علت عصب کشی مجدد دندان چیست؟

علت عصب کشی مجدد چیست؟

اگر چه عصب کشی (درمان ریشه) در بسیاری از موارد درمان موفقیت آمیزی است، اما گاهی ممکن است ریشه دندانی که قبلا عصب کشی شده است مجددا ملتهب یا عفونی شود که در این حالت نیاز به درمان مجدد ریشه دندان (یا در اصطلاح عصب کشی مجدد) وجود دارد. قبلا در این مقاله به طور کامل راجع به “مراحل” درمان مجدد ریشه توضیح داده شده است.

چرا ممکن است دندان نیاز به عصب کشی مجدد پیدا کند؟

اصطلاح “عصب کشی مجدد دندان” در واقع از لحاظ علمی صحیح نیست و ممکن است باعث ابهاماتی هم در ذهن بیماران شود. چون به کار بردن آن ناخودآگاه این سوال را در ذهن افراد ایجاد می کند که “مگر در عصب کشی قبلی، یکبار عصب از ریشه خارج نشده است؟ ” اصطلاح درست تر “درمان مجدد ریشه دندان” است. چرا که وقتی دندان یک بار عصب کشی (درمان ریشه) شده است رگ های خونی و اعصاب قبلا از فضای داخلی کانال ریشه خارج شده و در نهایت مواد مخصوص پرکردگی ریشه، داخل ریشه قرار داده شده است. در “درمان مجدد ریشه” این مواد از کانال ریشه خارج می شود.سپس فضای داخلی کانال ریشه مجددا شست و شو و ضدعفونی داده شده و در نهایت با مواد پرکردگی جدید پر می شود.

با این وجود چون اصطلاح “عصب کشی مجدد دندان “به کرات در جامعه به کار می رود در این وبسایت هم از این اصطلاح استفاده می شود اما معمولادر کنار معادل درست تر یعنی “درمان مجدد ریشه” به کار رفته است.

پیشنهاد می شود این مطلب را هم بخوانید: عصب کِشی صحیح است یا عصب کُشی؟

معمولا وقتی دندان نیاز به درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) پیدا می کند که فضای داخلی کانال ریشه مجددا آلوده و ملتهب یا عفونی شده باشد. مانند هر پروسه دندانپزشکی یا پزشکی دیگری بهبودی در عصب کشی (درمان ریشه) ممکن است طبق انتظار اولیه پیش نرود. دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد:
ممکن است به علت پیچیدگی آناتومی ریشه دندان، یکی از ریشه ها یا کانال های دندان پیدا نشده باشد.
یا مسیر کانال ریشه باریک و ظریف و دارای انحنا (پیچ) شدید بوده و باز کردن کامل آن چالش برانگیز باشد و به همین دلیل یه طور کامل پاکسازی و شست و شو نشده باشد.

گاهی نیز ممکن است بعد از عصب کشی دندان (درمان ریشه) اولیه جایگذاری روکش یا ترمیم دائمی با تاخیر زیاد انجام شود و در این فاصله کانال ریشه به علت نشت باکتری ها از بزاق مجددا آلوده شده باشد. در برخی موارد نیز عفونت اولیه ریشه بسیار مقاوم و شدید بوده و به همین علت به درمان اولیه پاسخ نداده و مجددا عود کرده باشد.

آیا عصب کشی مجدد همیشه به علت مشکل در عصب کشی قبلی است؟

در برخی از موارد عصب کشی قبلی کاملا ایده آل انجام شده است اما با گذشت زمان و به علت بروز مشکلاتی جدید مانند پوسیدگی مجدد یا شکستگی در تاج یا پرکردگی فعلی دندانی که قبلا عصب کشی شده است، باکتری ها به فضای داخلی کانال ریشه نشت کرده و سبب آلودگی مجدد کانال ریشه شده باشد.

علائم نیاز به عصب کشی مجدد دندان چیست؟

همه ی این ها می تواند نشانه ی نیاز به درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد دندان) باشد: اگر دندانی که در گذشته عصب کشی کرده اید در حال حاضر به صورت خود به خود یا در حین جویدن و با فشار دردناک است یا لثه مجاور آن متورم شده یا روی آن یک برجستگی همراه با خروج چرک وجود دارد.
البته مسائلی که در بالا توضیح داده شد، همیشه منجر به بروز علائم در دندان نمی شود و صرفا ممکن است سبب ایجاد یک عفونت مزمن در اطراف ریشه دندان شود. در این حالت با وجود این که دردی وجود ندارد در عکس (رادیوگرافی) دندان نشانه های التهاب و عفونت معمولا به صورت یک هاله سیاه رنگ اطراف ریشه دندان عصب کشی شده مشاهده می شود. دلیل مشاهده این هاله سیاه رنگ که به آن ضایعه انتهای ریشه گفته می شود از بین رفتن استخوان اطراف ریشه دندان به علت عفونت است. ممکن است در این حالت همکاران دندانپزشک بعد از مشاهده عکس(رادیوگرافی) دندان از اصطلاح کیست استفاده کنند که در این مقاله به طور کامل راجع به آن توضیح داده شده است.

علت عصب کشی مجدد چیست؟

گاهی مواقع نیز تاج دندانی که قبلا عصب کشی کرده اید پوسیده شده، این پوسیدگی سبب نشت باکتری ها و آلودگی مجدد ریشه می شود. در این حالت حتی اگر دندان دردناک نیست.احتمالا قبل از پرکردگی مجدد تاج یا قرار دهی روکش، نیاز به درمان مجدد ریشه وجود دارد چون در غیر این صورت در آینده ممکن است دندان آبسه کرده یا دردناک شود.

پیشنهاد می شود این مقالات مرتبط را هم مطالعه کنید:

آیا درمان مجدد ریشه دندان درد دارد؟

چرا احتمال موفقیت درمان مجدد ریشه از درمان اولیه ریشه کم تر است؟

درمان عفونت ریشه “دندان عصب کشی شده”

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *