عوارض لق شدن روکش دندان

عوارض لق شدن روکش دندان

به طور معمول روکش دندان حدود ۱۰ سال برای فرد عمر می‌کند، در مواردی روکش زودتر از موعد لق شده که غیر طبیعی است. متخصص درمان ریشه بعد از اتمام عصب کشی دندان و جراحی ریشه دندان، برای آن روکش مناسبی را در نظر می گیرد‌. با عصب کشی مجدد دندان نیاز به برداشتن روکش و نصب دوباره آن می‌باشد.
افتادن یا لق شدن روکش دندان مسئله بسیار مهمی بوده که باید فرد فوراً آن را پیگیری کرده و به دندانپزشک معالج خود نشان دهد، در این مقاله علت‌های لق شدن یا افتادن روکش دندان به طور کامل توضیح داده می‌شود.

علت افتادن روکش دندان

علت‌های گوناگونی موجب افتادن روکش دندان شما خواهد شد که شامل موارد زیر می‌باشد:
• زمانی که روکش‌ها بسیار قدیمی شده و از موقع نصب آنها بر روی دندان زمان زیادی گذشته باشد.
• ضربه یا فشار به روکش دندان موجب آسیب و صدمه و در نهایت افتادن آنها خواهد شد.
• پوسیدگی یا گسترش خرابی در دندان ر‌وکش شده
• ضربه به صورت یا مواجهه با صدمات فیزیکی
• مراقبت نکردن صحیح از دندان‌ها
• زمانی که دندان‌های پایین و بالا با همدیگر تراز نباشند.
• دندان قروچه
• روکش‌هایی که به صورت موقت بر دندان نصب شده اند.
• عدم کیفیت کار دندانپزشک و سهل انگاری او در نصب روکش های دندان

عوار لق شدن روکش دندانچیست
در موارد زیر به طور کاملاً دقیق و ویژه علت‌های اصلی افتادن یا لق شدن روکش‌های دندان بررسی می‌شود که عبارتند از:
1. قدیمی شدن ونیرهای دندان: بیشتر افراد انتظار دارند تا روکش‌های دندان یا کامپوزیت به مدت ۱۰ سال برای آنها عمر کند، اما بعد از مدتی ونیروها یا همان روکش‌ها به علت قدیمی شدن شل شده و کاملاً لق می شوند.در صورت قدیمی شدن روکش باید نسبت به تعویض آنها هرچه زودتر اقدام کنید.
2. صدمه به روکش ها با خوردن مواد خوراکی سفت: افراد باید عادت بد جویدن مواد خوراکی را بعد از نصب روکش‌های دندان به طور کامل کنار بگذارند. گاز زدن مواد خوراکی سفت مثل آب نبات موجب لق شدن و ضعیف شدن روکش های دندان می‌شود. در واقع یخ و شکلات‌های سفت و چسبناک به روکش صدمه وارد می‌کنند.
3. پوسیدگی دندان: اگر دندانی که روکش شده بعد از مدتی پوسیده شود، موجب افتادن و لق شدن روکش خواهد شد. به همین خاطر متخصص درمان ریشه قبل از نصب کردن روکش‌های دندان، ابتدا لثه و دندان را از لحاظ خرابی و پوسیدگی معاینه می‌کند.
4. تروما به صورت یا مواجهه با صدمات فیزیکی: ساختار دندان روکش شده با ضربه مستقیم یا غیر مستقیم به صورت تضعیف شده و صدمه خواهد دید، بعد از آن روکش نیز ممکن است از دندان جدا شود.
5. مراقبت نکردن از دندان‌ها: برای حفظ و طول عمر بیشتر روکش‌های دندان حتماً باید فرد به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بدهد.
6. رعایت نکردن بهداشت دهان: زمانی که فرد از دهان و دندان خود بر طبق استانداردها مراقبت نکند در نتیجه آنها پوسیده شده و باعث لق شدن روکش می‌شود.
7. در یک راستا نبودن دندان‌های پایین و بالا: زمانی که دندان‌های بالا و پایین فرد به طور کامل تراز بوده و در یک راستا باشند، در هنگام گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی به تمام آنها به طور یکنواخت نیرو وارد شده و صدمات در روکش دندان ها ایجاد نمی شود.
8. دندان قروچه: فشردن و ساییدن تمام دندان‌ها بر روی هم به طور مداوم به روکش‌های دندان فشار بسیار زیادی وارد کرده و سبب لق شدگی و افتادن آنها خواهد شد.
9. روکش های موقت دندان: ونیر موقت برای مدت طولانی بر روی دندان باقی نمانده و حدود یک هفته بر روی دندان باقی می ماند. در واقع دندانپزشک تا زمان آماده شدن روکش های دائمی، از روکش های موقت برای آسیب ندیدن دندان پر شده بیمار استفاده می کند.

با روکش دندان لق چه باید کرد؟

در زمان لق شدگی و افتادن روکش دندان، بیمار نباید خورده برای نصب آن اقدام کند. زیرا این روکش‌ها از مواد کاملاً حساس ساخته شده و نصب غیر حرفه‌ای آنها موجب صدمه و آسیب در ساختارشان می‌شود. بعد از لق شدن روکش دندان مراحل زیر را انجام دهید:
• تمام قطعات روکش دندان خود را به طور کامل جمع آوری نمایید: اولین اقدام این است که روکش افتاده را در یک ظرف کوچک یا جعبه گذاشته تا صدمه و یا آسیبی به آن وارد نشود.
• تماس با دندانپزشک خود: جدا شدن و افتادن روکش دندان نیاز به یک اقدام اورژانسی توسط شما داشته و باید با دندانپزشک خود فورا تماس گرفته تا ویزیت شوید. دندانپزشک به طور کامل روکش دندان و علت افتادن آن را بررسی کرده و در صورت نیاز، از روکش جدید استفاده خواهد کرد.

 با روکش دندان لق چه باید کرد
کدام اشتباهات دندانپزشک موجب لق شدن روکش دندان می شود؟

• برای گذاشتن روکش بر روی دندان ابتدا لازم است دندانپزشک آماده سازی دندان را به نحو صحیح انجام بدهد و برای این کار باید مینای دندان نازک‌تر شود. در مواردی دندانپزشک مینای دندان بیمار را بیش از حد ساییده و این سبب لق شدن روکش بعد از نصب می شود.
• زمانی که دندانپزشک از مواد باندینگ بی‌کیفیت و نامناسب برای اتصال روکش دندان استفاده کند، بعد از مدتی روکش ها کاملا لق و جدا می شوند.
• غفلت کردن از بیماری‌های دهان و دندان بیمار و نادیده گرفتن شرایط او از جمله اشتباهات دندان پزشک می باشد که سبب افتادن روکش می شود. ابتدا باید شکستگی پوسیدگی دندان، نامرتبی دندان ها، بیماری‌های دهان و لثه به طور کامل توسط دندانپزشک که بررسی شود و بعد از آن برای نصب روکش اقدام کند.

سخن آخر

معمولا در عصب کشی دندان فرد، دندانپزشک اقدام به جراحی ریشه دندان او کرده و به طور کامل تمام نواحی آسیب دیده دندان را تخلیه کرده و بعد از چند روز آن را با مواد مناسب پر خواهد کرد. برای عمر بیشتر دندان های عصب کشی شده و پر شده لازم است نسبت به روکش کردن آنها اقدام کنید.
روکش ها عمر ده ساله در دهان فرد داشته به شرط اینکه تمام استاندارد ها و نکات مراقبتی دهان و دندان بعد از نصب آنها رعایت شود. برخی از روکش های دندان دچار لق شدگی شده و از دندان فرد جدا می شوند، در این مواقع باید دندانپزشک به نصب دوباره همان روکش یا روکش جدید بپردازد.

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *