آیا امکان عصب کشی و پرکردن دندان به طور همزمان و در یک جلسه وجود دارد؟

امکان عصب کشی و پر کردن دندان همزمان

در مطب ما به صورت تخصصی خدمات مربوط به درمان ریشه ارائه می شود و خدمات مربوط به بازسازی تاج مانند پرکردگی یا قراردهی روکش انجام نمی شود و بعد از اتمام عصب کشی پانسمان که یک نوع ماده پرکردگی موقت است بر روی دندان شما قرار داده می شود و سپس شما برای پرکردن دائمی(ترمیم) یا روکش به همکاران دندانپزشک معرفی خواهید شد. با این وجود یکی از موارد شایعی که مورد سوال مراجعین من است بازسازی تاج بعد از عصب کشی از طریق قراردهی روکش یا پرکردن دندان است.

بین عصب کشی و پرکردن دندان باید چند روز فاصله باشد؟

بهتر است در سریع ترین زمان ممکن اقدامات مربوط به درمان های تاجی شروع شود. ما پیشنهاد می کنیم حداکثر ظرف مدت یک ماه درمان تاج شما انجام شده باشد، یعنی حداکثر ظرف مدت یک ماه بعد از عصب کشی دندان شما به طور دائمی پر شود یا روکش بر روی آن قرار داده شود.
یک استثنا حالتی است که دندان شما بعد از عصب کشی (درمان ریشه) نیاز به جراحی لثه برای افزایش طول تاج داشته باشد. از آن جایی که ترمیم لثه بعد از جراحی لثه حدود ۴ تا ۶ هفته زمان می برد، اقدامات مربوط به روکش دندان بعد از این دوره شروع می شود در این حالت معمولا برای دندان شما پرکردگی موقت ماندگارتری قرار می دهم تا در این فاصله مشکلی برای دندان پیش نیاید.

پر کردن و عصب کشی دندان

چرا باید هر چه سریع تر تاج دندان به صورت دائمی پر شود یا روکش شود؟

به صورت کلی تاخیر برای شروع بازسازی تاجی بعد از عصب کشی دندان به هیچ عنوان مجاز نیست، چون به تاخیر انداختن این مسئله سبب نشت بزاق از اطراف پانسمان شده‌ و با آلودگی مجدد کانال های ریشه ممکن است موفقیت عصب کشی شما به خطر بیفتد. اگر این تعویق خیلی طولانی شود حتی سبب نیاز دندان شما به درمان مجدد ریشه می شود.

چه مراقبت هایی برای حفظ پانسمان لازم است؟

بهتر است تا شروع بازسازی دائمی تاج(پرکردگی دائمی یا روکش) غذاهای سفت را با دندانی که عصب کشی شده است گاز نزنید و به آن فشار وارد نکنید. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ممانعتی ندارد اما بهتر است سطح جونده‌ دندانی که عصب کشی شده و پانسمان دارد را خیلی محکم با مسواک نسایید.
مهم است که حفره دندان به صورت کامل خالی نشود. در صورتی که پانسمان به صورت کامل خارج شود حتما در سریع ترین فرصت برای قراردهی پانسمان مجدد مراجعه کنید. اما ساییدگی پا نسمان در حد چند میلی متر طبیعی است. همین طور ممکن است در این مدت طعم تلخی در دهان به علت حل شدن مقداری از پانسمان در بزاق حس کنید که طبیعیست.

آیا می توانم در یک روز هم عصب کشی انجام دهم و هم دندانم را پر کنم؟

در مطب ما بعد از انجام عصب کشی یا درمان مجدد ریشه، بر روی‌تاج دندان شما پانسمان قرار داده می شود که نوعی پرکردگی موقتا ست. سپس نامه ی مربوط به اطلاعات درمان همراه با رادیوگرافی(عکس) نهایی در اختیار شما قرار داده می شود و شما برای انجام ترمیم دائمی یا روکش به همکاران دندانپزشک معرفی می شوید.
اما شروع کارهای مربوط به تاج دندان مانند قراردهی پرکردگی بلافاصله بعد از عصب کشی یا درمان ریشه ممانعتی ندارد بنابراین اگر در فک خود احساس خستگی نمی کنید در صورت امکان و تمایل خودتان می توانید همان روز هم پرکردگی دائم دندان خود را انجام دهید.
بسیاری از دندانپزشکان به خصوص همکاران دندانپزشک عمومی ممکن است عصب کشی و پرکردگی دندان شما رادر یک جلسه انجام دهند. به صورت کلی این مسئله امکان پذیر است و و مشکلی ایجاد نمی کند.
در مورد روکش معمولا تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیش تر است چرا که نیاز به قالب گیری از دندان وجود دارد اما اولین جلسه اقدامات مربوط به روکش تاج نیز می تواند همان روز انجام شود.
در صورتی که دندان شما نیاز به جراحی لثه برای افزایش طول تاج داشته باشد باید ابتدا این جراحی انجام شود و سپس دندان شما روکش شود. همین طور اگر بعد از عصب کشی احساس درد شدید دارید پیشنهاد می شود برای جلوگیری از تحریک بیش تر دندان چند روزی تا تخفیف درد صبر کنید و سپس اقدامات مربوط به بازسازی تاج دندانتان شروع شود.

عصب کشی و پر کردن دندان

برای دندانی که عصب کشی شده روکش بهتر است یا پرکردگی؟

هیچ پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد بلکه انتخاب نهایی بین این دو گزینه بر اساس شرایط دندان و فک شما و با تشخیص دندانپزشک صورت می گیرد. به صورت کلی فاکتورهای متفاوتی در انتخاب بین این دو روش مطرح است که با هم مرور خواهیم کرد:
در مواردی که دندان بسیار پوسیدگی شدیدی دارد، یک پرکردگی بزرگ قبلی دارد، ساختار سالم باقیمانده تاج دندان کم است و دیواره های دندان ضعیف و شکننده هستند و نیاز به تقویت استحکام دندان وجود دارد معمولا روکش برای دندان انتخاب می شود.
اما اگر دندان پوسیدگی شدیدی نداشته باشد و ساختار سالم باقیمانده تاج دندان زیاد باشد ممکن است پرکردگی برای دندان انجام شود.
حضور سایش های دندانی ، عاداتی مانند دندان قروچه و “نوع روکش ” در دندان های فک مقابل نیز ممکن است در انتخاب بین این دوگزینه موثر باشند.
فارغ از انتخاب بین این دو روش درمانی، مساله بسیار مهم دیگر “کیفیت” پرکردگی دائم یا روکش است چرا که اگر به درستی انجام نشود نشت بزاق از لبه های آن سبب آلودگی مجدد کانال ریشه می‌شود.آلودگی مجدد کانال ریشه می تواند سبب ایجاد عفونت دوباره و نیاز به درمان مجدد ریشه شود. ( اگر می خواهید راجع به درمان عفونت ریشه “دندان عصبی کشی شده” بیشتر بدانید: این مطلب را بخوانید)

آیا دندانی که عصب کشی شده حتما باید روکش شود؟

هیچ قانون کلی در این زمینه وجود ندارد. در واقع میزان پوسیدگی فعلی دندان شما تعیین کننده میزان نسج سالم باقیمانده دندان است و بافت یا نسج باقیمانده بعد از عصب کشی (درمان ریشه) یا درمان مجدد ریشه مهم ترین عامل تعیین کننده در انتخاب بین پرکردگی و روکش است. همین طور در تصمیم گیری درمورد روش بازسازی تاج به نیازهای زیبایی، وضعیت دندان های مقابل و حضور عاداتی مانند دندان قروچه شبانه نیز توجه می شود.
در مجموع از آن جایی که بسیاری از دندان هایی که نیاز به عصب کشی پیدا می کنند پوسیدگی زیادی دارند و دچار تخریب زیادی شده اند احتمال نیاز به روکش بعد از عصب کشی (درمان ریشه) و درمان مجدد ریشه بالاست و بسیاری از دندان هایی که عصب کشی می شوند به روکش نیاز پیدا خواهند کرد.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

9 پاسخ به “آیا امکان عصب کشی و پرکردن دندان به طور همزمان و در یک جلسه وجود دارد؟”

  1. اسرا بیگی گفت:

    سلام وقت بخیر
    عصب کشی و پرکردن دندان قیمتش چقدره؟؟؟

  2. روح اله گفت:

    باسلام خدمت دکترعزیزمن بدلیل مشکلات مالی دوعددازدندونام رومیخام به دندان یازتجربی بسپارم ایااون دندون سازمیتونه دندون من روخوب عصب کشی کنه پیش متخص رفتم گفته نیازبه عصب کشی داره اماهزینش خیلی بالاست راهنمایم کنیدممنون میشم

    • سلام و ادب
      عصب کشی در حیطه مهارت های دندان ساز تجربی نیست و یک دندان ساز تجربی به صورت قانونی هم مجاز به انجام عصب کشی نیست.
      پیشنهاد می شه حتما عصب کشی دندان را نزد جراح دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه انجام بدهید.

  3. امیر گفت:

    سلام من هم عصب کشی کردم هم پر کردم در یک روز الان دندونم تا یک فشار کوچیک میدم درد شدیدی میگیره و غذا هم نمیتونم بخورم
    تا چند وقت اینجوریه؟

  4. لااد گفت:

    سلام برای روکش دندان را کاملا میتراشن ؟

    • سلام و ادب
      روکش برای دندان هایی انجام می شه که از قبل به علت پوسیدگی یا پرکردگی وسیع قبلی تخریب زیادی داشتند و در واقع از بافت سالم دندان، ساختار مستحکم و زیادی باقی نمانده. تراش به اندازه لازم انجام می شه و در هر موردی بسته به شرایط ،میزان تراش متفاوت هست.

  5. آیدا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من الان یه ماهه که دندونم عصب کشی کردم ولی هنوز دکترم وقت روکش بهم نداده
    ایرادی نداره که از یه ماه گذشته و هنوز وقت نداده ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *