روش های خانگی برای تسکین دندان درد چیست؟

عصب کشی دندان در خانه
لیست عناوین این صفحه پنهان

آیا عصب کشی دندان در خانه ممکن است؟

از آن جایی که روشن است که انجام این درمان و هیچ درمان دندانپزشکی دیگری به صورت خانگی وجود ندارد، شاید سوال درست تر این باشد که آیا روش های خانگی برای تسکین دندان درد وجود دارد؟ به ویژه در شرایط اورژانسی و خاصی که فرد به هر دلیلی به درمان دسترسی ندارد. بی شک بهترین گزینه مراجعه به دندانپزشکی در سریع ترین زمان ممکن است و هیچ چیزی به اندازه درمان ریشه (عصب کشی دندان) نمی تواند به کاهش درد شما کمک کند.

عصب کشی دندان در خانه با سیخ داغ، میله داغ!

اگر چه احتمالا تقریبا همه می دانند که عصب کشی دندان در خانه ممکن نیست! اما زمانی که واژه عصب کشی را در گوگل سرچ کنید می بینید عباراتی چون عصب کشی دندان در خانه، عصب کشی دندان در خانه با سیخ داغ، میله داغ یا روغن ترمز! بارها سرچ شده است.
اگرچه شاید در زمان های بسیار دور سیخ داغ یا سوزن داغ را به محل پوسیدگی وارد می کردند واضح است که امروزه این پیشنهاد بیشتر شبیه به شوخی به نظر می رسد!

روش های خانگی برای تسکین دندان درد چیست؟

بعضی از این روش های توصیه شده در فضای مجازی ممکن است به شدت مضر و خطرناک باشند و بسیاری از آن ها بی تاثیرند یا تاثیر اندک و گذرایی دارند یا حداقل از دیدگاه علم دندانپزشکی مدرن ثابت نشده اند. در ادامه به بررسی شایع ترین مواردی که به عنوان راهکارهای خانگی دندان درد به ویژه در فضای مجازی اشاره شده می پردازیم.

پیشنهاد میکنم مطلب آیا درمان مجدد ریشه دندان درد دارد؟ را بخوانید.

روغن ترمز! (از بین بردن عصب دندان با روغن ترمز)

امیدوارم با سلامتی خودتان بازی نکنید. چون استفاده از روغن ترمز که یک ماده شیمیایی مضر است می تواند به شدت به بافت های لثه آسیب برساند. تنها به ذکر خبری که چندین سال پیش بازتاب رسانه ای هم پیدا کرده بود می پردازم و نیازی به توضیح بیش تری نمی بینم: بیماری ( البته در کشوری خارج از ایران) با ریختن روغن ترمز روی دندانش قصد داشت از شر دندان درد خلاص شود، نه تنها ورم شدیدتر و بافت های لثه عفونی شدند، بلکه شدت تورم به اندازه ای شد که به بیمارستان منتقل شد. در نهایت نه تنها دندان کشیدنی شد بلکه عفونت در تمام بدن بیمار گسترده شده و با خطر جدی مرگ دست و پنجه نرم کرد.

روغن میخک برای دندان درد

استفاده از روغن میخک به صورت سنتی و از زمان های قدیم برای کاهش درد تجویز می شده است. روغن میخک محتوی ماده ای به نام اژنول است که در ساخت مواد دندانپزشکی هم کاربردهای متنوعی دارد. جدا این که اثر روغن میخک روی دندان درد موقتی و ضعیف است، ممکن است باعث تحریک و سوزش زبان و لثه هم شود.

عصب کشی دندان در خانه

دهانشویه هیدروژن پراکساید

این دهانشویه نیز ممکن است اثر کوتاه و موقتی روی کاهش درد داشته باشد اما بلعیدن تصادفی آن سبب ایجاد ناراحتی گوارشی می شود. به علاوه اگر با میزان کافی از آب رقیق نشود می تواند باعث سوزش دهان شود.

سایر روش های خانگی که تاثیر گذرایی دارند ولی احتمالا بی ضرر هستند:

تسکین دندان درد با سیر

در طب سنتی به سیر هم به عنوان راه حلی برای کاهش دندان درد اشاره شده است. اگر چه سیر دارای مواد ضدمیکروبی است و تجارب شخصی بعضی از افراد حاکی از درجاتی از تخفیف دندان درد با سیر است اما تاثیر آن خفیف بوده و مکانیسم شناخته شده ای هم از لحاظ علم دندانپزشکی مدرن ندارد.

عصب کشی دندان در خانه

عصاره وانیل برای دندان درد

اثر بخشی عصاره وانیل به محتوای الکل آن نسبت داده می شود و برخی معتقدند که بر دندان درد موثر است اما در مورد این ماده نیز تسکین درد ایجاد شده احتمالا کوتاه و گذراست.

قطره دنتول

قطره دنتول که در داروخانه ها فروخته می شود ممکن است تا حدی روی دندان درد موثر باشد اما اثر آن موقتی است. استفاده از آن مضر نیست و اگر در شرایط اورژانسی هستید که به درمان دسترسی ندارید کمک گرفتن از آن ضرری ندارد.

عصب کشی دندان درخانه

کمپرس سرد

به خصوص اگر دندان درد شما با حرارت (مثل چای) بدتر می شود می توانید از کمپرس سرد بر روی گونه استفاده کنید و ممکن است به کاهش درد شما کمک کند.

عصب کشی دندان در خانه

چای کیسه ای

استفاده از چای کیسه ای (به خصوص نوع نعناع فلفلی) روی حفره دندان ممکن است اثر گذرا و خفیفی روی کاهش درد داشته باشد. از آن جایی که نعناع فلفلی (peppermint ) خاصیت بی حس کنندگی خفیفی دارد، استفاده از چای کیسه ای آن ممکن است برای مدت کوتاهی درد را تخفیف دهد.

قرقره آب نمک

اگر دندان شما به علت پوسیدگی دارای حفره عمیقی باشد تمیز نگه اشتن حفره ممکن است به بهبود موقتی شرایط شما کمک کند.

پیشنهاد میکنم مطلب عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟ را بخوانید.

بهترین روش برای درمان خانگی دندان درد چیست؟

بهترین گزینه استفاده از مسکن های بدون نسخه است که معمولا در سبد داروی هر خانه ای وجود دارد، دارویی مثل ژلوفن یک داروی بسیار موثر است. همین طور می توانید از استامینوفن کدئین استفاده کنید.

اگر می خواهید راجع به انواع داروهای موثر بر دندان درد و نحوه مصرف آن بیشتر بدانید این جا را بخوانید.

راهکار خانگی تسکین دندان درد شدید شبانه چیست؟

قرار گرفتن در موقعیت افقی باعث افزایش فشارخون در سر می شود و این مسئله ممکن است دلیلی برای تشدید دندان درد در هنگام خواب شبانه باشد. در این حالت می توانید به غیر از مصرف مسکن، با قرار دادن بالشت دوم زیر سرتان، سر را در ارتفاع بالاتری نسبت به پاهایتان قرار دهید و یا به حالت نیمه نشسته بخوابید. این روش ممکن است در کاهش درد شما موثر باشد و البته صبح روز بعد برای ویزیت اورژانسی با دندانپزشکی تماس بگیرید.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

سوالات متداول روش های خانگی برای تسکین دندان درد چیست؟

اثر روغن میخک روی دندان درد موقتی و ضعیف است و ممکن است باعث تحریک و سوزش زبان و لثه هم شود.
نه تنها موثر نیست بلکه استفاده از آن در محیط دهان بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان نباید انجام شود.
تجارب شخصی بعضی از افراد حاکی از درجاتی از تخفیف دندان درد با سیر است اما تاثیر آن خفیف است.
قطره دنتول ممکن است تا حدی روی دندان درد موثر باشد اما اثر آن موقتی است.
بهترین گزینه استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند ژلوفن یا استامینوفن کدیین است.
استفاده از کمپرس سرد، قطره دنتول، قرقره با آّب نمک، چای کیسه ای (به خصوص نعناع فلفلی) یا سیر ممکن است کمک کننده باشد اگرچه تاثیر آن ها موقتی و خفیف است.
می توانید قبل از خواب به غیر از مصرف مسکن، با قرار دادن بالشت دوم زیر سرتان، سر را در ارتفاع بالاتری نسبت به پاهایتان قرار دهید و یا به حالت نیمه نشسته بخوابید.
دیدگاه های درج شده:

5 پاسخ به “روش های خانگی برای تسکین دندان درد چیست؟”

  1. علی رضا گفت:

    سلام
    خواستم تجربه خودمو بازگو کنم شاید به درد کسی بخوره و در اون لحظات اوج درد به کارشون بیاد
    همین الان که دارم مینویسم دندون شماره۶ من درد شدید داره
    ۲۰ سال قبل روی این دندون پوسید و من قبل اینکه به درد بیاد پرش کردم الان بعد ۲۰ سال همین دندون از زیر پوسیده و چون روش پر بوده من متوجه پوسیدگی نشدم تا اینکه یهویی به درد اومد و ریشه دندون عفونت کرد ،رفتم دندانپزشکی دکتر گفت باید دارو مصرف کنی تا عفونت از بین بره بعد بیای برای عصب کشی،که خب حدود یک هفته ممکنه زمان ببره منم که درد دارم باید دارو مصرف کنم یکی دو روز دارو میشه گفت خوبه ولی بعدش اثر دارو کم میشه و درد امان آدمو میبره بماند که بخاطر آنتی بیوتیک و مسکن ها همش حس خواب آلودگی دارم ، برای رفع درد شدید من یک هویه ۸۰ واتی دارم که اونو روی دندون میذارم و تونستم تا ۱۰ دقیقه تحمل کنم شاید فکر کنین حرارتش زیاده و آدمو میسوزونه ولی اینطور نیست میشه تحمل کرد و عجیب هم جواب میده و درد رو تا چندین ساعت ساکت میکنه
    میشه مثلا یا یه مفتول یا میخ اینکار رو کرد ولی خیلی زود سرد میشه و یا خیلی در لحظه اول داغه اما هویه یک حرارت ملایم و یکنواختی داره

    یه عده ممکنه الان بهم بخندن ولی فقط اونایی که دچار این درد عذاب آور شدن میفهمن که چی میگم و اگه امتحان کرده باشن به حقیقت حرف من پی میبرن
    اینو امتحان کنین تا زمانی که در اولین فرصت بتونین برین دندونپزشکی و مشکل رو اساسی حل کنین
    یا حق

  2. سجاد گفت:

    لهترین درمان عصب کشی در خانه تنها سیخ سرخ شده هست من از تجربه خودم میگم باور کنید یک شب از درد شدید دندان تا صبح نخوابیدم ولی فرشته نجات من رو خدا رسوند یکی از فامیلامون اومد خونمون دید که دندون درد شدید دارم بهم گفت نترس الان درمانت میکنم و رفت یه دونه سیخ آورد و سرشو به اندازه یک سانت کج کرد و بهم گفت حالا سرتو بزار رو زانمون منم تنها قبول کردم گفتم هرچی پیش میاد بیاد خلاصه دوبار سبخ را سرخ کرد و فرو کرد تو دندان سوراخ باور کنید مثل آبی بود ربختم رو آتیش یعنی راحتم کرد از دندون درد وخوب شدم و هیچ وقت هم دیگه اون دندونم درد نگرفت فکر کنم تمام عصب او دندون را نابود کرد و همیشه براش دعا میکنم البته این تنها یک تجربه بود و ااان دیگه عصب کشی خیلی زود انجام میشه و نیازی به این کار نیست ولی هزینه خیلی سنگینه.

  3. Ali fatemi nia گفت:

    منم دندون درد شدیدی دارم دکار گفت عفونت کرده آنتی بیوتیک مصرف میکنم بعد برم ولی درد شدیدی دارم بنظرتکن تو نظرات دوستان گفتن سیخ داغ رو امتحان کنم درد سوزشش شدید میشه وقتی سیخو میزاری رو دندون یا اصلا سوزش نمیفهمی؟ ممنون میشم جواب بدین

  4. Parsa گفت:

    اتفاقا برعکس ،روغن ترمز بیشترین تاثیر گذاری رو نسبت به بقیه ترفندها داشته من بالغ بر ۱۰ ساله از روغن ترمز استفاده میکنم .،و البته همین امشب هم دندان درد داشتم و بخاطر همینه که الان اینجام 😄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *