کشیدن سیگار بعد از عصب کشی دندان

کشیدن سیگار بعد از عصب کشی دندان

پالپ دندان ها از اعصاب و رگ های خونی بسیار زیادی تشکیل شده است؛ زمانی که پوسیدگی دندان ها و عفونت ناشی از آنها تا پالپ دندانها گسترش یابد، عصب کشی و درمان ریشه دندان از واجبات رسیدگی و درمان دندان بیمار می شود.

یکی از مهم ترین چالش های بیمار و پزشک متخصص درمان ریشه دندانها، سیگار می باشد. چرا که عموما افراد سیگاری قادر به عدم مصرف موقت یا دائم سیگار را در طی فرایند درمان ندارند و این مسئله روند درمان را سخت تر خواهد کرد. بر همگان مبرهن است که ترکیبات سیگار بر تمام ارگان های بدن انسان بالاخص دندان ها تاثیرات سوء بسیار زیادی دارد تا حدی که تحقیقات نشان داده است که افرادی که سیگار می کشند، دو برابر بیشتر از افراد دیگر به بیماری های دندانی و عفونت پالپ دندان ها دچار می شوند. لذا در این مطلب قصد داریم به دلایل مضر بودن این ماده و سوالات افراد سیگاری بعد از درمان ریشه دندان ها پاسخ دهیم.

علت توصیه بر عدم مصرف سیگار بعد از درمان ریشه یا عصب کشی چیست؟

استنشاق ترکیبات سمی و بسیار مضر موجود در دود سیگار سبب تاثیرات نامطلوب بر روند درمان بیمار پس از عصب کشی دندان ها خواهد شد. تاخیر در روند بهبودی ریشه دندان ها و همچنین خشکی حفره دهان و ایجاد عفونتهای ثانویه از مهم ترین علل توصیه پزشکان بر عدم مصرف دخانیاتی نظیر سیگار بعد از عصب کشی دندان ها است.

بعد از کشیدن دندان و یا جراحی و عصب کشی دندان ها لخته های خون در محل درمان ایجاد میشوند این لخته ها به التیام پایانه های عصبی موجود در لثه بیمار و همچنین جلوگیری از عفونت ثانویه دندان ها کمک بسیار زیادی می کنند. زمانی که سیگار می کشید مواد مضر دود سیگار و حرارت ناشی از استنشاق دود این نوع دخانیات سبب زایل شدن این لخته خونی می شوند؛ در نتیجه حفره دندان در حال درمان، خشک شده و موجب درد و ناراحتی بیشتر بیمار و عفونت خواهد شد.

کشیدن سیگار بعد از عصب کشی دندان

چند وقت بعد از عصب کشی دندان می توانیم سیگار بکشیم؟

اکثر پزشکان بعد از درمان ریشه دندان و یا عصب کشی دندان ها توصیه می کنند که حداقل تا 72 ساعت بعد از درمان، کشیدن سیگار را متوقف نمایید.

توصیه میشود این مدت زمان را به عنوان چالشی برای خود در نظر بگیرید و ترک سیگار را تمرین کنید. در صورتی که در طی این زمان موفق عمل کردید پس ترک سیگار برای شما مشکل نیست و به راحتی می توانید این عادت را کنار بگذارید!

اما در صورتی که به هیچ عنوان نمی توانید به عدم مصرف سیگار فکر کنید توصیه می شود این موضوع را به طور شفاف به پزشک خود اطلاع دهید در این شرایط ممکن است که متخصص درمان ریشه دندان شما توصیه کنند که در طی کشیدن سیگار از یک گاز استریل برای محافظت از لخته های موجود در محل درمان استفاده نمایید یا حتی محل بخیه های دندان را به شما اطلاع دهند تا شما با مراقبت بیشتری نسبت به ان محل ها عمل کنید.(با این حال توصیه پزشکان این است که نهایت سعی خود را برای سیگار نکشیدن در طی 72 ساعت بعد از عصب کشی را داشته باشید).

استفاده از گاز استریل در محل زخم به دو روش موجب محافظت از آن خواهد شد:

  • استفاده از گاز استریل موجب می شود که دود سیگار کمتری به محل زخم شما انتقال یابد.
  • فشار روی زخم را کاهش می دهد و از حرکت کردن لخته خون و در نتیجه خشکی دهان جلوگیری می کند.

کشیدن سیگار بعد از عصب کشی دندان

اگر بلافاصله بعد از عصب کشی دندان سیگار کشیدید منتظر وقوع اتفاقات ذیل باشید!

  • فشار خون بالا
  • سرگیجه
  • روند بهبودی کندتر
  • خطر ابتلا به عفونت
  • حفره خشک

بعد از عصب کشی دندان ها و یا حتی هر اقدام دندان پزشکی دیگر، دهان شما مستعد آسیب بسیاری است. استعمال دخانیات نظیر سیگار میزان اکسیژن و مواد مغذی لازم برای ترمیم زخم ایجاد شده را کاهش می دهند همچنین با از بین بردن فیبروبلاست ها روند استخوان سازی و بهبود را به شدت می کاهند در نتیجه ناحیه مورد نظر خشک شده و بیمار دچار درد و ناراحتی بیش از حد معمول خواهد شد.

ایا بعد از عصب کشی میتوان قلیان کشید؟

خیر، بعد از عصب کشی دندان برای مدت زمانی خودسرانه قلیان کشیدن توصیه نمی‌شود. چرا که ممکن است سیگار و قلیان باعث ایجاد عفونت و تشدید درد و التهاب شوند. به طور کلی، پس از عصب کشی، برای چند روز از خوردن غذاهای نرم و خنک استفاده کنید و از کارهای سخت و تمرینی پرهیز کنید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

کشیدن سیگار بعد از عصب کشی دندان

توصیه اکید پزشکان بر عدم کشیدن سیگار حداقل ظرف مدت 72 ساعت بعد از عصب کشی دندان است. ولی اگر با این حال قادر به تحمل عدم مصرف سیگار نمی باشید بهتر است کمترین تعداد آن را با دم و بازدم بسیار ارام مصرف کنید.
برخی افراد برای تاب‌آوری بیشتر در مقابل سیگار کشیدن خود از آدامس نیکوتین یا آدامس تنباکو به عنوان جایگزین استفاده می کنند. اما باید اطلاع دهیم که دندانپزشکان به اتفاق با این موضوع مخالف هستند و حتی اثرات ادامس نیکوتین و تنباکو را مساوی با کشیدن سیگار می دانند.
استعمال دخانیاتی نظیر سیگار احتمال ایجاد خشکی حفره دهان را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد به طوری که تحقیقات نشان داده است که افراد غیر سیگاری با احتمال 4 درصد با خشکی حفره مواجه می شوند در صورتی که این میزان در افراد سیگاری تا 12 درصد افزایش می یابد ودر نتیجه می تواند بعد از 3 الی 4 روز فرد سیگاری را با درد شدید و عفونت مواجه نماید.
با کشیدن دندان موجب خشکی حفره دهان و افزایش التهاب محیط مستعد آسیب دهان خود خواهید شد و همین امر سبب دردناک شدن دندانها و کاهش روند بهبودی فرد خواهد شد. عفونت ثانویه و بوی بد دهان نیز که ناشی از عفونت می باشد نیز از مهم ترین عوارض کشیدن سیگار بعد از عصب کشی دندان است.
دیدگاه های درج شده:

یک پاسخ به “کشیدن سیگار بعد از عصب کشی دندان”

  1. علیرضا گفت:

    خیلی ممنونم خانم دکتر، من عصب کشی کرده بودم خواستم سیگار بکشم، تو نت سرچ کردم، سایت شما اومد بالا، واقعا ممنونم ازتون، ایشالا مولتی میلیاردر بشید با این نصیحت بسیار مهم خودتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *