عصب کشی دندان آسیا

عصب کشی دندان آسیا

دندان آسیا چند کانال و ریشه دارد؟

دندان های آسیا، دندان های انتهایی در هر فک هستند که نقش مهمی در جویدن غذا به عهده دارند. به طور معمول این دندان ها در فک پایین دو ریشه و سه یا چهار کانال و در فک بالا سه ریشه و سه یا چهار کانال دارند. قبلا در این مقاله به طور مفصل در مورد این که کانال ریشه دندان چیست، توضیح داده شده است: همه آن چه لازم است راجع به کانال و ریشه دندان بدانید.

عصب کشی دندان آسیا

مراحل عصب کشی دندان آسیا چگونه است؟

قدم اول برای شروع عصب کشی موفقیت آمیز یک دندان تزریق یک بی حسی عمیق است. در صورتی که بی حسی به درستی و با عمق کافی انجام شود، شما هیچ گونه دردی در حین درمان تجربه نخواهید کرد. به علاوه من همیشه قبل از تزریق بی حسی از ژل بی حسی موضعی استفاده می کنم، استفاده از ژل بی حسی موضعی به کاهش درد در حین ورود سوزن تزریق کمک می کند.

بعد از تزریق بی حسی و قبل از ورود به کانال ریشه دندان، تمام پوسیدگی های تاج دندان حذف می شوند. چون این پوسیدگی ها منشا اصلی باکتری های ایجاد کننده التهاب و آلودگی ریشه هستند. همین طور در صورتی که تاج دندان قبلا پر شده باشد، لازم است که تمام مواد پرکردگی معیوب قبلی حذف شوند. بعد از حذف پوسیدگی ها و پرکردگی قبلی، حفره ی دسترسی در تاج به منظور ایجاد یک دسترسی مستقیم به فضای داخلی کانال ریشه تکمیل می شود.

عصب کشی دندان جلو

مرحله ی بعدی ورود به ریشه های دندان است. برای این کار از وسایل مخصوص عصب کشی دندان (درمان ریشه) به نام فایل استفاده می شود. این وسایل برای پاکسازی و برداشتن عاج آلوده از دیواره های کانال و گشاد سازی نسبی کانال ریشه دندان استفاده می شوند. کانال ریشه در حین درمان با محلول های مخصوص ضدعفونی کانال ریشه شست و شو داده می شود. این محلول ها باکتری های داخل کانال ریشه را از بین می برند و در نتیجه به بهبود التهاب و عفونت ریشه کمک می کنند.

عصب کشی دندان آسیا

بعد از پاکسازی و شکل دهی و ضدعفونی فضای داخلی کانال ریشه، نوبت به پر کردن آن می رسد.ابتدا با استفاده از مخروط های کاغذی کانال ریشه خشک می شود و سپس مواد مخصوص پر کردن کانال ریشه در آن قرار داده می شود. این مواد فضای داخلی کانال ریشه را مهر و موم می کنند تا از نشت باکتری ها و آلوده شدن مجدد کانال ریشه جلوگیری کنند. بقایای مواد پرکردگی مخصوص کانال ریشه باید به طور کامل از تاج دندان حذف شوند در غیر این صورت ممکن است در آینده سبب تغییر رنگ تاج دندان شوند. قبلا در این مقاله به طور مفصل راجع به دلیل تغییر رنگ دندان بعد از عصب کشی توضیح داده شده است. بعد از اتمام این مرحله، در حفره ی تاجی ماده پرکردگی موقت (پانسمان دندان) قرار داده می شود. در جلسات بعدی بازسازی تاج با مواد پرکردگی دائم یا قراردهی روکش انجام می شود.

عصب کشی دندان آسیا

عصب کشی دندان آسیا در چند جلسه انجام می شود؟

در بسیاری از موارد عصب کشی (درمان ریشه دندان) دندان آسیا در یک جلسه تکمیل می شود. اما گاهی ممکن است به دو جلسه درمان نیاز باشد. مثلا اگر به علت عفونت شدید ترشح داخل کانال ریشه بسیا ر زیاد باشد و فضای داخلی کانال ریشه خشک نشود امکان تکمیل درمان در یک جلسه وجود ندارد. در این مقاله در مورد جلسه دوم عصب کشی دندان بیشتر بخوانید. همین طور ممکن است درمان یک دندان آسیا به به علت انحنای زیاد ریشه یا بسته بودن کانال ها یا پیچیدگی های آناتومیک نیاز به صرف زمان بیش تر و جلسات اضافی داشته باشد.

عصب کشی دندان آسیا چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط عصب کشی یک دندان آسیا بسته به پیچیدگی درمان بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می برد. در موارد خاص مثل حضور کانال های باریک و بسته (یا در اصطلاح دندانپزشکی کانال کلسیفیه) یا انحنای شدید ریشه ممکن است درمان بیش تر طول بکشد و حتی نیاز به جلسات اضافه داشته باشد. قبلا در این مطلب در مورد کانال کلسیفیه بیش تر توضیح داده شده است: همه آن چه لازم است راجع به کانال و ریشه دندان بدانید.

هزینه عصب کشی دندان آسیا

به طور معمول دندان های آسیا نسبت به سایر دندان ها، تعداد ریشه و کانال بیش تری دارند. معمولا ریشه دندان آسیا پیچ و انحنای بیش تری دارد و کانال ریشه آن باریک تر است. انحنای بیش ترو باریک تر بودن کانال ریشه سبب می شود که آماده سازی و پاکسازی فضای داخلی کانال ریشه به دقت و صرف زمان بیش تری نیاز داشته باشد. به علاوه چون این دندان ها در قسمت های انتهایی هر فک قرار گرفته اند، دسترسی به آن ها سخت تر است. مجموع این عوامل سبب می شود که عصب کشی (درمان ریشه) این دندان ها با چالش های بیش تری همراه بوده و به این دلیل هزینه آن به طور معمول بیش تر از سایر دندان هاست. برای اطلاع از هزینه های دقیق تر عصب کشی دندان آسیا با شماره تلفن های مطب تماس بگیرید.

عوارض عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی(درمان ریشه) دندان به حفظ طولانی مدت دندان کمک می کند و به طور معمول هیچ گونه عارضه خطرناک و دراز مدتی ندارد. حضور درد یا حتی ورم در روزهای بعد از درمان یکی از عوارض شایع بعد از درمان است. گاهی ممکن است تا چند هفته بعد از عصب کشی (درمان ریشه) دندان نسبت به فشار و جویدن حساس باشد.
پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به عوارض عصب کشی دندان این مقالات را مطالعه کنید:

درد بعد از عصب کشی دندان طبیعیست؟

چرا بعد از عصب کشی صورت ورم می کند؟

آیا عصب کشی دندان جلو عوارض دارد؟

مراقبت های بعد از عصب کشی ( درمان ریشه) چیست؟

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *