علت سیاه شدن بین دو دندان چیست؟

علت سیاه شدن بین دو دندان چیست؟

دندان ها یکی از مهم ترین عوامل زیبایی در صورت انسان به شمار رفته و معمولا افراد هزینه های بسیار زیادی برای زیبایی و نگهداری دندان ها می پردازند و در عین حال سلامت دندان ها بر سلامت عمومی بدن تاثیر مستقیم و بسزایی دارند. با این وجود بروز سیاه شدن در میان دو دندان امروزه بسیار مشاهده می شود و بسیاری از مردم خال های سیاهی بر روی دندان خود دارند. این مقاله برای آن دسته از کسانی تهیه شده است که به این مشکل برخورد کرده اند و یا می خواهند از بروز آن پیشگیری کنند.

علت سیاه شدن بین دو دندان چیست؟

برای بررسی بهتر علل بروز سیاهی در میان دو دندان و یا بروز خال های سیاه بهتر است به عوامل بیرونی و درونی بپردازیم. عوامل بیرونی را می توان فرسوده شدن دندان ها دانست. همچنین رسوب مواد غذایی و لکه ها باعث از بین رفتن مینای دندان ها شده و همین مسئله باعث می شود که میان دندان ها سیاه شود. چرا؟ یکی از مهم ترین دلایل این مسئله استفاده از مکمل های آهن است. این مسئله باعث می شود که بسیاری از انسان ها دچار سیاه شدن دندان ها شوند. مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل به صورت مداوم را می توان از دیگر دلایلی دانست که باعث بروز این مشکل در میان بسیاری از مردم می شود. پس با پیشگیری از این موارد یا برطرف کردن آن ها می توانیم کمک شایانی به سلامت دهان و دندان خود داشته باشیم.

عوامل درونی بروز سیاه شدن دندان ها را می توان مسائلی مانند التهاب و عفونت دانست. در واقع بسیاری از اشخاصی که این مشکل را دارند به صورت مداوم به رعایت بهداشت دهان و دندان خود نمی پردازند و همین مسئله باعث می شود که دندان ها سیاه شوند. همچنین نباید از یاد برد که التهاب ها و عفونت ها می توانند به دلیل از بین رفتن مینای دندان و سوراخ شدن دندان بروز دهد. به طور کلی می توان گفت که بروز آسیب های شدید به قسمت های درونی دندان یکی دیگر از دلایلی است که باعث می شود دندان شما سیاه شود. پس شما می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان از بروز این مشکل جلوگیری به عمل بیاورید.

سیاه شدن دندان

نباید از یاد برد که مهم ترین دلیل بروز سیاه شدن میان دندان ها عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. از این روی توصیه می شود که با مسواک زدن مداوم و استفاده از نخ دندان حتما دندان های خود را تمیز کنید. از سوی دیگر استفاده از فلوراید باعث سفید شدن دندان ها شده و یک راهکار بسیار مطمئن برای نگهداری سالم مینای دندان به شمار می رود. همچنین بهتر است مطمئن شوید که دندان های شما تحت فشار نیست و نیازی به ارتودنسی ندارد چرا که همین مسئله باعث می شود که تا حد زیادی ریسک سیاه شدن بین دو دندان افزایش پیدا کند.

سیاه شدن ریشه دندان

چرا ریشه دندان ها سیاه می شود؟ دلیل این مسئله را می توان عواملی دانست که معمولا ناشی از عدم نگهداری مناسب دندان ها به شمار می رود. مینای دندان به عنوان لایه محافظتی مطمئنی شناخته می شود که بر روی دندان ها به صورت طبیعی وجود دارد. حال در صورتی که شرایط نگهداری از دندان به صورت مناسب نباشد باعث سیاه شدن ریشه دندان می شود. پس بهتر است که حتما نسبت به نگهداری بسیار مطلوب دندان ها اقدام کنید تا شاهد سیاه شدن ریشه دندان ها نباشید. با این وجود بروز آسیب هایی مانند ضربه های شدید به دندان نیز باعث می شود که ریشه دندان ها آسیب های بسیار شدیدی ببینند.

برای درمان سیاه شدن ریشه دندان باید به متخصص درمان ریشه مراجعه کرده و همچنین باید نسبت به درمان ریشه دندان اقدام کنید. در این روش دندانپزشک پس از معاینه های اولیه برای تشخیص بهتر و اقدامات دقیق تر از روش درمانی رادیوگرافی دندان ها استفاده می کند. سپس در صورت نیاز به درمان ریشه نسبت به از بین بردن پوسیدگی ها اقدام کرده و در صورت نیاز ریشه ها را خارج می کند. در این روش پس از برداشتن پوسیدگی های روی دندان نسبت به تهیه پست و در نهایت تاج دندان به صورت مصنوعی اقدام می کند. در نهایت تاج قرار داده شده باعث می شود که دندان ظاهر مناسبی داشته باشد و بتوانید برای عمل بلع و خرد کردن غذا از آن استفاده کنید.

سیاه شدن دندان

در صورتی که قبلا نسبت به درمان های لازم برای درمان ریشه دندان اقدام کرده اید، می توانید درمان مجدد ریشه دندان را امتحان کنید که البته این شیوه درمانی از سوی دندانپزشک به شما پیشنهاد شده و در دسترس شما قرار خواهد گرفت. در نهایت این روش می تواند برای درمانی اصولی و بدون مشکل مورد استفاده قرار گیرد و باعث از بین بردن سیاهی میان دندان ها و همچنین سیاه شدن ریشه دندان خواهد شد.

سیاه شدن دندان عصب کشی شده

دندان عصب کشی شده از دیگر مواردی که باعث می شود دندان ها سیاه شوند و معمولا ریسک سیاه شدن این دندان ها به دلیل عدم احساس درد در آن ها به دلیل پوسیدگی بیشتر است. نباید از یاد برد که دلیل سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی در این سری از دندان ها بیشتر می تواند به دلایلی همچون استفاده بیش از حد از مواد قندی و اسیدی باشد و از این روی باید نسبت به مصرف کمتر این مواد مبادرت ورزید. از سوی دیگر نباید از یاد برد که عصب کشی دندان ها به شیوه ناموفق نیز باعث می شود که این سری از دندان ها سیاه شوند. حال شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا اصولا سیاه شدن دندان عصب کشی شده باعث می شود که نیاز به کشیدن آن و استفاده از ایمپلنت باشد؟

همچنین بخوانید: عصب کشی یا ایمپلنت؟

خوشبختانه در مواردی که دندان عصب کشی شده سیاه می شود شما می توانید از روش های مختلف برای از بین بردن این مسئله استفاده کنید. عصب کشی مجدد دندان می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما باشد و می توانید از آن استفاده کنید. نباید از یاد برد که متخصص عصب کشی دندان بهترین گزینه برای شما برای این عمل بوده و به دلیل طولانی بودن این روش عصب کشی بهتر است حتما به این شخص مراجعه کنید. متخصص عصب کشی دندان در کرج خانم ثنا جباری می تواند در کوتاه ترین زمان نسبت به عصب کشی دندان شما اقدام کرده و دندان سیاه شده شما را بهبود بخشد.

نباید از یاد برد که حفظ و نگهداری دندان پس از عصب کشی دارای اهمیت بسیار زیادی است و بهتر است حتما در مدت زمان بعد از عصب کشی نسبت به نگهداری اصولی دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان مبادرت ورزید. این کار باعث می شود که شما مشکلی بابت سیاه شدن دندان نداشته و کمتر نیاز به مراجعه دندان پزشکی داشته باشید.

سیاه شدن دندان

از بین بردن لکه سیاه روی دندان

آیا می توانیم در صورتی که بروز سیاهی در دندان ها بیماری و پوسیدگی نیست خودمان و در خانه لکه های سیاه روی دندان را از بین ببریم؟ بله! شما می توانید با روش هایی که بیان می شود نسبت به از بین بردن لکه های سیاه روی دندان اقدام کنید.

در ابتدا باید گفت که محافظت از مینای دندان برای از بین بردن لکه های سیاه روی دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و شما می توانید با استفاده مناسب از فلوراید، مسواک و نخ دندان نسبت به از بین بردن لکه های سیاه اقدام کرده و حتی پیش از بروز چنین مشکلی از آن جلوگیری به عمل آورید. از یاد نبرید که بهتر است به این منظور پس از استفاده مواد قندی و اسیدی، نوشابه ها، مصرف مواد مخدر و یا دخانیات یا نوشیدن الکل نسبت به شستن دندان های خود اقدام کنید. این کار باعث می شود که لکه های سیاه روی دندان شما تشکیل نشوند.

بروز ضربه و آسیب های شدید یکی از دلایلی که باعث می شود دندان شما سیاه شوند و از این روی باید دقت داشته باشید که مراقبت از دندان ها در مقابل این آسیب ها از اهمیت بسیار زیادی برخورد است. به این منظور توصیه می شود اگر ورزش های رزمی انجام می دهید حتما از کیت های ژله ای که برای محافظت از دندان ها ارائه می شود استفاده داشته باشید. این کیت ها برای مشاغل سخت و خطرناک نیز وجود دارند.

استفاده از کیت های مربوط به سفید کننده خانگی دندان نیز می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما باشد که در خانه می توانید از آن استفاده داشته باشید. از یاد نبرید این کیت ها باید به صورت استاندارد تهیه شده باشند و حتما به تاریخ انقضای درج شده بر روی محصول نیز باید توجه داشته باشید تا بدون مشکل بتوانید از آن استفاده کنید.

در نهایت نباید از یاد برد که مراجعه به دندانپزشک برای از بین بردن سیاهی دندان می تواند بهترین راهکار پیش روی شما باشد چرا که دندانپزشک می تواند در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم را انجام داده و همچنین شما می توانید از خدمات مربوط به جرم گیری نیز اقدام کنید. با توجه به تمامی موارد بیان شده، درمان دندان هایی که سیاه شده اند به راحتی امکان پذیر بوده و شما می توانید از این اقدامات به منظور پیشگیری و درمان استفاده کنید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *