جلسه دوم عصب کشی دندان

جلسه دوم عصب کشی دندان

اگرچه در بسیاری از موارد عصب کشی (درمان ریشه) دندان در یک مرحله و یک جلسه کامل می شود و نیازی به جلسه دوم عصب کشی دندان نیست، اما گاهی ممکن است نیاز به جلسه دوم درمان هم وجود داشته باشد. معمولا تعداد جلسات درمان به شرایط دندان بستگی دارد.

چرا ممکن است عصب کشی به دوجلسه زمان نیاز داشته باشد؟

در صورتی که التهاب و عفونت کانال ریشه دندان خیلی زیاد باشد ممکن است با وجود ضد عفونی و شست و شوی فضای داخلی کانال ریشه همچنان ترشح چرکی از داخل کانال ریشه وجود داشته باشد و این ترشح با اقدامات معمول هم متوقف نشود. در این شرایط نیاز است که به وسیله ابزار مخصوص عصب کشی دندان (درمان ریشه) در فضای داخلی کانال ریشه داروهای مخصوص کانال گذاشته شود و سپس دندان پانسمان شوند. این داروها خاصیت ضدالتهاب و ضدعفونی کننده دارند و برای اثرگذاری معمولا نیاز است که حدود یک هفته در کانال ریشه باقی بمانند. در جلسه دوم درمان، معمولا ترشح خشک شده است و این دارو از فضای داخلی کانال ریشه شسته و خارج می شود و درمان تکمیل می شود.
به صورت کلی درمان های ریشه تخصصی معمولا درمان های پیچیده تری هستند و به همین دلیل به متخصص درمان ریشه ارجاع داده می شوند. به همین دلیل ممکن است به دلایل دیگری نیاز به جلسات اضافی و صرف زمان بیشتر وجود داشته باشد:
مثلا امکان دارد ریشه دندان پیچیدگی آناتومیک شدیدی داشته باشد و انحنای زیادی داشته باشد، یا کانال های اضافه ای وجود داشته باشد یا در بعضی شرایط ممکن است مسیر کانال ریشه دندان کلا مسدود باشد. در این حالت درمان نیاز به صرف زمان بیشتر دارد تا با صبر، دقت و حوصله مسیر ریشه به طور کامل باز شده و پاکسازی و ضدعفونی شود.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این مطلب را نیز مطالعه کنید: چرا باید به متخصص درمان ریشه مراجعه کنم؟

جلسه دوم عصب کشی دندان

فاصله بین جلسه اول و دوم عصب کشی چند روز باید باشد؟

به طور معمول در زمانی بین یک هفته تا ده روز بعد از جلسه اول درمان، برای جلسه دوم برنامه ریزی می شود اگر چه در شرایط مختلف ممکن است این فاصله کم تر یا بیشتر در نظر گرفته شود.

داروی داخل کانال چیست؟

همان طور که پیش تر توضیح داده شد و در فاصله بین دو جلسه درمان، دارو داخل کانال ریشه قرار می گیرد. در بسیاری از موارد این داروهیدروکسید کلسیم است که خاصیت ضدالتهابی دارد. این دارو معمولا یک هفته در داخل کانال ریشه باقی می ماند و در جلسه دوم از فضای داخلی کانال ریشه شسته و خارج می شود و سپس ماده مخصوص پرکردن کانال ریشه در آن قرار می گیرد و درمان تکمیل شود.
همین طور ممکن است از خمیری متشکل از ترکیب پودر دو یا سه آنتی بیوتیک به عنوان داروی داخل کانال استفاده شود.

عصب کشی دومرحله ای چیست؟

معمولا وقتی از اصطلاح عصب کشی دومرحله ای استفاده می شود منظور این است که در جلسه اول درمان بافت پالپ از فضای اتاقک پالپی تاج و کانال ریشه خارج می شود و سپس پاکسازی، شست و شو و ضدعفونی فضای داخلی کانال ریشه انجام می شود. در جلسه دوم پرکردن فضای داخلی کانال ریشه با ماده مخصوص پرکردن کانال ریشه انجام می شود.
اگر می خواهید بدانید پالپ دندان چیست این مطلب را بخوانید: تعداد کانال ها و ریشه هر دندان چقدر است؟

آیا ممکن است عصب کشی بیشتر از دو جلسه طول بکشد؟

اگر چه به ندرت اما ممکن است عصب کشی(درمان ریشه) به بیش از دو جلسه زمان نیاز داشته باشد. یک مثال حالتی است که در جلسه دوم درمان نیز همچنان کانال ریشه خشک نمی شود و ترشح چرکی وجود دارد. در این حالت معمولا مجددا در فضای داخلی ریشه داروی داخل کانال گذاشته می شود و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک طبق تجویز دندانپزشک هم وجود دارد.

جلسه دوم عصب کشی دندان درد دارد؟

تمام جلسات عصب کشی در مطب ما تحت بی حسی انجام می شوند و بر خلاف بعضی تصورات شایع، درمان ریشه به راحتی و بدون هیچ دردی انجام می شود. در صورتی که در حین درمان نیاز باشد حتما تزریق مجدد بی حسی انجام می شود.

جلسه دوم عصب کشی دندان نیاز به تزریق بی حسی دارد؟

برای بعضی از بیماران این سوال مطرح می شود که چرا در جلسه دوم عصب کشی باز هم تزریق بی حسی انجام می شود؟ با این پیش فرض ذهنی که “وقتی در جلسه قبلی عصب به طور کامل از ریشه خارج شده است، چرا باید دندان حین کار دردناک شود و نیاز به بی حسی داشته باشد؟”

در پاسخ به این سوال باید گفت که ریشه دندان در داخل استخوان فک قرار گرفته و روی استخوان هم با لثه پوشیده شده است. اگرچه در مرحله اول عصب کشی بافت پالپ دندان که محتوی رگ های خونی و اعصاب است از فضای داخلی کانال ریشه خارج می شود اما باید در نظر گرفت که مجموعه دندان در یک سیستم زنده قرار دارد و در اطراف ریشه در لثه و استخوان اعصاب و رگ های خونی فراوانی وجود دارند. در جلسه دوم و در حین کارکردن با ابزارهای مخصوص کانال ریشه ممکن است انتهای ریشه تحریک شده و ایجاد درد شود.

به علاوه من همیشه در هنگام عصب کشی از رابردم دندانپزشکی استفاده می کنم. استفاده از رابردم استانداردی برای انجام بهینه عصب کشی است. رابردم ابزاری است که برای جدا کردن دندان از محیط دهان، به دور دندانی که قرار است عصب کشی شود بسته می شود و از ورود بزاق به داخل کانال ریشه و از ریختن مایعات شوینده کانال در دهان جلوگیری می کند. لازمه استفاده از رابردم قرار دادن وسیله ای به نام کلامپ روی لثه است که در صورت عدم تزریق بی حسی ممکن است دردناک باشد.

جلسه دوم عصب کشی دندان

بعد از جلسه دوم عصب کشی، دندان درد دارد؟

بسیاری از بیماران هیچ دردی بعد از درمان ندارند با این وجود تا چند روز بعد از هر جلسه درمان و کار روی دندان احتمال درد وجود دارد. چون فضای اطراف ریشه در استخوان با ابزارهای مخصوص عصب کشی (درمان ریشه) تحریک می شود و ممکن است فروکش کردن التهاب و ترمیم بافت های اطراف به چند روز زمان نیاز داشته باشد.

قبلا در این مطلب در مورد دلایل درد بعد از درمان بیشتر توضیح داده ام: درد بعد از عصب کشی دندان طبیعیست؟

همین طور در مورد روش های تسکین درد بعد از درمان در این مقاله اطلاعات کاملی وجود دارد: برای دندان درد چه قرصی بخورم

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *