علت دندان قروچه کودکان در خواب

علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست

بروکسیسم، که به طور عام به آن دندان قروچه گفته می‌شود، اصطلاحی است که برای توصیف ساییدن یا فشار دادن ناخودآگاه دندان‌ها به هم به کار می‌رود. این پدیده می‌تواند در طول خواب (بروکسیسم خواب) یا بیداری (بروکسیسم بیداری) رخ دهد و عواقب نامطلوبی را برای سلامت دهان و دندان و عملکرد مفصل گیجگاهی ـ فکی به همراه داشته باشد.

این عارضه بیشتر در کودکان شایع است که در این مقاله قصد داریم به علت دندان قروچه کودکان در خواب اشاره کنیم و روش های تشخیص و درمان آنرا به طور مختصر بیان کنیم.

 

کودکی که در خواب دندان قروچه میکند

علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟

مطالعات نشان می دهد که از هر 10 کودک 2 یا 3 نفر دندان قروچه می کنند. دندان قروچه بیشتر پس از ماه ششم و در هنگام خواب در کودکان نوپا و در حال رشد رخ می دهد. با این حال، کودکان می توانند در طول روز نیز دندان قروچه کنند. اگر نگران دندان قروچه کردن فرزندتان هستید، ابتدا باید دلیل آن را بدانید.

به گفته دندانپزشکان، دلایل مختلفی برای دندان قروچه کردن کودک وجود دارد.

یکی از دلایلی که کودک شما ممکن است دندان قروچه کند ممکن است این باشد که دندان هایش به درستی در یک راستا قرار ندارند. کودکانی که گوش درد دارند یا از دندان درآوردن احساس ناراحتی می کنند، دندان قروچه خود را به عنوان راهی برای تسکین درد می کنند.

علت دقیق بروکسیسم هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی، روانی و محیطی در بروز آن نقش دارند. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • استرس و اضطراب: استرس‌های روانی یکی از شایع‌ترین علل بروکسیسم به شمار می‌روند.
  • اختلالات خواب: اختلالاتی مانند آپنه خواب می‌توانند با افزایش احتمال بروکسیسم مرتبط باشند.
  • برخی داروها: مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و محرک‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بروکسیسم را افزایش دهد.
  • مال اکلوژن: ناهنجاری‌های دندانی ـ فکی مانند عدم تطابق بایت (مال اکلوژن) می‌توانند در بروز بروکسیسم نقش داشته باشند.
  • سابقه خانوادگی: وجود سابقه خانوادگی بروکسیسم، احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.
  • عوامل عادتی: جویدن یا مکیدن اشیاء مانند مداد یا ناخن می‌تواند به بروکسیسم بیداری منجر شود.

 

کودک در حال دندان قروچه

علائم دندان قروچه چیست؟

مانند هر مشکل پزشکی، دندان قروچه نیز علائمی دارد. به عنوان والدین، مهم است که این علائم را پیگیری کنید. تعداد و فراوانی علائم شما را به مرحله بعدی راهنمایی می کند. به این ترتیب اگر آسیبی به ساختار دندان کودکتان وارد شد، می توانید متوجه شوید و با پزشک مشورت کنید.

علائم دندان قروچه در کودک شما عبارتند از:

  • داشتن دندان های صاف، ترک خورده، آسیب دیده یا لق
  • مینای دندان فرسوده شده و لایه های عمیق تر دندان ها قابل مشاهده است
  • دندان درد و افزایش حساسیت دندان
  • داشتن عضلات فک خسته یا منقبض
  • داشتن ساختار فک قفل شده که به راحتی باز و بسته نمی شود
  • داشتن درد در فک، گردن یا صورت
  • خواب بی کیفیت و نامنظم

 

عوارض دندان قروچه بر کودک شما چیست؟

دندان قروچه که در کودکان رایج است عادت خطرناکی محسوب نمی شود. اما به عنوان یک والدین، طبیعی است که نگران فرزندان خود باشید. دندان قروچه عوارض جدی روی فرزند شما نخواهد داشت. در برخی از کودکان، دندان قروچه باعث درد فک می شود. کودک شما ممکن است نتواند دقیقاً وضعیت خود را برای شما توصیف کند. با این حال، می توان گفت کودکی که به طور مکرر چانه خود را می مالد، از این مشکل رنج می برد.

از مهمترین عوارض دندان قروچه، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساییدگی و پارگی دندان‌ها: این شایع‌ترین عارضه دندان قروچه است. ساییدن مداوم دندان‌ها به هم می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث حساسیت، لب پر شدن، ترک خوردن و حتی شکستگی دندان‌ها شود.
  2. درد فک و عضلات: فشار زیاد ناشی از دندان قروچه می‌تواند باعث درد و سفتی عضلات جونده و مفصل گیجگاهی ـ فکی شود. این درد می‌تواند در طول روز و به خصوص بعد از بیدار شدن از خواب شدید باشد.
  3. سردرد: درد در عضلات صورت و گیجگاه می‌تواند به سردردهای تنشی و میگرنی منجر شود.
  4. اختلالات خواب: دندان قروچه می‌تواند خواب را مختل کند و منجر به خستگی در طول روز، تحریک‌پذیری و مشکل در تمرکز شود.
  5. مشکلات مفصلی: در موارد شدید، دندان قروچه می‌تواند باعث آسیب به مفصل گیجگاهی ـ فکی و اختلال در عملکرد آن شود. این امر می‌تواند منجر به صداهای مفصل، خش خش کردن و حتی قفل شدن مفصل فک شود.
  6. فرسایش لثه: فشار زیاد ناشی از دندان قروچه می‌تواند به لثه‌ها آسیب برساند و باعث تحلیل رفتن آنها و بروز بیماری‌های لثه‌ای مانند ژینژوویت شود.
  7. مشکلات زیبایی: ساییدگی و پارگی دندان‌ها می‌تواند ظاهر لبخند را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کوتاه شدن دندان‌ها و غیرمنظم شدن آنها شود.
  8. مشکلات روحی: دندان قروچه می‌تواند با اضطراب و استرس ارتباط داشته باشد و این مشکلات را تشدید کند.
  9. آسیب به ایمپلنت‌ها و روکش‌ها: دندان قروچه می‌تواند فشار زیادی به ایمپلنت‌ها و روکش‌های دندانی وارد کند و باعث آسیب به آنها و نیاز به تعویض آنها شود.
  10. مشکلات شنوایی: در موارد بسیار نادر، دندان قروچه شدید می‌تواند باعث آسیب به استخوان‌های گوش میانی و مشکلات شنوایی شود.

پزشک در حال بررسی دندان دختر بچه

چه زمانی باید کودک خود را نزد یک متخصص ببرید؟

اگر کودک شما در بیشتر روزهای هفته دندان قروچه می کند، وقت آن است که با دندانپزشک وقت بگیرید. ابتدا دندانپزشک می خواهد دندان های شکسته، شکسته و از بین رفته را کنترل کند. همچنین ناهماهنگی دندان که باعث ساییدگی می شود را بررسی می کند. اگر آسیب دندان وجود داشته باشد، درمان برای از بین بردن آن برنامه ریزی شده است.

درمان دندان قروچه در کودکان

اولین کاری که باید در کودکانی که مشکل دندان قروچه دارند انجام شود، تماشای کودک در شب است و با زدن آرام کودک در حین دندان قروچه مطمئن شوید که از خواب عمیق به خواب عادی می رود. این یک روش فوق العاده موثر است. ممکن است لازم باشد این کار را هر شب با حوصله انجام دهید تا زمانی که دفعات دندان قروچه کاهش یابد یا به طور کامل از بین برود. با گذشت زمان مشاهده می شود که قروچه دندان ها کاهش می یابد. استفاده از پلاک طبی در کودکان در دوران رشد توصیه نمی شود.

اگر کودک شما دندان قروچه می کند، ابتدا می توانید به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. دندانپزشک در طول معاینه با پاشیدن آب و هوا، دندان ها را از نظر آسیب بررسی می کند. در طول این معاینه، ممکن است از کودک شما سؤالاتی پرسیده شود تا بفهمند آیا استرس دارد یا خیر. اگر مشکل جدی وجود دارد. بهتر  است با یک روانشناس کودک یا روانپزشک مشورت کنید. توصیه می شود اولین معاینه دندان در کودکان پس از رویش اولین دندان شیری (در سن 1 سالگی) توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام شود.

دندان قروچه در کودکان بزرگتر که باعث درد شدید می شود معمولاً با بریس درمان می شود. این دستگاه نگهبان شب نامیده می شود. این دستگاه به شکل یک قطعه پلاستیکی نازک و قابل انعطاف است که روی لثه های بالایی می رود تا از آسیب دندان ها محافظت کند. با این حال، دندان های کودکان در حال رشد دائما در حال تغییر هستند، که بر تناسب مناسب دستگاه تأثیر منفی می گذارد. همچنین، می‌تواند مشکلات مختلفی در نصب دهان‌گیر برای کودکان وجود داشته باشد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دکتر ثنا جباری

سوالات متداول

دندان قروچه در کودکان چقدر شایع است؟

دندان قروچه در کودکان بسیار شایع است و تخمین زده می‌شود که از هر 3 کودک 1 نفر در مقطعی از دوران کودکی خود به آن دچار می‌شود. این پدیده معمولاً در سنین 2 تا 6 سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن کاهش می‌یابد.

آیا دندان قروچه کودکان در خواب مضر است؟

در اکثر موارد، دندان قروچه در کودکان بی‌ضرر است و با افزایش سن خود به خود از بین می‌رود. با این حال، در برخی موارد نادر، دندان قروچه شدید می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی دندان‌ها، درد فک و عضلات و اختلالات خواب شود.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *