مراقبت های بعد از درمان ریشه (عصب کشی) چیست؟

مراقبتهای بعد از عصب کشی

در روزهای بعد از عصب کشی (درمان ریشه) انتظار چه علائمی را داشته باشم؟

برخلاف اعتقاد قدیمی مبتنی بر دردناک بودن عصب کشی، امروزه مجموعه ای از پیشرفت های تکنولوژیک و ارتقای علم دندانپزشکی در کنار مهارت های درمانگری که به او مراجعه می کنید این درمان به راحتی و تقریبا همیشه در شرایط بدون درد قابل انجام است. همین طور اگر می خواهید راجع به عصب کشی دندان یا درمان ریشه اطلاعات کاملی داشته باشید این مطلب را بخوانید.
در مطب ما بعد از پایان درمان برگه دستورات بعد از درمان در اختیار شما قرار می گیرد که لازم است به دقت مطالعه فرمایید.

در ساعات ابتدایی بعد از اتمام پروسه درمان و همزمان با کاهش تدریجی بی حسی ممکن است مقداری درد و ناراحتی در ناحیه دندانی که عصب کشی (درمان ریشه) شده است احساس کنید. در این بازه ترمیم و بهبودی بافت های اطراف ریشه دندان در حال وقوع است و گاهی این فرآیند چند روز زمان می برد. همین طور وجود احساس درد و ناراحتی در فک به علت باز نگه داشتن دهان و همین طور درد در محل تزریق بی حسی طبیعی است. این علائم معمولا به راحتی با داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه بهبود می یابند.

با این وجود گاهی ممکن است درجات درد شدیدتری وجود داشته باشد یا حتی درد و ورم بسیار شدید وجود داشته باشد. در این حالت باید با مطب تماس بگیرید تا مسکن های قوی تر برای شما تجویز شود. مهم است که داروها را دقیق و سر ساعت مطابق دستور دندانپزشک مصرف کنید. در صورت تجویز داروهایی مثل استامینوفن کدئین ممکن است علائمی مانند گیجی و خواب آلودگی را تجربه کنید و بهتر است در رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین احتیاط کنید.

به غیر از تجربه درد یا فشار شدید در صورت مشاهده تورم واضح در خارج یا داخل دهان یا علائمی مانند قرمزی یا خارش که ممکن است نشان دهنده حساسیت دارویی باشد با مطب تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم بر اساس شرایط در اختیارتان قرار بگیرد.

پیشنهاد می کنیم راجع به دلایل درد بعد از عصب کشی این مطلب را تحت عنوان آیا درد بعد از عصب کشی دندان طبیعی است؟ بخوانید.

مراقبتهای بعد عصب کشی

اگر بعد از عصب کشی(درمان ریشه) درد داشتم چه مسکنی بخورم؟

معمولا درد بعد از عصب کشی محدود به چند روز اول بعد از درمان و خفیف است و این علائم معمولا با داروهای مسکن OTC ( داروی بدون نسخه) رایج بهبود می یابند. یک گزینه خوب مصرف است اما در صورتی که به هر دلیلی مانند مشکلات گوارشی قادر به مصرف آن نیستید می تواند از مسکن استامینوفن ساده استفاده کنید.
مفنامیک اسید به غلط و متاسفانه به صورت گسترده به عنوان مسکن شناخته شده ای برای درد دندان مصرف می شود و حتی از طرف بسیاری از داروخانه ها هم به بیمارانی که برای درد دندان مراجعه می کنند توصیه می کنند . در حالی که از لحاظ علمی اثربخشی ژلوفن(ایبوپروفن) بیشتر است.در صورت بروز دردهای شدیدتر باید با مطب تماس بگیرید تا مسکن های قوی تر برای شما تجویز شود.


جهت دریافت نوبت آنلاین در مطب دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)کلیک کنید.

مراقبتهای بعد عصب کشی

آیا بعد از عصب کشی(درمان ریشه) نیازی به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد؟

یک باوربدون پایه علمی دیگر این است که بعد از عصب کشی (درمان ریشه) حتما باید آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) مصرف شود. این باور چنان نهادینه شده که گاهی بیماران انتظار دارند که حتما برای آن ها آنتی بیوتیک تجویز شود یا شخصا آن را درخواست می کنند.
در حالی که مورد صحیح تجویز آنتی بیوتیک در شرایط عفونت های دندانی حالتی است که ورم شدید صورتی وجود دارد یا عفونت سبب تب و بی حالی یا ناتوانی در باز کردن دهان شده است یا علیرغم پاکسازی و ضدعفونی کامل ریشه ها در حین مراحل درمان ریشه (عصب کشی) همچنان ترشح چرکی از دندان ادامه پیدا کند.
در مجموع بعد از عصب کشی (درمان ریشه) هیچ نیازی به مصرف روتین آنتی بیوتیک نیست مگر دندانپزشک با توجه به شرایط خاص دندان و بیمار آن را تجویز کند.

آیا درمانم تداخلی با فعالیت های روزمره ام یا مصرف سیگار و الکل دارد؟

بعد از عصب کشی شما قادر به انجام تمام فعالیت های روزانه مانند استحمام، ورزش، کار و … هستید. بعضی از بیماران راجع به ممنوعیت کشیدن سیگار و خوردن نوشیدنی های الکلی بعد از عصب کشی (درمان ریشه) از ما سوال می پرسند. بدون در نظر گرفتن ملاحظات کلی سلامت، کشیدن سیگار و نوشیدن الکلی مشکلی برای درمانی که برای شما انجام شده است، ایجاد نمی کند.

آیا بعد از عصب کشی(درمان ریشه) می توانم مانند همیشه مسواک بزنم و از نخ دندان استفاده کنم؟

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان هیچ مشکلی دارد اما روی سطح دندانی که درمان بر روی آن انجام شده است نباید محکم با مسواک ساییده شود. اگر پانسمان (پرکردگی موقت) کامل خارج شود در سریع ترین زمان ممکن برای تجدید آن مراجعه کنید. حفره دندان نباید خالی شود اما ساییده شدن لایه هایی ی از آن غیر طبیعی نیست.

چند ساعت بعد از اتمام درمان نباید چیزی بخورم؟

در پایان درمان ریشه (عصب کشی) تاج دندان شما در مطب ما با پرکردگی موقت (پانسمان) پر می شود. پیشنهاد می شود تا 1 ساعت بعد از اتمام عصب کشی غذاهای جامد نخورید. این فاصله زمانی جهت سفت شدن پرکردگی موقت (پانسمان) است. بهتر است در روز اول از غذاهای نرم تر استفاده کنید. در ضمن سعی کنید حتی الامکان تا زمانی که برای پرکردگی دائم مراجعه می کنید فشار زیادی به دندان وارد نشود چون دیواره های دندان ضعیف است و فشار زیاد سبب شکستن دندان خواهد شد.

درمان ریشه

چرا بعد از عصب کشی (درمان ریشه) دیواره های دندانم کوتاه شده است؟

معمولا در حین برداشت پوسیدگی ها یا حتی قبل از تراش راجع به این مسئله به بیمارانم تذکر می دهم. در بسیاری از موارد دندان هایی که نیاز به عصب کشی دارند پوسیدگی های بزرگ و ترمیم (پرکردگی)های قبلی بزرگی دارند. یک اصل اساسی در عصب کشی (درمان ریشه) حذف تمام پوسیدگی هاست و در بسیاری از دندان ها بعد از برداشت کامل پوسیدگی ها فقط پوسته نازک و شکننده ای از دیواره های تاجی سالم باقی مانده است

. به عنوان یک اقدام اصولی حتما باید این دیواره های نازک و شکننده کوتاه شوند. در واقع با این اقدام ارتفاع دیواره با ضخامت آن تناسب پیدا می کند و مانع از شکستن آن با فشارهای عادی جویدن می شود. در مراحل بعدی که برای پرکردگی دائم تاج و روکش مراجعه می کنید، ارتفاع دیواره ها مجددا بازسازی شده و دندان به شکل طبیعی باز می گردد.

چه زمانی باید برای پر کردن دائم دندانم مراجعه کنم؟

پس از بهبود علائم اولیه بعد از درمان در سریع ترین زمان ممکن باید درمان های مربوط به تاج شروع شود. پیشنهاد می شود بین عصب کشی (درمان ریشه) و پرکردگی دائمی تاج بیشتر از یک ماه فاصله نیفتد.

به من گفته شده است دندانم نیاز به جراحی لثه برای افزایش طول تاج دارد، اول کدام درمان انجام می شود؟

اگر دندان شما نیاز به جراحی لثه برای افزایش طول تاج دارد، ترتیب مراحل درمانی به این صورت است: عصب کشی (درمان ریشه)، جراحی لثه و سپس روکش بین جراحی لثه و قالب گیری روکش بین 4 تا 6 هفته زمان لازم است.
واضح است که اگر دندان شما نیاز به جراحی لثه دارد پرکردگی موقت شما ملاحظات ویژه ای می طلبد تا در این مدت دوام بیاورد و بزاق از اطراف آن نشت نکند. اگر قرار باشد جراحی لثه انجام دهید معمولا بعد از اتمام عصب کشی (درمان ریشه) در مطب ما نوع متفاوتی از پرکردگی موقت برای شما قرار داده می شود. اما باز هم تاخیر در مراحل درمانی بعدی به هیچ عنوان جایز نیست و تمام مراحل باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شوند.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *