چرا بعد از عصب کشی صورت ورم می کند؟

ورم صورت بعد از عصب کشی

عصب کشی(درمان ریشه) ممکن است در یک جلسه تکمیل شود یا بسته به شرایط دندان در دو جلسه انجام شود. گاهی در فاصله بین جلسات درمان یا بعد از اتمام عصب کشی(درمان ریشه) ممکن است درد متوسط تا شدیدی وجود داشته باشد و این درد ممکن است با یا بدون تورم باشد. به این حالت درعلم دندانپزشکی falreup گفته می شود که به معنای شعله کشیدن ناگهانی است. این یک عارضه ناشایع اما چالش برانگیز است که اغلب باعث نگرانی بیماران می شود.

ورم صورت بعد از عصب کشی

ممکن است در حین درمان ناحیه اطراف ربشه با وسایل مخصوص عصب کشی یا محرک های شیمیایی مانند شوینده ها و داروهای داخل کانال یا مواد پرکردگی ریشه، تحریک شده باشد یا بقایای عاجی و پالپی از فضای کانال ریشه به فضای اطراف ریشه رانده شود و این عوامل منجر به بروز درد و ورم بعد از کار شود.

اگر می خواهید بدانید پالپ دندان چیست؟ این مطلب را بخوانید.

اما بروز درد و ورم در روزهای بعد از درمان لزوما به فاکتورهای درمانی مرتبط نیست و فاکتورهای پیچیده دیگری نیز ممکن است در تنظیم پاسخ های التهابی بدن در ناحیه انتهای ریشه تاثیر گذار باشند، به معنای دیگر مجموعه ای از فاکتورها ممکن است سبب بروز پاسخ های متفاوت افراد به پروسه درمانی عصب کشی شود.

فاکتورهای مستعد کننده درد و ورم بعد از عصب کشی کدامند؟

بر اساس مطالعات علمی استفاده از یک روش درمانی مشابه در دندان های یکسان در بیمارانی با سابقه پزشکی و دندانپزشکی مشابه هم لزوما به یک نتیجه یکسان نمی انجامد. این بدان معناست که پیش بینی بروز درد و ورم بعد از کار همیشه ممکن نیست. بر اساس تعدادی از تحقیقات در مواردی که بیمار استرس شدیدی دارد یا درد شدید قبل از کار وجود دارد احتمال درد بعد از کار نیز بیش تر است. همین طور گفته می شود احتمال بروز این حالت در خانم ها بیش تر است. به علاوه در مواردی که درمان مجدد ریشه انجام می شود و نیز در شرایطی که ضایعه وسیع انتهای ریشه وجود دارد، احتمال درد و ورم بعد از کار بیش تر است. ضایعه انتهای ریشه به حالتی گفته می شود که استخوان اطراف ریشه در اثر عفونت ریشه از دست رفته است که نمونه ای از آن را در عکس (رادیوگرافی) دندان می بینیم.

ورم صورت بعد از عصب کشی

آیا ورم بعد از عصب کشی نشانه شکست درمان است؟

بروز درد و ورم بعد از عصب کشی لزوما ارتباطی به موفقیت دراز مدت دندان ندارد. همین طور ممکن است عصب کشی (درمان ربشه) با کیفیت بالایی انجام شده باشد اما در روزهای بعد از کار درد و ورم شدیدی وجود داشته باشد.

چه راهکاری برای کاهش احتمال درد و ورم بین جلسات درمان وجود دارد؟

مطالعات نشان داده اند که احتمال درد بعد از کار در بیماران مضطرب بیش تر است. بنابراین من به عنوان درمانگر تلاش می کنم با حفظ آرامش و و ایجاد بی حسی عمیق تر در حین درمان به کاهش احتمال درد بعد از عصب کشی کمک کنم . معمولا به بیماران پیشنهاد می کنم بلافاصله بعد از اتمام عصب کشی (درمان ریشه) مسکنی مانند ژلوفن یا استامینوفن مصرف کنند و همین طوردر چند روز اول (معمولا سه روز)بعد از درمان مسکن راس ساعت مصرف شود تا سطح خونی دارو حفظ شده و به استمرار در کاهش درد بیش تر کمک کند. اما در مورد مصرف آنتی بیوتیک(چرک خشک کن) در جلوگیری از درد و ورم در بین جلسات درمان هیچ پشتوانه علمی وجود ندارد.

آیا ورم بعد از عصب کشی نشانه عفونت است؟

در بسیاری از موارد ورم بعد از جلسه درمان هیچ ارتباطی به عفونت ندارد. اگر محرز شود که پاکسازی و ضدعفونی فضای ریشه به طور کامل انجام شده باشد جای نگرانی وجود ندارد و نیازی به هیچ جلسه درمانی اضافی نیست و در اکثر موارد تنها درمان دارویی برای برطرف کردن علائم مورد نیاز است
اما اگر با بررسی های بیش تر مشخص شود که دلیل این ورم عفونت باقیمانده در ریشه است ممکن است نیاز به یک جلسه درمان اضافی برای خارج کردن مواد از داخل ریشه و شست و شو و ضدعفونی مجدد کانال ریشه باشد.

درمان درد و ورم بعد از عصب کشی چیست؟

استفاده از کمپرس سرد می تواند به تخفیف ورم کمک کند. مصرف آنتی بیوتیک ممکن است ضروری نباشد مگر در صورت وجود ورمی که به طرز معنی دار در حال گسترش است. برای کنترل درد بعد ار عصب کشی تمرکز اصلی بر استفاده از مسکن است و نه آنتی بیوتیک. ژلوفن یا ترکیب ژلوفن با استامینوفن کدیین به عنوان داروهای رایج برای کنترل درد به کار می روند. برای اطلاعات بیش تر راجع به کنترل درد بعد از کار، این مطلب را تحت عنوان “برای دندان درد چه قرصی بخورم ” بخوانید. همین طور پانسمان دندان باید از لحاظ بلند نبودن چک شود.

ورم بعد از عصب کشی تا چند روز طبیعی است؟

پیش بینی دقیق بهبودی این حالت ممکن نیست اما بیش ترین احتمال بروز آن در روزهای اول( 72 ساعت اول بعد از درمان) است. این ورم به ندرت بیش تر از یک هفته طول می کشد.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

8 پاسخ به “چرا بعد از عصب کشی صورت ورم می کند؟”

  1. سلام
    مطلب مفید بود
    ورم و درد بعد عصب کشی برای بنده بیشتر میشود دارو هم اثر نمیکند تا چند روز میتواند ادامه داشته باشد

    • سلام و ادب
      معمولا بیش ترین عوارض بعد از درمان در چند روز اول دیده می شه و به تدریج کم تر می شه ، به ندرت ممکنه یک هفته تا ده روز هم ادامه داشته باشه.

  2. رضا گفت:

    خیلی عالی بودایا احتمال چرکی بودن دندان هنگام عصب کشی بیشتر باعث تورم ودرد نمی شود؟ باتشکر

  3. پیمان گفت:

    سلام من هشت ماه پیش عصب کشی کردم بعد از چند روز بالای دندونم ورم کرده گاهی کوچیک میشه گاهی بزرگ سفت شده ولی دست میزنم یا هوای سرد بهش بخوره درد میگیره چیکاری باید انجام بدم ممنون

  4. مصطفی گفت:

    سلام خسته نباشید بعد عصب کشی چهار دندان وسط نیش هایم وقتی آمپول سری برایم تزریق کرد دکتر به حدثه افتادم از دماغم خون بیرون زد و الا بعد ۴روز زیر چشم و صورتم پف کرده است آیا شما احتمال میدهید بر اثر عمقی بودن آمپول سری به بالابر لب بالایی و بال بینی امsoft palate آسیب زده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *