روکش دندان عصب کشی شده

انواع روکش دندان عصب کشی شده با رنگ های مختلف

عصب کشی دندان در رده فرایندهای درمانی شناخته شده در حوزه دندانپزشکی می باشد، که علاوه بر حفظ بافت دندان از تخریب آن نیز تا سر حد قابل توجهی جلوگیری می کنند. شما به کمک روکش دندان عصب کشی شده می توانید تا سر حد قابل توجهی عمر مفید دندان را افزایش دهید.

روکش دندان ظاهری کاملا مشابه به دندان واقعی داشته و هیچ گونه تفاوتی ندارد. عصب کشی دندان یک ضرورت برای از بین بردن بافت های سلولی و عصب های مرده در قسمت ریشه و لثه به شمار می آید، در برخی از بیماران از هر دو روش استفاده می شود و در گام اول عصب کشی دندان صورت می گیرد و در گام دوم پزشک اقدام به روکش دندان می کند، تحت چنین شرایطی حتی دندان های بیش از حد پوسیده را نیز به راحتی می توان درمان کرد و روند درگیری دندان با پوسیدگی و کرم خوردگی را به حداقل رساند.

فردی که دارد یک روکش را درست می کند با دستکش سبز

علت اصلی روکش دندان پس از عصب کشی چیست؟

ضرورت روکش دندان عصب کشی شده، مربوط به زمانی می باشد که شما دندانتان را عصب کشی کرده اید. دندان های عصب کشی شده معمولا ظاهر اولیه خود را از دست می دهد و حتی بر اثر پوسیدگی و عصب کشی بسیار ضعیف تر شده و تغییر رنگ ایجاد می شود.

معمولا دندان هایی که فقط عصب کشی و پر شده اند، بعد از گذشت چندین سال دوباره در قسمت دیواره ها دچار مشکل می شوند و همچنین ظاهر کلی دندان روکش شده، با دندان عصب کشی شده به هیچ عنوان یکسان نیست.

دندان روکش شده کاملا ظاهری متفاوت داشته و در صورت رعایت نکات مراقبتی مانند دندان عادی طول عمر بالایی خواهد داشت. عمر دندان عصب کشی شده خود را به کمک روکش دندان عصب کشی شده می توانید بیش از چندین برابر افزایش دهید.

دندان های یک فرد با روکش و بدون روکش

نشانه های پوسیدگی و خرابی شدید دندان

در بیشتر مواقع شما می توانید خیلی راحت متوجه پوسیدگی شدید دندان های خود شوید. در صورتی که ترمیم و درمان دندان پوسیده را به تاخیر بیندازید، پوسیدگی دندان شما شدیدتر و عمیقتر شده و به ریشه آن می رسد. علائم زیر نشان میدهد که دندان شما بیش از اندازه پوسیده شده که عبارتند از:

  1. متورم شدن لثه ها در اطراف دندان خراب
  2. درد غیر قابل تحمل و بیش از اندازه دندان
  3. نشانه آسیب ریشه های دندان در واقع حساس شدن دندان های شما به مصرف غذاهای گرم و سرد می باشد.
  4. پوسیدگی و تخریب دندان به طور واضح دیده می شود.
  5. التهاب و ورم بر روی گونه ها و تیره شدن دندان موردنظر

مزایای انجام روکش دندان پس از عصب کشی

از علل اصلی محبوبیت این روش در بین بیماران و پزشکان ویژگی ها و مزایای مثبت آن در مقایسه با سایر روش های درمانی مشابه است، روکش دندان در صورت نصب اصولی و صحیح توسط پزشک کوچک ترین میزان از آسیب و عوارض را برای قسمت لثه شما به وجود نخواهد آورد و به همین ترجیح دنیای پزشکی امروزی این روش می باشد.

  • روکش دندان عصب کشده شده بیش از ۱۰ سال طول عمر دارد و در صورت مراقبت اصولی این مقدار می تواند افزایش یابد.
  • این روکش باعث آسان تر شدن روند هضم غذاها شده و حتی غذاهای سفت و سخت را نیز به راحتی می توانید بجوید.
  • روکش دندان حتی بعد از گذشت چندین سال دچار تغییر رنگ نمی شود و به همین علت محبوبیت بیشتری در بین بیماران دارد.
  • انواع روکش دندانی بافتی مشابه به دندان واقعی داشته و تشخیص دندان واقعی از نوع روکش شده عملا غیرممکن به شمار می آید.
  • هزینه های مربوط به انجام روکش دندان عصب کشی شده کاملا معقول و مقرون به صرفه است.
  • روکش دندان در هر سنی قابل اجرا است و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

قرار دادن روکش روی دندان

روکش برای دندان عصب کشی شده

در حقیقت روکش دندان عصب کشی شده یا همان کلاهک توسط متخصص درمان ریشه دندان بر روی دندان های عصب کشی شده شما گذاشته می شود. با این روکش ظاهر و اندازه دندان شما بعد از مراحل عصب کشی مانند قبل خواهد شد.

کلاهک دندان در چه مواردی ضروری است؟

در ادامه مواقعی که به روکش دندان احتیاج است را به طور مختصر برایتان توضیح داده ایم:

  • زمانی که پس از عصب کشی، بخش زیادی از بدنه و ساختار دندان شما تخریب شده و اندازه قبل را ندارد.
  • دندانی که بخش وسیع و بزرگی از آن توسط مواد دندانپزشکی پر شده است.
  • دندان های شکسته که طی مراحل دندان سازی، ترمیم شده باید حتما روکش شوند.
  • برای پوشاندن و کاور کردن دندان های بدرنگ، تیره، زرد و بدشکل احتیاج به روکش داریم.
  • برای پوشش و بهبود ظاهر ایمپلنت دندان، روکش الزامی است.

دندان های یک خانم و دستانش جلوی چشم هایش است.

بررسی قیمت روکش دندان پس از عصب کشی

از پارامترهای تعیین کننده قیمت روکش دندان عصب کشی شده مربوط به نوع و جنس آن می باشد، این روکش توسط لابراتوارهای مخصوص دندان در کیفیت های گوناگون تولید می شود و هر یک دارای قیمت متفاوتی هستند، بر همین اساس رنج قیمت گوناگونی در خصوص روکش دندان وجود دارد.

نوع دندان در تعیین قیمت روکش دندان دخیل است، معمولا پزشک بر اساس شماره دندان قیمت نهایی را اعلام می کند. به طور کلی هزینه روکش و عصب کشی دندان بیش از حد گران قیمت نبوده و شما با کمترین هزینه می توانید این فرایند درمانی طی کنید.

یکی از نگرانی های اخیر بیماران افزایش قیمت این روش های درمانی در سال جدید، در صورتی که در سال جدید نیز روکش و عصب کشی دندان با افزایش قیمت خاصی مواجه نشده است.

چه دندان هایی نیازمند عصب کشی و روکش هستند؟

عصب کشی دندان در واقع یک درمان تکمیلی شناخته می شود و پزشک پس از انجام بررسی های مختلف اقدام به عصب کشی دندان می کند. کاندیدهای اصلی عصب کشی دندان هایی با پوسیدگی های وسیع و همچنین پرکردگی های قبلی و همچنین بیمارانی با مشکلات نکروز دندان هستند، تحت چنین شرایطی پزشک ترجیح می دهد، از عصب کشی دندان کمک بگیرد.

پس از اقدام به عصب کشی دندان اگر میزان درگیری عمقی بوده و دیوارهای کانالی از بین رفته باشد. پزشک جهت حفظ دندان بهره گیری از روکش دندان را پیشنهاد می کند، این نوع از روکش ها دارای بافت سرامیکی بوده و به هیچ عنوان قابل تشخیص نیستند. به زمان فاصله بین عصب کشی و روکش دندان دقت باشید.

عکس سه بعدی از قرار دادن روکش روی دندان

جنس روکش دندان از چیست؟

جنس کلاهک دندان معمولاً از آلیاژ و مواد گوناگونی همچون رزین کامپوزیت، پرسلن، چینی، سرامیک و فلز برای ساخت روکش دندان استفاده میکنند. دندان پزشک با توجه به اندازه و رنگ دندان های طبیعی شما، روکش دندان عصب کشی را ساخته تا با رنگ سایر دندان ها سازگار باشد.

مراحل انجام روکش دندان عصب کشی شده

به طور کلی دندانپزشک شما با چندین مرحله روکش را با دقت بر روی دندان عصب کشی شده قرار داده و سبب حفظ سلامت و زیبایی آن می شود که این مراحل عبارتند از:

  1. در مرحله اول تمام پوسیدگی ها و قسمت های بیرونی دندان توسط دندانپزشک برداشته شده تا فضای کافی برای گذاشتن روکش بر روی دندان موردنظر فراهم شود.
  2. در مرحله دوم با استفاده از اسکن دیجیتالی یا قالب های مخصوص، از ساختار دندان عصب کشی شده قالب گیری انجام می شود تا اندازه دقیق روکش مشخص شود.
  3. تا زمان آماده شدن روکش دائمی دندان، برای حفظ ساختار دندان به مدت دوهفته از روکش موقت استفاده می شود و در این زمان فرد باید غذاهای سفت و چسبناک مصرف نکند.
  4. بعد از آماده شدن روکش دائمی دندان تمام تنظیمات لازم آن توسط دندانپزشک برای قرار دادن آن در دهان انجام شده و بعد از اینکه شما از اندازه و ظاهر آن راضی بودید، دندان پزشک آن را در محل موردنظر محکم می کند.

دندان پوسیده یک فرد

مراقبت های بعد از روکش دندان عصب کشی شده

  • فرد باید با خمیر دندان مخصوص که دارای فلوراید بوده هر سه روز اقدام به شستن و مسواک زدن دندان های خود کند.
  • از جویدن مداد، یخ، آجیل و خوراکی های سفت خودداری کند.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه نماید تا دندان ها به طور حرف های معاینه شده و کاملا تمیز شوند.

میزان ماندگاری روکش های دندان

در صورت مراقبت و نگهداری درست، تقریباً ۱۵ سال روکش دندان عصب کشی شده شما عمر خواهد کرد. در مواردی با مراقبت و رعایت نکات لازم روکش موردنظر تا 30 سال نیز دوام داشته است.

روکش دندان روی انگشت یک فرد

انواع مختلف روکش دندانی

برخلاف تمامی باورهای رایج روکش دندانی فقط یک نوع ثابتی نداشته و در نمونه های مختلف طراحی و ساخته می شود و هر یک به لحاظ کیفیت و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

  • روکش های فلزی و طلا
  • روکش های تمام سرامیکی جدید
  • روکش سرامیکی فلزی جدید
  • روکش های استیل باکیفیت

دندان های یک فرد که دکتر دارد رویش روکش می گذارد.

آیا می توان بعد از انجام عصب کشی دندان، دندان را روکش نکرد؟

در صورتی که دندانپزشک دندان های جلویی شما را عصب کشی کرده باشد، ممکن است به خاطر اینکه این دندان ها تحت فشار نبوده انجام روکش دندان عصب کشی شده را ضروری نبیند و روش پر کردن دندان بعد از عصب کشی را به شما پیشنهاد دهد.. اما در بیشتر موارد دندانپزشک برای سالم ماندن و زیبایی دندان، انجام روکش پس از عصب کشی را واجب می داند. اگرچه با انجام عصب کشی دیگر دندان درد ندارید اما لازم است برای حفظ آن از روکش مناسبی بر روی آن استفاده کنید. متخصص متناسب با نوع دندان عصب کشی بهترین جنس از روکش را با ماندگاری بالا استفاده کرده تا دندان عمر بیشتری برای شما داشته باشد.

سخن پایانی

در صورتی که مرکز دندان شما که بافت آن نرم بوده دچار تخریب فراوان و پوسیدگی شود، شما احتیاج به عصب کشی آن دارید. بعد از این مرحله برای ماندگاری، زیباتر شدن و مستحکم شدن دندان به روکش دندان عصب کشی شده احتیاج دارید.

متخصص درمان ریشه دندان با توجه به نوع دندان شما بهترین روکش را انتخاب می کند. زمانی که فرد به هر دلیلی بعد از عصب کشی، انجام روکش را به تأخیر بیندازد، عمر دندان او کوتاه تر شده و با گذشت زمان چیزی از دندان او باقی نخواهد ماند. روکش بعد از عصب کشی توسط متخصص درمان ریشه برای حفظ بدنه دندان بسیار توصیه می شود.

دکتر ثنا جباری

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

سوالات متداول

مدت زمان ماندگاری روکش دندان عصب کشی شده چقدر است؟

روکش‌های دندان معمولاً 10 تا 15 سال ماندگاری دارند. با مراقبت مناسب و خدمات دوره‌ای دندانپزشکی، می‌توان به این ماندگاری دست یافت.

آیا گذاشتن روکش دندان عصب کشی شده با درد همراه است؟

گذاشتن روکش بر روی دندان عصب‌کشی‌شده معمولاً دردناک نیست. دندانپزشک ابتدا دندان را بیحس می‌کند و سپس آماده‌سازی و نصب روکش انجام می‌شود. البته ممکن است پس از آن، حساسیت موقتی وجود داشته باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *