عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان

امروزه برخی از والدین به دلایل مختلف به عصب کشی دندان فرزند خود روی می آورند که همواره یکی از استرس های رایج در بین والدین و کودکان خواهد بود. همین امر باعث می شود که بسیاری از والدین از عصب کشی و ترمیم دندان کودک خود، خودداری کنند که با مشکلات و عوارضی همراه می باشد.

کودکان نیز به طور طبیعی با دیدن ابزار های عصب کشی و صدا های مربوط به آن احساس ترس و ناامنی می کنند. راه های متعددی نیز برای جلوگیری از ترس و پرت کردن حواس کودکان توسط والدین استفاده می شود؛ مانند تشویق کودکان، برخورد همراه با شوخی و خنده، دادن جایزه و غیره. اما با این حال، باز هم بی قراری و ترس کودکان در حین عصب کشی و ترمیم دندان، کاملا اجتناب ناپذیر است.

امروزه به منظور راحت دندانپزشکان و والدین، از روش های عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی استفاده می شود که انواع مختلفی دارد. با انجام بیهوشی کودک برای عصب کشی، درد و بی قراری کودک کاملا کنترل شده و روند کار به راحتی طی می شود. اما در این مورد نیز چالش های مختلفی وجود دارد که در صورت محیا بودن تمام شرایط، انجام بیهوشی کودک صورت خواهد گرفت.

برای بیهوشی معمولا تست های جسمی مختلفی گرفته می شود و بر اساس آن ها، متخصص درمان ریشه تشخیص می دهد که آیا می توان از روش های بیهوشی استفاده کرد یا خیر. در صورت انتخاب روش عصب کشی دندان با بیهوشی نیز با توجه به پارامتر های مختلف، از روش های مناسب استفاده خواهد شد. بیهوشی دندانپزشکی نیز دارای انواع مختلفی است که شامل: بیهوشی عمیق، بیهوشی خوراکی و بیهوشی عمومی می شود.

عصب کشی دندان کودکان

آیا عصب کشی دندان شیری مانع رشد دندان های دائمی می شود؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای برخی از والدین به وجود آید، این است که آیا با انجام عصب کشی دندان شیری، مانعی برای رشد دندان های دائمی به وجود می آید یا خیر؟ در این مورد باید بگوییم که عصب کشی دندان شیری به صورت موقت بوده و دندان های دائمی در زمان مناسب و بدون هیچ مشکلی رشد می کنند. یکی از روش هایی که برای جلوگیری از خراب شدن دندان های کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، فیشور سیلانت می باشد که تا زمان رویش دندان های دائمی خواهد بود.

مضرات عصب کشی دندان کودکان

بیهوشی برای انجام عمل عصب کشی دندان کودکان و ترمیم آن، علاوه بر فوایدی که دارد، یک سری مضرات را نیز با خود خواهد داشت. یکی از اصلی ترین مواردی که در مورد بیهوشی های دندانپزشکی وجود دارد، استفاده از مواد و ژل های بی حس کننده است که تا زمان مشخصی، باعث بی حس و کرخت شدن دندان و حاشیه های آن می شود. این موضوع می تواند با مضرات و عوارضی برای کودک همراه باشد. به طور مثال، ممکن است که کودک تا مدت زیادی دچار بی حسی در ناحیه فک شود که در حرف زدن و غذا خوردن کودک اختلال ایجاد می کند.

از دیگر مشکلاتی که در مورد استفاده از مواد بی حس کننده ی دندان کودکان وجود دارد، افزایش تپش قلب می باشد که ممکن است با رعشه و لرز بدن کودک همراه شود. همچنین استفاده از ضد عفونی کننده های مختلف در داخل دندان، باعث بروز مشکلاتی از قبیل التهاب، تیرگی دندان و در مواردی می تواند عفونت دندان را نیز در پی داشته باشد. علاوه بر این ها، تعداد جلسات ترمیم و همچنین نوع جراحی ریشه دندان نیز می تواند با مشکلات خاص خود همراه باشد. به طور مثال در برخی موارد، عمق خرابی دندان به گونه ای است که عصب کشی مجدد دندان نیز ممکن است قابل پیشبینی باشد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای ترمیم و عصب کشی دندان شیری کودکان، با تشخیص دندانپزشک و همچنین عمق خرابی دندان تعیین می شود. علاوه بر این ها، برای انجام عصب کشی دندان، باید عصب ها از داخل دندان خارج شوند تا بتوان به درستی داخل دندان را تمیز کرد. دندان های مختلف نیز بر اساس تعداد کانال و قرار گیری آن ها در فک، مدت زمان های متفاوتی را برای عصب کشی شامل می شوند. به طور مثال، دندان های جلویی دارای یک کانال هستند و در نتیجه برای عصب کشی آن ها، حدود 1 ساعت زمان نیاز است. اما در مورد دندان های آسیای کوچک که 1 الی 2 کاناله هستند و یا دندان های آسیای بزرگ که 4 کاناله هستند، زمانی بیش از 2 ساعت مورد نیاز می باشد.

عصب کشی دندان کودکان

هزینه عصب کشی دندان کودکان

هزینه های مربوط به عصبی کشی دندان کودکان دارای تفاوت های زیادی می باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، عصب کشی بدون بیهوشی، ارزان تر است و هزینه های بسیار کمتری دارد. اما در مورد عصب کشی با بیهوشی، به دلیل استفاده از مواد و ژل های بی حسی، هزینه های بیشتری را در پی دارد. در این جا به مهم ترین عواملی که باعث تفاوت هزینه های عصب کشی دندان کودکان می شود، می پردازیم.

اولین عاملی که باعث تفاوت در هزینه های عصب کشی دندان کودکان می شود، تعداد کانال های دندان است که تاثیر مستقیمی در مدت زمان عصب کشی و همچنین راحتی و سختی فرآیند عصب کشی دارد. همان طور که گفتیم، دندان های جلویی و همچنین دندان های نیش، دارای یک کانال عصبی هستند و بنابراین عصب کشی آن ها زمانبر و سخت نخواهد بود. عامل دیگری که در این تفاوت هزینه ها تاثیر گذار است، کیفیت و نوع مواد پرکردنی دندان است که تفاوت های زیادی را به وجود می آورد. در بسیاری موارد، عصب کشی دندان کودک، باید با انجام روکش نیز همراه باشد که در این حالت نیز قیمت روکش باعث بالا رفتن هزینه ی آن خواهد شد. روکش را معمولا در برخی موارد برای جلوگیری از آسیب های مجدد و عدم آلودگی دندان استفاده می کنند. از دیگر مواردی که در تعیین هزینه های عصب کشی دندان کودک تاثیر گذار است، می توان نوع بیمه ی درمانی، هزینه های مربوط به دستمزد دندانپزشک برای عصب کشی و همچنین هزینه ویزیت را مثال زد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *