نکروز دندان چیست؟

نکروز دندان

نکروز دندان در اصطلاح عامیانه مرگ خاموش دندان نامیده می شود، در واقع در این عارضه شایع فرد در دندانی که دچار پوسیدگی و کرم خوردگی شده است، به هیچ عنوان احساس درد نمی کند و در نهایت عدم احساس درد باعث غافل شدن فرد از شرایط موجود دندانی می شود و در نتیجه دندان نیازمند ترمیم و در موارد حادتر باید کشیده شود.

در این عارضه دندانی برخلاف حالت عادی فرد هیچ گونه دردی احساس نمی کند و در نتیجه بافت دندانی با پوسیدگی و کرم خوردگی بیشتر درگیر می شود و در نهایت روند درمانی سخت تر خواهد بود. امکان بروز نکروز دندان به هیچ عنوان وابسته به سن نبوده و فرد در هر سنی امکان دارد، با این عارضه شایع رو به رو شود. در این حالت پزشک پس از بررسی وضعیت دندانی و ریشه آن معمولا اقدام به عصب کشی دندان کرده و حتی در برخی از موارد نادر کشیدن دندان را پیشنهاد می دهد.

آشنایی با نکروز دندان

نکروز دندان به حالتی اطلاق می شود، که سلول ها و بافت های بدن که دیگر زنده نیستند، در یک ناحیه تجمع پیدا می کنند و در نتیجه این عارضه در ناحیه دندانی به وجود می آید. عوامل مختلفی منجر به بروز چنین عارضه در دندان می شود و بررسی های اخیر عوامل باکتریایی و میکروبی را از علل اصلی بروز این عارضه می دانند و در نتیجه سلول ها در این ناحیه با مرگ مواجه می شوند و بدن به طور طبیعی این سلول های مرده را دفع نکرده و در محل مورد نظر باقی می ماند و نکروز دندان به وجود می آید.

در حالت نکروز دندان فرد به هیچ عنوان احساس درد نداشته و علت این مسئله سلول ها و بافت مرده تجمع یافته در محل می باشد و فرد چون هیچ گونه احساسی دردی در دندان های خود نمی کند و از اقدام به موقع جهت درمان جلوگیری به عمل می آورد.

نکروز دندان

در صورتی که تخریب و پوسیدگی دندان در قسمت داخلی بافت دندان در حال انجام گیری است. شما با روش های مختلف می توانید مانع نفوذ گسترده و تجمع میکروب ها و باکتری ها در قسمت دهان و دندان شوید و همین نکته کلیدی تا سر حد قابل توجهی شانس بروز نکروز دندان را در هر فردی کاهش می دهد. همچنین نکروز دندان وابسته به سن خاصی نبوده و فرد در هر سنی می تواند به این عارضه مبتلا شود.

علت اصلی بروز نکروز در دندان چیست؟

نکروز دندان به سرعت در بافت دندان پیشرفت می کند و میزان پوسیدگی دندانی را گسترده تر می کند و در نهایت فرد در مدت زمان درست اقدام به درمان دندان های خود نکرده و حتی باعث از بین رفتن کامل دندان ها می شود. پوسیدگی دندان ناشی از عوامل خارجی میکروبی، باکتریایی و عفونت می باشد و در واقع این سه عامل اصلی باعث بروز پوسیدگی در هر یک از دندان می تواند شود، بدن شما در حالت عادی با ترشح برخی از مواد ضد درد در بافت دندانی می تواند مانع احساس درد حتی در صورت درگیری با پوسیدگی وسیع در قسمت دندان شود و در نهایت عوامل خارجی و مخرب بافت و کانال های دندانی را مسدود کرده و احساس درد دیگر حس نمی شود و فرد دچار نکروز دندان می شود.

تشخیص نکروز دندان توسط پزشک امکان پذیر می باشد و فرد در حالت عادی قادر به تشخیص این مشکل نیست. دنیای دندانپزشکی امروزی عامل اصلی نکروز دندان را عوامل عفونی و همچنین برخی از فعالیت نادرست در بدن می داند، که در کنار یکدیگر منجر به ایجاد چنین عارضه ای می شود. پس از ابتلا به نکروز دندان شما مطابق با دو شیوه می توانید دندان خود را نجات دهید، در واقع با مراجعه به موقع به کمک عصب کشی دندان شانس ترمیم دندان وجود دارد.

علائم نکروز دندان چیست؟

تمامی افراد به دنبال علائم اصلی نکروز دندان هستند، تا در صورت مواجه شدن با این علائم در مدت زمان مناسب به پزشک معالج مراجعه کنند، نکروز دندان در افراد مختلف علائم گوناگونی را از خود نشان می دهد، به عنوان مثال در حدود ۷۸ درصد از مواردی که با این عارضه مواجه شده اند، فرد درد خاصی در ناحیه دندان و لثه احساس نمی کند و پوسیدگی به سرعت تمامی قسمت دندان را درگیر می کند. در موارد دیگر فرد احساس درد شدیدی هنگام نکروز دندان می کند و این درد کاملا غیرقابل تحمل بوده و با هیچ گونه قرص مسکنی نمی توان مقدار آن را کاهش داد. در مواردی که نکروز دندان بدون درد می باشد.

فرد معمولا با تورم لثه، التهابات شدید، آبسه و حتی عفونت متعدد در ناحیه دندان مواجه می شود(همچنین بخوانید: برای درمان عفونت ریشه دندان چه باید کرد؟) و شما در صورت مشاهده این علائم باید هر چه سریع تر نسبت به درمان اقدام کنید، چون در غیر این صورت میزان درگیری قطعا افزایش خواهد یافت.

راه های درمان نکروز دندان

هنگامی که عارضه نکروز دندان پدیدار می شود، معمولا دندان شما تا سر حد قابل توجهی با پوسیدگی و کرم خوردگی درگیر شده است و شما در اولین اقدام پس از تشخیص علائم نکروز دندان باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولا پزشک در مواردی که میزان پوسیدگی قابل کنترل بوده و بافت و کانال دندانی بیش از حد آسیب ندیده است، روش عصب کشی دندان را پیاده سازی می کند و در این روش دندان شما از نظر ظاهری و بافت دندانی کاملا بهبود پیدا می کند.

در مواردی که نکروز دندان باعث بروز آبسه، عفونت و همچنین التهاب شدید در قسمت لثه شده است، پزشک در صورت عدم مشاهده پوسیدگی و کرم خوردگی اقدام به دارو درمانی می کند و به کمک آنتی بیوتیک های مختلف میزان عفونت موجود را کاهش می دهد. در موارد حاد و نادر که میزان درگیری و پوسیدگی بیشتر است و امکان درمان ریشه و بافت دندانی وجود ندارد و کشیدن دندان قطعا بهترین راهکار به شمار می آید و قطعا در صورت عدم اجرای این روش دندان های مجاور نیز با این حجم از پوسیدگی وسیع مواجه خواهند شد و در نتیجه با پوسیدگی بیشتری در قسمت دهان و دندان شما مواجه می شوید.

نکروز دندان

راه های پيشگيری از بروز نکروز دندان

شما به کمک راهکارهای مختلف می توانید در صورت عدم ابتلا به این عارضه شانس بروز آن در آینده را کاهش دهید. روش های مختلفی وجود دارد، که شما به کمک آن ها می توانید از بروز نکروز دندان بدون کوچک ترین هزینه اضافه ای جلوگیری کنید. قطعا بهداشت دهان و دندان در بروز هرگونه عارضه ای در این ناحیه همیشه از اهمیت والایی برخوردار است و شما در سایه رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید شانس ابتلا به نکروز دندان را بسیار کاهش دهید، شما در اولین گام باید ۳ بار در روز دندان های خود را با یک مسواک استاندارد و یک خمیر دندان باکیفیت تمیز کنید، استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از تجمع هرگونه عفونت و باکتری در قسمت لثه و بافت دندانی یک شرط است.

حتما به صورت دوره ای در تایم های مشخص به کمک دهانشویه قرقره کنید، تا هرگونه عاملی که باعث پوسیدگی دندان می شود، را از بین ببرید و اما مهم ترین نکته که از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد، مراجعه به متخصص دندانپزشکی است، که تشخیص قطعی در مدت زمان مناسب توسط پزشک صورت می گیرد.

نشانه های نکروز دندان چیست؟

برخی از نشانه های نکروز دندان به راحتی قابل تشخیص است و شما می توانید با شناسایی این نشانه ها دندان های خود را از بروز هرگونه پوسیدگی و کرم خوردگی تحت هر شرایطی نجات دهید، مزه بد دهان یکی از نشانه های نکروز دندان می باشد، که این مزه بد در واقع در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد شده در دهان به وجود می آید. نشانه دوم بوی بد دهان می باشد، اگر بدون هیچ گونه علتی دچار عارضه بوی بد دهان هستید، نسبت به ابتلا نکروز دندان باید حتما مشکوک شوید.

از دیگر نشانه های رایج نکروز دندان تغییر رنگ و همچنین وضعیت ظاهری دندان می باشد، اغلب به دلیل مرگ بافت سلولی و همچنین پوسیدگی گسترده دندان شما با تغییر رنگ مواجه می شود و معمولا شما در این حالت احساس درد نخواهید داشت.

در صورت مشاهده هر یک از نشانه های ذکر شده می توانید نسبت به ابتلا به عارضه نکروز دندان مشکوک شوید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *