درد بعد از عصب کشی دندان طبیعی است؟

درد بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان تا چند روز درد دارد؟ با این که روند انجام عصب کشی (یا درمان ریشه) تقریبا در تمام موارد به راحتی و بدون هیچ گونه دردی قابل انجام است(عصب کشی یا درمان ریشه چیست؟ این جا را بخوانید) اما حضور درد بعد از عصب کشی یک عارضه شایع مربوط به این درمان است. اگرچه تعداد زیادی از بیماران بعد از عصب کشی هیچ دردی را تجربه نمی کنند، اما درد بعد از انجام عصب کشی ممکن است در درجات مختلف بروز پیدا کند و محدوده آن از یک درد بسیار خفیف تا درد شدید و آزاردهنده متغیر است. در این مقاله به شایع ترین سوالات در ارتباط با دلایل درد بعد از عصب کشی دندان و راه های تسکین آن پاسخ داده می شود.

چرا با این که دندانم عصب کشی شده درد دارد؟آیا عصب در ریشه ام باقی مانده است؟

در عصب کشی یا درمان ریشه رگ های خونی و اعصاب از فضای داخلی کانال ریشه خارج می شوند اما در بافت های اطراف و خارج ریشه دندان همچنان اعصاب وجود دارند. درد بعد از انجام عصب کشی معمولا به خاطر التهاب در بافت های اطراف ریشه دندان است. این التهاب سبب تحریک پایانه های عصبی در اطراف ریشه دندان می شود و ایجاد درد و ناراحتی می کند. ممکن است سیستم ایمنی بدن برای برطرف کردن کامل علائم این التهاب و ترمیم بافت های اطراف ریشه به چند روز زمان نیاز داشته باشد و به همین دلیل تا چند روز بعد از عصب کشی درجات متفاوتی از درد حس شود.
همین طور ممکن است ابزارهای به کار رفته برای عصب کشی که برای پاکسازی فضای داخلی کانال ریشه به کار می روند کمی از انتهای ریشه رد شوند و سبب جراحات خفیف و تحریک بافت های اطراف انتهای ریشه شوند و بهبودی آن چند روز طول بکشد. به علاوه آسیب وارد شده به لثه در نقطه ورود سوزن تزریق بی حسی یا محل قرارگیری وسایلی که برای ایزوله کردن دندان در حین درمان عصب‌کشی روی لثه قرار می گیرندممکن است در احساس درد بعد از درمان موثر باشند.
بنابراین حضور درد بعد از عصب کشی تقریبا در اکثر موارد هیچ ارتباطی به باقی ماندن عصب در ریشه ندارد.

درد بعد از عصب کشی دندان

آیا درد بعد از عصب کشی، نشانه ی این است که عصب کشی دندانم درست انجام نشده یا عفونت باقی مانده است؟

در بسیاری از موارد که عصب کشی یا درمان ریشه با کیفیت بسیار بالا انجام شده است نیز ممکن است احساس درد بعد از درمان وجود داشته باشد. بنابراین حضور درد بعد از عصب کشی در بسیاری از مواردهیچ ارتباط مستقیمی به کیفیت درمان انجام شده ، حضور عفونت یا شکست درمان در آینده ندارد. حتی حضور درد و ورم بسیار شدید بعد از عصب کشی نیز لزوما نشان دهنده ی این نیست که مشکلی در عصب کشی شما وجود دارد. ( اگر می خواهید راجع به درمان عفونت ریشه “دندان عصبی کشی شده” بیشتر بدانید: این مطلب را بخوانید.)
آن چه که تضمین کننده موفقیت دراز مدت دندان است فاکتورهایی مانند کیفیت ضدعفونی کانال ریشه و کیفیت پرکردگی کانال ریشه است و معمولا در صورتی که در عکس(رادیوگرافی) بعد از اتمام کار شما مشکل خاصی مشاهده نشود هیچ نگرانی وجود دارد و در اکثر مواقع این درد به زودی بهبود می یابد. با این وجود در صورتی که درد شدید و طولانی بیش تر از دو هفته طول بکشد لازم است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

در چه مواردی احتمال درد بعد از عصب کشی بیش تر است؟

درجه درد بعد از عصب کشی در دندان های مختلف و بیماران مختلف ممکن است بسیار متنوع و متغیر باشد . شما ممکن است تجربه قبلی از عصب کشی داشته باشید که بعد از آن هیچ گونه دردی تجربه نکرده اید و بعد از عصب کشی دندان دیگری درد بسیار شدیدی را تجربه کنید، بنابراین این مسئله ممکن است بسیار غیرقابل پیش بینی باشد.
در حالت کلی، بسیاری از بیماران بعد از عصب کشی هیچ دردی را تجربه نمی کنند و در بسیاری دیگر درد بعد از عصب کشی خفیف یا متوسط است و با مصرف مسکن های ساده به زودی تخفیف می یابد.
به ندرت ممکن است درد بعد از عصب کشی بسیار شدید و حتی همراه با ورم شدید صورت باشد به صورتی که با داروهای ضد درد عادی هم به‌طور کامل کنترل نشود. در این موارد می توانید با مطب تماس بگیرید تا با مشورت دندانپزشک مسکن های قوی تری برای شما تجویز شود. اما این شرایط نیز لزوما روی موفقیت درمان تأثیر ندارد و به این معنی نیست که عصب‌کشی درست انجام‌نشده یا مشکلی وجود دارد. احتمال بروز این حالت به خصوص بعد از درمان مجدد ریشه یعنی درمان دندانی که قبلا یک بار عصب کشی برای آن انجام شده است بیش تر است. همین طور بر اساس مطالعات انجام شده وقتی دندانی قبل از درمان درد بسیار شدیدی دارد احتمال حضور درد بعد از درمان نیز وجود دارد.

آیا در صورت درد بعد از عصب کشی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارم؟

تقریبا در اکثر مواقع بعد از عصب کشی (درمان ریشه) و همین طور درمان مجدد ریشه هیچ نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.
مگر این که دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه به دلیل شرایط خاص فیزیکی شما یا شرایط دندان شما آن را تجویز کند. همین طور در صورتی که بعد از عصب کشی (درمان ریشه) ویا درمان مجدد ریشه تورمی در صورت وجود داشته باشد که در حال افزایش باشد، یا احساس تب و تورم در غدد لنفاوی دارید بهتر است بعد از مشورت دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه آنتی بیوتیک مصرف شود. در حالت کلی برای کاهش درد بهتر است به جای آنتی بیوتیک، مسکن مصرف شود.

درد بعد از عصب کشی دندان

برای کاهش درد بعد از عصب کشی چه مسکنی مصرف کنم؟

مصرف مسکن های بدون نیاز به نسخه مانند ایبوپروفن و ژلوفن در کاهش درد بعد از عصب کشی موثر است. در صورت درد شدید می توانید همراه با ژلوفن از مسکن استامینوفن ساده استفاده کنید. در صورتی که درد شما با مسکن های معمول تخفیف نمی یابد با مطب تماس گرفته تا مسکن های قوی تری برای شما تجویز شود. در مورد بیمارانی که به علت مشکلات گوارشی قادر به مصرف ایبوپروفن و ژلوفن نیستند معولا استامینوفن کدئین تجویز می شود. همین طور مصرف یک کپسول ژلوفن حدود نیم ساعت قبل از شروع درمان بر کاهش درد بعد از درمان موثر است.

درد بعد از عصب کشی تا چند روز ادامه خواهد داشت؟

در اکثر مواقع بیش ترین درد بعد از عصب کشی در روزهای اول بعد از درمان تجربه می شود و معمولا با مسکن های ساده قابل کنترل است و به زودی بهبود می یابد. اما در برخی موارد این درد ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد. درد در هنگام غذا خوردن یا فشار به دندان ممکن است حتی بیش تر از دو هفته نیز طول بکشد.بنابراین معمولا با صبر و حفظ آرامش درد به زودی بهبود خواهد یافت.
اما در صورتی که درد شدید و طولانی بیش تر از دو هفته طول بکشد لازم است مجددا با دندانپزشک خود مشورت کنید. گاهی ممکن است دردی که بیش تر از دو هفته طول بکشد به علت حضور ترکی در دندان باشد که از قبل وجود داشته است. یا احتمال دارد کانالی در ریشه باشد که در حین درمان اولیه پیدا نشده است و در این حالت ممکن است دندان شما به درمان مجدد ریشه نیاز داشته باشد. اما چیزی که قبل از هر اقدام درمانی اهمیت دارد ارزیابی دقیق است تا علت درد تشخیص داده شود.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

6 پاسخ به “درد بعد از عصب کشی دندان طبیعی است؟”

  1. فاطمه گفت:

    بسیار مطلب مفیدی بود👌👌

  2. amir گفت:

    درد بعد از عصب کشی تا چقدر طبیعی است؟

    • sanajabari گفت:

      در اکثر مواقع درد در روزهای اول طبیعی است و ممکن است تا یک یا دوهفته هنگام غذا خوردن دچار درد ملایمی شوید اما اگر بیشتر طول کشید و طبیعی نبود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  3. حسام گفت:

    سلام من سه روز پیش ۵ عدد دندان در دو طرف فک بالا رو عصب کشی کردم ۳ روز قبل از عصب کشی هم ۴ اا دندان فک بالا را کشیدم اللن بعد از گذشت سه روز هنچنان حساسیت و درد دارم به طوری که حتی یک موز نرم را نمیتوانم بخورم خواستم بپرسم طبیعیه؟ و با توجه به اینکه روز چهارم دوباره نوبت دارم نوبتم را عقب بندازم یا برم پر کنم؟

    • سلام و ادب
      این درد و ناراحتی با توجه به تعداد زیاد درمان هایی که انجام دادین می تونه طبیعی باشه. حتما با دندانپزشک خودتون برای زمان مراجعه ،تلفنی مشورت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *