چگونه درد دندان به عصب رسیده را کم کنیم

بهترین روش برای کم کردن درد دندان به عصب رسیده، عصب کشی دندان می باشد. متخصص درمان ریشه با جراحی و اقدامات لازم تمام پالپ آسیب دیده دندان را خارج کرده و با پر کردن آن سبب درمان دندان خواهد شد. روش های دندانپزشکی از جمله جراحی ریشه دندان موجب رفع درد دندان به عصب رسیده خواهد شد.

چه زمانی باید عصب کشی دندان انجام شود؟

زمانی که قسمت مرکزی دندان یا همان پالپ آن دچار عفونت شدید شود و آلودگی‌ها و باکتری‌ها به این قسمت نفوذ پیدا کنند، نیاز به عصب کشی دندان می باشد. علت‌های گوناگونی سبب نفوذ میکروب‌ها و باکتری‌ها به قسمت پالپ دندان شده که عبارتند از:
• پوسیدگی یا خرابی دندان
• نشت پر کردگی
• آسیب دیدن دندان بر اثر جراحت یا ضربه شدید

چه زمانی دندانپزشک نسبت به عصب کشی دندان اقدام می کند؟

دندانپزشک با معاینه و تست پالپ دندان، میزان خرابی و پوسیدگی آن را به طور کامل تشخیص داده و سپس شروع به درمان دندان به عصب رسیده خواهد کرد. عصب کشی دندان با اصول لازم با دقت فراوان توسط دندانپزشک انجام شده و در آن تمام پالپ و عصب های داخل دندان پوسیده خارج می شود.

چه زمانی برای درد دندان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد شدید دندان یا حساسیت آن برای چندین روز ادامه داشت و تکرار شد، حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کرده تا تحت درمان قرار بگیرید. اما اگر به دلایلی نتوانستید به دندانپزشکی بروید، می‌توانید با روش‌های خانگی تا حدودی از درد دندان به عصب رسیده خود کاسته و آرام شوید.

رفع درد دندان به عصب رسیده با کمک قرص های مسکن بدون نسخه

افراد برای خلاصی از درد شدید ریشه دندان خود می‌توانند از داروها و مسکن‌های بدون نسخه همچون استامینوفن، ایبوپروفن یا ژلوفن استفاده کنند. این قرص‌ها تمام گیرنده‌های عصبی موجود در لثه و دندان فرد را سرکوب کرده و سبب تسکین درد او می‌شوند. ولی در زمان مصرف این قرص‌ها برای کاهش درد دندان باید از خوردن زیاد از حد آنها جلوگیری کرده و عوارض آن را در نظر بگیرید.

درد عصب دندان

بی حس کردن دندان با ژل‌های موضعی

اگر در خانه به داروهای مسکن برای تسکین درد دندان خود دسترسی ندارید می‌توانید از بی‌حس کننده‌ای مثل قطره دنتول استفاده کنید. برای رهایی از درد شبانه دندان این ژل‌ها و بی‌حس کننده‌ها بهترین روش محسوب می‌شوند که باید آن را در اطراف لثه دندان آسیب دیده اعمال کنید.

شست و شوی لثه و دهان با دهانشویه

برای رفع فوری درمان دندان درد شدید خود می‌توانید از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه تمام التهاب‌های لثه را برطرف کرده و باکتری‌هایی که در اطراف دندان پوسیده وجود دارد را از بین می‌برد. حتی اگر دهانشویه موجب رفع کامل دندان درد شما نشود، با این وجود درد آن را قابل تحمل‌تر کرده و تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

شست و شوی دهان با محلول آب و نمک

از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های درمان دندان دردهای شدید، غرغره کردن یا شستشوی دهان با آب نمک می‌باشد. به مدت دو دقیقه هر یک ساعت یک بار، برای تسکین دندان درد خود محلول آب و نمک را غرغره کنید.
با محلول آب نمک می‌توانید به صورت کاملاً طبیعی دهان و دندان‌های خود را ضدعفونی کرده و تمام ذرات موجود در دهان را خارج کنید. نمک در این محلول سبب کاهش التهاب و درد دندان شما شده و یک دهان شویه کاملاً طبیعی محسوب می‌شود.

استفاده از محلول پروکسید هیدروژن

برای کم شدن التهاب و درد دندان به عصب رسیده می‌توانید از پروکسید هیدروژن استفاده کنید. این محلول یا دهانشویه قادر است تمام میکروب و باکتری‌های موجود در دهان شما را از بین ببرد و از تجمع پلاک بر روی سطوح دندان ها جلوگیری می کند. برای درست کردن این دهانشویه باید پروکسید هیدروژن با غلظت سه درصد را با مقداری آب ترکیب نمایید و بعد از رقیق شدن، بدون بلعیدن با کمک آن دهان خود را شستشو دهید.

درمان‌های خانگی برای کم کردن درد دندان به عصب رسیده

• می‌توانید بعد از شستشوی دهان، بر روی محل درد دندان حدود یک دقیقه یک حبه سیر له شده کوچک بگذارید.
• چای کیسه‌ای سرد یک روش موثر برای کم شدن درد دندان می‌باشد.
• می‌توانید با چای سرد شده نعنا، دهان خود را به خوبی شستشو دهید.
• عصاره میخک نیز یکی از موثرترین روش های درمان خانگی دندان درد محسوب می شود.
به طور کلی فرد در زمان درد شدید دندان می تواند از نعنا، میخک، آویشن، روغن درخت چای، زنجبیل، پیاز، عصاره وانیل، زردچوبه، لیمو، موم زنبور، برگ گواوا، روغن پونه کوهی، روغن اسطوخودوس و کپسسین فلفل برای کم شدن درد و التهاب دندان پوسیده خود استفاده کند.

چگونه درد دندان به عصب رسیده را کم کنیم

علائم دندان به عصب رسیده

درد مداوم دندان به صورت کاملاً شدید یکی از علایم به عصب رسیدن آن می‌باشد. همچنین در زمان آسیب عصبی در دندان، لثه اطراف آن متورم شده و رنگ آن از صورتی به حالت قرمز تیره در می آید. دندان به عصب رسیده نسبت به نوشیدن و خوردن مواد گرم و سرد بسیار تحریک پذیر و حساس می شود. علاوه بر آن رنگ مینای خارجی دندان آسیب دیده یا به عصب رسیده سیاه، قهوه ای روشن یا خاکستری تیره می شود.

سخن پایانی

بهترین راه حل مفید و موثر در زمان دندان درد، مراجعه فوری به دندانپزشک متخصص می باشد. دندانپزشک که به طور کامل تمام دندان‌ها و لثه‌های شما را بررسی و معاینه کرده و در صورت پوسیدگی شدید، اقدام به عصب کشی دندان خواهد کرد.
در مواردی عصب کشی مجدد دندان بعد از مدتی نیاز بوده تا تمام آسیب های عصبی پالپ دندان پوسیده رفع شود. تمامی روش های خانگی برای کم شدن درد دندان، موقتی بوده و دندان شما با آنها درمان نخواهد شد، برای درمان قطعی و همیشگی درد دندان باید تحت نظر دندانپزشک باشید‌ تا اقدامات لازم را برای دندان های شما انجام دهد.
بعد از درمان ریشه دندان توسط دندانپزشک، فرد باید تمام مراقبت‌ها و نکات بهداشتی را در خصوص دهان و دندان خود رعایت کند تا به عصب کشی مجدد دندان احتیاجی نداشته و هرگز دندان درد نشود.

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.