نحوه مصرف مفنامیک اسید برای دندان درد

نحوه مصرف مفنامیک اسید برای دندان درد

قبل از خواندن این مقاله بهتر است بدانید که مصرف مفنامیک اسید برای رفع دندان درد، به افراد زیر 14 سال به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود؛ اما برای افراد بزرگسال، پیشنهاد می‌شود که در ابتدا مفنامیک اسید 500 میلی‌گرم مصرف کنید و بعد از گذشت چند ساعت اگر تاثیری مشاهده نشد دوباره مصرف کنید. کپسول مفنامیک اسید در سراسر دنیا به عنوان یک داروی ضددرد شناخته می‌شود؛ این کپسول به دلیل نداشتن کورتون، جزو خانواده داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است.

مفنامیک اسید برای دندان درد

اگر تا به حال یک بار به دندان درد دچار شده باشید، خوب می‌دانید که دندان درد یک درد طاقت فرسا است که اگر این درد با گذشت زمان هم از بین نرود یا حتی شدیدتر شود، دیگر غیرقابل تحمل می‌شود؛ دندان پزشک‌ها در چنین مواقعی مصرف داروهای ضددردی مانند مفنامیک اسید را پیشنهاد می‌کنند.

اغلب افرادی که دندانشان به دلیل عفونت کردن درد می‌کند به مصرف مفنامیک اسید روی می‌آورند؛ این افراد تصور می‌کنند که مفنامیک اسید چرک خشک کن است و به همین دلیل درد دندان را از بین می‌برد. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است همان طور که گفته شد مفنامیک اسید خاصیت ضددرد دارد نه خاصیت چرک خشک کن؛ پس با رفع درد دندان، تصور نکنید که عفونت دندان خوب شده است.

پس همان طور که متوجه شدید مصرف مفنامیک اسید می‌تواند به کاهش درد دندان فقط کمک کند نه از بین بردن عفونت دندان؛ البته استفاده از مفنامیک اسید برای درمان دندان‌های حساس، پیشنهاد نمی‌شود. دوره‌ی مصرف مفنامیک اسید برای درمان دندان درد، 7 روز است؛ بهتر است بیشتر از 7 روز از آن استفاده نکنید و هر چه سریع‌تر برای حل مشکل دندان به دندان پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: 12 روش خانگی برای سفید کردن دندان

نحوه مصرف قرص مفنامیک اسید برای دندان درد

مفنامیک اسید 250 برای دندان درد

اگر برای درمان دندان درد قرص مفنامیک اسید را انتخاب کرده‌اید، باید گفته شود که بهتر است برای جواب‌دهی بهتر، اول یک قرص مفنامیک اسید 500 مصرف کنید‌؛ بعد از گذشت حداقل 5 ساعت، اگر درد دندان کم نشده باشد یک عدد قرص مفنامیک اسید 250 مصرف کنید. توجه داشته باشید که اگر قرص مفنامیک اسید دوز کم را اول مصرف کنید، تاثیر چندانی در کم شدن درد دندان نمی‌بینید و حتی ممکن است هیچ تاثیری نداشته باشد.

مفنامیک اسید بعد از کشیدن دندان

زمانی که روزهای زیادی را با دندان درد سر کنید بدون شک دندان خیلی آسیب می‌بیند و دیگر قابل پرکردن، عصب کشی و… نیست، به همین خاطر دندان پزشک به شما پیشنهاد می‌کند آن را بکشید؛ حال ممکن است به دلایل مختلفی حتی بعد از کشیدن دندان، درد را حس کنید. در این مواقع پیشنهاد می‌شود قرص مفنامیک اسید مصرف کنید‌؛ البته توجه داشته باشید، اگر این درد بیشتر از یک روز طول کشید به مصرف مفنامیک اسید ادامه ندهید و به دندان پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: قرص چرک خشکن قوی برای عفونت دندان

نحوه مصرف قرص مفنامیک اسید برای دندان درد

عوارض مفنامیک اسید برای دندان درد

مفنامیک اسید نیز همانند داروهای دیگر، عوارضی را با خود به همراه دارد؛ در ادامه با برخی از این عوارض جانبی که امکان دارد هنگام مصرف مفنامیک اسید برای تسکین دندان درد به وجود بیاید آشنا می‌شوید.

می‌تواند باعث ایجاد اختلالاتی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، یبوست و نفخ شکم در دستگاه گوارش شود؛ اختلال در عملکرد کلیه و کبد، از بدترین عوارض این قرص است. حتی در بسیاری از مواقع، قرص مفنامیک اسید باعث ایجاد سردرد، تاری دید و سرگیجه می‌شود. مصرف مفنامیک اسید به افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس اسید معده پیشنهاد نمی‌شود؛ چون يکی از عوارض جانبی مفنامیک اسید، افزایش دادن اسید معده است.

با افزایش اسید معده، این افراد ممکن است دچار خونریزی روده و زخم معده شوند؛ البته اگر به تشخیص پزشک مجبور به استفاده از مفنامیک اسید بودید توصیه می‌شود برای جلوگیری از تحریک معده، مفنامیک اسید همراه با داروهای محافظ معده مصرف شود.

طبق تحقیقات انجام شده ثابت شده است که مصرف داروهای ضدالتهابی یا غیراستروئیدی مانند مفنامیک اسید، خطر حمله قلبی و سکته را می‌توانند افزایش دهند؛ اگر برای مدت طولانی از قرص مفنامیک اسید با دوز بالا مصرف کنید، احتمالا بروز این خطرات افزایش پیدا می‌کند.

همان طور که متوجه شده‌اید، ممکن است استفاده از مفنامیک اسید برای رفع درد دندان برای همه افراد مناسب نباشد؛ برای مثال به کسانی که دارای آلرژی نسبت به سایر داروهای ضدالتهاب یا غیراستروئیدی مانند آسپرین یا ایبوپروفن هستند، مصرف مفنامیک اسید توصیه نمی‌شود. بهتر است خانوم‌های باردار قبل از مصرف مفنامیک اسید با پزشک خود مشورت کنند؛ البته اگر وارد ماه سوم بارداری شده‌اید، بهتر است به هیچ‌وجه این قرص را مصرف نکنید.

استفاده از مفنامیک اسید بعد عصب کشی دندان

همانطور که گفتیم مفنامیک اسید یک نوع داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) می باشد که معمولا برای کاهش درد و التهاب بعد از عمل جراحی، کمر درد، دندان درد و… استفاده می‌شود. در صورتی که پس از عصب کشی دندان به دلیل درد و التهاب شدید نیاز به دارو دارید، ممکن است پزشک به شما مفنامیک اسید یا داروهای دیگر مانند آیبوپروفن را تجویز کند.

باید توجه داشت که استفاده از مفنامیک اسید باید تحت نظر متخصص درمان ریشه باشد. در حقیقت، این دارو باعث می شود که پلاکت های خونی خود را تخلیه کنید و خونریزی بیشتری را در محل عصب کشی دندان تحریک کنید، بنابراین برخی از پزشکان نگرانی هایی در مورد ایمنی سوء استفاده از این دارو در بیماران خود دارند.

آیا مفنامیک اسید چرک خشک کن است؟

مفنامیک اسید چرک (Mefenamic Acid) در واقع یک دارو ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است و به عنوان یک ضد التهاب و تسکین دهنده درد استفاده می‌شود. این دارو معمولاً برای کاهش درد و التهاب در برخی از شرایط مانند درد قاعدگی، درد مفاصل و میگرن تجویز می‌شود.

مفنامیک اسید چرک خشک کننده لثه نیست و برای درمان عفونت لثه توصیه نمی‌شود. عفونت لثه نیاز به تمیزکاری دندان‌ها و لثه‌ها، کنترل عفونت با استفاده از ضد باکتری‌ها و ضد التهاب‌ها، و مراقبت دندانی منظم دارد.

در صورتی که شما علائم عفونت لثه دارید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا تشخیص درست را بررسی کند و درمان مناسب را تجویز کند.

موارد استفاده از مفنامیک اسید

مفنامیک اسید در قسمت داروهای NSAID قرار می‌گیرد و معمولا برای درمان دردهای خفیف تا متوسط تجویز می‌شود؛ این دارو يکی از شایع‌ترین و بهترین داروهای ضددرد در کل جهان برای کنترل درد قاعدگی محسوب می‌شود.

در بسیاری از مواقع، پزشک‌ها به کسانی که دچار خونریزی شدید قائدگی هستند مصرف مفنامیک اسید را تجویز می‌کنند؛ این قرص با کاهش سطح اسید آراشیدونیک، باعث کاهش خونریزی شدید در طی دوران قاعدگی می‌شود. مفنامیک اسید برای درمان درد بعد عمل جراحی دندان هم تجویز می‌شود.

همچینین بخوانید: عصب کشی دندان جلو چگونه است؟

نحوه مصرف قرص مفنامیک اسید برای دندان درد

شیوه مصرف و نگهداری مفنامیک اسید چگونه است؟

مفنامیک اسید را هرگز با شکم خالی نخورید، بهتر است آن را همراه با غذا یا بعد از غذا مصرف کنید؛ درباره میزان مصرف دارو، در اول بستگی به دلیل مصرف شما دارد و بعد طبق بروشور قرار داده شد در بسته قرص یا طبق دستور پزشک آن را استفاده کنید.

به طور کلی بهتر است اول یک مفنامیک اسید 500 میلی‌گرم و بعد از گذشت چند ساعت یک مفنامیک اسید 250 میلی‌گرم مصرف کرده و هر شش ساعت یک‌بار دوباره همین دوز را تکرار کنید تا دوره درمان تمام شود.

توجه داشته باشید که اگر یک دوز دارو را فراموش کردید که بخورید، به محض یادآوری مصرف کنید؛ البته اگر نوبت بعدی دارو نزدیک است از خوردن آن خودداری کنید و از مصرف دو دوز باهم، جدا خودداری فرمایید. قرص مفنامیک اسید را در هوای محیط، دور از رطوبت و نور نگه دارید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *