئله نشان دهنده ی التهاب یا عفونت شدید است. در این حالت باید در داخل کانال ریشه داروی ضد التهاب (معمولا به مدت یک هفته) قرار داده شود تا این ترشح خشک شود. بنابراین در این صورت تکمیل پروسه عصب کشی (درمان ریشه) به جلسه دوم موکول می شود.

اگر می خواهید در این زمینه بیشتر بدانید این مطلب را هم بخوانید: جلسه دوم عصب کشی دندان

یک باور غلط این است که بعد از عصب کشی دندان حتما باید آنتی بیوتیک (یا در اصطلاح عامیانه چرک خشک کن) خورد. در حالی که در بسیاری از موارد بعد از عصب کشی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک وجود ندارد. مگر این که عفونت دندان همراه با ورم صورتی، تب، ناتوانی در بلع یا بستن دهان شده باشد یا یک عفونت مقاوم به درمان وجود داشته باشد. بنابراین تشخیص نیاز به تجویز آنتی بیوتیک را به متخصص درمان ریشه بسپارید و از مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک که سبب ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در بدنتان می شود بپرهیزید.

پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر در مورد مصرف دارو قبل و بعد از عصب کشی این مطلب را بخوانید: برای دندان درد چه قرصی بخورم؟

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *