آنچه باید قبل از عصب کشی دندان بدانید؟

آنچه قبل از عصب کشی دندان باید بدانید

همیشه تعدادی از سوالات مشترک بین بیماران وجود دارد که لازم است ‌‌‌‌‌‌‌قبل از جلسه درمان ریشه(عصب کشی) به آن ها پاسخ داده شود:

قبل از عصب کشی دندان چه قرصی بخورم؟

تحقیقات نشان داده اند که مصرف مسکنی مانند ژلوفن نیم ساعت قبل از شروع عصب کشی (درمان ریشه) می تواند به موفقیت بی حسی و ایجاد بی حسی عمیق ترکمک کند. به این دلیل به مراجعینم پیشنهاد می کنم که نیم ساعت قبل از شروع درمان، در صورتی که منع مصرف خاصی مانند مشکلات گوارشی و… ندارند یک کپسول ژلوفن ۴۰۰ میلی گرم مصرف کنند.

آنچه قبل از عصب کشی دندان باید بدانید

آیا باید قبل از عصب کشی آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) بخورم؟

در حالت کلی اگر وقت درمان ریشه (عصب کشی) شما در مطب ما تنظیم شده است، مادامی که هیچ گونه ورمی در صورت یاعلائمی که نشانه ی گسترش عفونت باشد (مثل تب یا بی حالی یا ناتوانی در بازکردن دهان) ندارید حتی اگر دندان شما‌ دردناک هم هست هیچ نیازی به مصرف آنتی بیوتیک قبل از جلسه ی درمان ندارید.

برای اطلاعات بیش تر راجع به روش های تسکین دندان درد این مطلب را بخوانید: برای دندان درد چه قرصی بخورم؟

احتمالا یکی از دلایل این باور غلط که حتما باید یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کرد و سپس درمان ریشه (عصب کشی) را آغاز کرد ابن تصور است که دندانی که عفونی باشد بی حس نمی شود و به همین دلیل باید آنتی بیوتیک خورد تا عفونت برطرف شود و بعد عصب کشی انجام شود. در حالیکه مصرف آنتی بیوتیک هیچ تاثیری در موفقیت بی حسی ندارد. به علاوه با استفاده از تکنیک های درست بی حسی دندان عفونی به خوبی قابل دستیابی است.

یک دلیل دیگر این است که اگر بدون خوردن آنتی بیوتیک عصب کشی انجام شود، عفونت دندان کامل برطرف نمی شود یا بعد از کار دندان دوباره عفونی می شود. در حالی که این استدلال به هیچ عنوان پایه علمی ندارد چون عصب کشی (درمان ریشه) متمرکز بر ضدعفونی فضای داخلی کانال ریشه با شوینده های ضدعفونی کننده است و‌ درواقع خود پروسه درمان نقش اصلی را در حذف منشا عفونت که آلودگی و التهاب در داخل کانال ریشه است ایفا می کند.

بنابراین به صورت کلی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک قبل از عصب کشی (درمان ریشه) نیست اما در بین جلسات درمان بسته به شرایط دندان شما ممکن است گاهی آنتی بیوتیک تجویز شود.
مورد استثنا حالتی است که ورم شدیدی در صورت وجود دارد که درگونه ها یا چانه یا به سمت چشم پخش شده است یا عفونت دندان منجر به تب، بی حالی یا ناتوانی در باز کردن دهان منجر شده باشد. در این حالت مصرف آنتی بیوتیک ضرورت دارد اما در سریع ترین زمان ممکن باید عصب کشی (درمان ریشه) هم شروع شود.

یک استثنا دیگر حالتی است که بعضی از بیماران به خاطر شرایط پزشکی خاص باید ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از شروع بعضی از درمان های دندانپزشکی (به خصوص جراحی های دندان که خونریزی وجود دارد مثل کشیدن، جراحی لثه یاایمپلنت) برای پیش گیری از اندوکاردیت عفونی آنتی بیوتیک مصرف کنند. در مطب ما در مورد بیماری های خاص در پرونده درمان (که‌ در جلسه ویزیت توسط بیمار تکمیل می شود) سوال شده است و ممکن است با توجه به وضعیت بیمار برای انجام عصب کشی (درمان ریشه) نیز قبل از شروع درمان آنتی بیوتیک تجویز شود. این شرایط پزشکی خاص شامل این موارد است:

• کسانی که دریچه مصنوعی قلب(پروتزدریچه قلب) دارند.
  • کسانی که قبلا سابقه اندوکاردیت عفونی داشته اند.
  • بیماری های مادرزادی قلبی که برطرف نشده اند.
  • بیماری های مادرزادی قلبی که ترمیم شده اند ولی در حال حاضر مسائلی مانند افتادگی دریچه قلبی وجود دارد.
  • کسانی که پیوند قلبی داشته اند و در حال حاضر مشکلات دریچه ای دارند.

اگر تبخال بزنم، می توانم عصب کشی انجام دهم؟

برای پیش گیری از انتقال ویروس به سایر بیماران در صورتی که تبخال دارید انجام عصب کشی و سایر درمان های دندانپزشکی باید به تعویق بیفتد. ما هم از شما خواهش می کنیم که در صورتی که تبخال دارید به مطب اطلاع دهید تا وقت شما جابه جا شود.

آنچه قبل از عصب کشی دندان باید بدانید

آیا برای عصب کشی دندان نیاز به همراه دارم؟

شما نیازی به همراه برای انجام عصب کشی (درمان ریشه) و یا درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) ندارید.

به تازگی‌ دندان کشیده ام یا ایمپلنت کرده ام، آیا می توانم عصب کشی دندانی در همان مجاورت را انجام دهم؟

اگر دندانی که نیاز به عصب کشی دارد دردناک است و شما نیز قادر به باز کردن دهان هستید ممانعت خاصی برای انجام عصب کشی (درمان ریشه) وجود ندارد. چون کلیه مراحل درمان شما تحت شرایطی انجام می‌شود که آسیبی به بخیه ها و ناحیه زخم جراحی وارد نمی شود و شوینده ها هم به داخل دهان نمی ریزند.
اما توصیه کلی برای راحتی خودتان آن است که بعد از کشیدن بخیه هایتان وقت درمان بگیرید.

آیا نیاز است قبل از عصب کشی آسپرین را قطع کنم؟

برای عصب کشی (درمان ریشه) در مطب ما نیاز به قطع آسپرین یا هیچ گونه تغییری در دوز مصرفی آن نیست. اما در صورتی که نیاز به جراحی یا کشیدن دندان دارید ممکن است نیاز به قطع مصرف آسپرین باشد و باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آنچه قبل از عصب کشی دندان باید بدانید

آیا داروهایی که مصرف می کنم با بی حسی عصب کشی تداخل دارد؟

در روز ویزیت پرونده ای به شما داده می شود که در قسمتی از آن لازم است لیست تمام داروهای مصرفی خود را بنویسید. اگر نام تمامی آن ها را به یاد نمی آورید قبل از جلسه درمان لیست را تهیه کرده و مجددا در پرونده وارد کنید.
تقریبا هیچ دارویی مانعی برای انجام عصب کشی (درمان ریشه) یا تزریق بی حسی نیست اما ممکن است بعضی از داروها با داروهای تجویزی ما مثل بعضی از مسکن ها تداخل اثر داشته باشند. لیست داروهای مصرفی شما توسط من بررسی می شود تا مطمئن شوم دارویی که برای شما بعد از درمان تجویز می کنم تداخلی با داروهای مصرفی فعلیتان ندارد.

می خواهم بعد از روز عصب کشی به مسافرت، مهمانی و… بروم، آیا ممکن است درد بعد از کار آزار دهنده باشد؟

اگر چه تقریبا در اکثر موارد بیماران بعد از درمان‌ درد ندارند یا درد به راحتی با مسکن های معمولی قابل کنترل است در موارد نادری بعضی از بیماران درد شدیدی بعد از درمان دارند بنابراین احتیاط حکم می کند که اگر دندان درد شدید ندارید و شرایطتان اورژانسی نیست، برای راحتی بیشتر خودتان وقت درمانتان را به بعد از مناسبت های مهم یا مسافرت موکول کنید.

پیشنهادات دیگری قبل از درمان که بهتر است به آن ها توجه کنید:

پیشنهاد می کنم شب قبل از درمان خواب کافی داشته باشید. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که گاهی پیش می آید که بیماران در هنگام کار و روی یونیت دندانپزشکی به خواب می روند و ناخودآگاه کم تر دهانشان را باز می کنند. گرسنه نباشید واگر سر درد دارید حتما قبل از درمان مسکن بخورید.