عصب کشی دندان جلو چگونه است؟

عصب کشی دندان جلو

در عصب کشی دندان ( درمان ریشه) دندان جلو ابتدا بی حسی تزریق می شود. شروع تراش دندان برای ایجاد دسترسی به کانال ریشه از سطح پشتی دندان است (منظور از سطح پشتی سطحی است که در دندان های فک بالا به سمت سقف دهان و در دندان های فک پایین به سمت زبان قرار دارد) پوسیدگی های دندان و ترمیم های معیوب قبلی به طور کامل حذف می شود. بنابراین سطح جلویی که در معرض دید است مادامی که پوسیده نباشد دست نخورده باقی می ماند.
بعد از تراش و ایجاد حفره ی دسترسی به کانال ریشه دندان، با استفاده از ابزارهای مخصوص عصب کشی که به آن فایل گفته می شود فضای داخلی کانال ریشه پاکسازی می شود و با استفاده از شوینده های مخصوص کانال ریشه ضد عفونی می شود.سپس فضای داخلی کانال ریشه با مخروط های کاغذی خشک می شود و در نهایت با مواد پرکردگی کانال ریشه پر می شود. در پایان مراحل عصب کشی (درمان ریشه دندان) در تاج دندان پانسمان گذاشته شده و در جلسات بعدی تاج دندان به صورت دائمی پر می شود.

عصب کشی دندان جلو

عصب کشی دندان جلو چقدر طول می کشد؟

دندان های جلو معمولا یک کانال و یک ریشه دارند و به صورت کلی پیچیدگی های آناتومیک و انحنای ریشه در آن ها کم تر از دندان های آسیا است. به همین دلیل عصب کشی (درمان ریشه) این دندان ها در حالت کلی نسبت به دندان های آسیا به زمان کم تری نیاز دارد. به طور متوسط عصب کشی دندان جلو در مطب ما حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان می برد. البته این زمان یک عدد ثابت نیست و ممکن است کم ترباشد یا بسته به موارد خاص افزایش پیدا کند. مثلا ممکن است به علت باریک یا بسته بودن مسیر کانال ریشه نیاز به زمان بیش تری برای باز کردن و پاکسازی آن وجود داشته باشد. همین طور ممکن است دندان عفونت شدید داشته باشد و ضدعفونی دقیق تر فضای داخلی کانال ریشه به صرف زمان و دقت بیش تری نیازمند باشد.

قیمت عصب کشی دندان جلو

به طور معمول عصب کشی (درمان ریشه دندان) دندان جلو پیچیدگی کم تری دارد و به این دلیل هزینه عصب کشی دندان جلو تا حدی کم تر از دندان آسیاست. خیلی از اوقات این دندان ها یک کانال گشاد دارندکه در مقایسه با تعداد کانال های بیش تر و باریک تر دندان های آسیا به زمان کم تری برای درمان نیاز دارند.
با این وجود باید دقت داشت که موارد استثنا هم وجود دارد. مثلا احتمال دارد عصب کشی یک دندان جلو به دلایلی مثل تحلیل ریشه، حضور یک پیچیدگی آناتومیک در ریشه، باریک یا بسته بودن کانال و … با چالش هایی همراه باشد. بسیاری از موارد دندان های جلو که برای عصب کشی به متخصص درمان ریشه ارجاع داده می شوند هم درمان های پیچیده ای هستند و به همین دلیل ارجاع داده می شوند. طبیعی است که هزینه های درمان به تناسب سختی و پیچیدگی درمان تا حدی افزایش یابد. برای اطلاع دقیق تر راجع به هزینه های درمان در مطب ما با این شماره ها تماس بگیرید.

عوارض عصب کشی دندان جلو

به صورت کلی پروسه ی عصب کشی (درمان ریشه) اگر به درستی انجام شود به خودی خود هیچ گونه عوارضی ندارد. معمولا آن چه که از آن به عنوان عارضه عصب کشی یاد می شود، در واقع نتیجه درمانی است که به درستی انجام نشده است.
عصب کشی دندان باعث کاهش طول عمر دندان نمی شود و بالعکس به حفظ دندان و جلوگیری از کشیدنی شدن آن کمک می کند. همین طور یک باور نادرست وجود دارد که عصب کشی دندان جلو سبب تغییر رنگ دندان و سیاه شدن آن می شود در حالی که خود پروسه عصب کشی به صورت ذاتی باعث این عارضه نمی شود بلکه اگر بی دقتی در مراحل پایانی درمان وجود داشته باشد و بقایای ماده پرکردگی به طور کامل از فضای داخلی تاج حذف نشود این مواد در آینده سبب تغییر رنگ و تیرگی دندان می شوند.

اگر می خواهید راجع به این مسئله بیشتر بدانید این مطلب را هم مطالعه کنید: دلیل تغییر رنگ دندان بعد از عصب کشی چیست؟

آیا دندان جلو بعد از عصب کشی سیاه می شود؟

همان طور که در بالا اشاره شد، خود پروسه عصب کشی به خودی خود باعث سیاه شدن دندان نمی شود. بلکه اگر بعد از عصب کشی بقایای مواد پرکردگی ریشه به صورت کامل از تاج حذف نشوند در درازمدت دندان سیاه خواهد شد. اما اگر این بقایا به دقت از تاج حذف شوند و سپس یک پرکردگی خوب روی تاج قرار بگیرد هیچ تغییر رنگی در دندان مشاهده نخواهد شد.

عصب کشی دندان جلو

علائم به عصب رسیدن دندان جلو چیست؟

حضور درد شدید و طولانی خود به خود یا بعد از خوردن مایعات سرد و گرم، درد شدید در فشار و جویدن، ورم یا آبسه موضعی در لثه در مجاورت دندان همگی می توانند نشانه نیاز دندان به عصب کشی باشند. با این وجود تشخیص قطعی بعد از معاینه بالینی و تهیه عکس (رادیوگرافی) دندان ممکن است.
همین طور ممکن است دندان پوسیدگی شدیدی داشته باشد که به مرور زمان پیشرفت کرده اما هیچ درد یا علامت دیگری نداشته باشد. در این صورت بعد از تهیه عکس (رادیوگرافی) دندان در صورتی که تشخیص داده شود که عمق پوسیدگی زیاد است و شاخک عصبی دندان را درگیر کرده است، باید عصب کشی انجام شود.

عصب کشی دندان جلو

عصب کشی دندان جلو درد دارد؟

همانند سایر دندان ها عصب کشی دندان جلو هم تحت بی حسی انجام شود. در مطب ما قبل از تزریق بی حسی ژل بی حسی در موضع موردنظر استفاده می شود و تزریق هم به آهستگی انجام می شود. وقتی عمق بی حسی کافی باشد، عصب کشی دندان هیچ گونه دردی ندارد و به راحتی انجام می شود.

عمر دندان جلو بعد از عصب کشی چقدر است؟

عصب کشی دندان به خودی خود باعث کاهش عمر دندان نمی شود، بلکه با حذف پوسیدگی و عفونت باعث می شود تا دندان برای سال های زیاد و در بسیاری از موارد تا پایان زندگی ماندگار شود. البته که میزان ماندگاری دندان به غیر از موفقیت عصب کشی به فاکتورهای دیگری نظیر شرایط تاج دندان و میزان بافت سالم باقیمانده تاج هم بستگی دارد.
در صورت عدم انجام عصب کشی، پیشرفت پوسیدگی و عفونت سبب می شود دندانی که در حال حاضر قابل نگهداری است، در آینده کشیدنی شده و از دست برود.

قبلا در این مقاله به طور مفصل راجع به این مسئله توضیح داده شده است: عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

آیا دندان جلو بعد از عصب کشی باید روکش شود؟

هیچ قانون کلی در مورد این مسئله وجود ندارد. همه ی دندان های جلو که عصب کشی می شوند نیاز به روکش ندارند اما بعضی از آن ها دارند. عامل تعیین کننده در مورد این مسئله بافت های باقیمانده دندان بعد از حذف کامل پوسیدگی و ترمیم های معیوب قبلی دندان است. اگر مقدار کمی از تاج دندان سالم باقی مانده باشد باید دندان روکش شود. اما اگر بقایای بافت تاجی سالم زیاد و مستحکم باشد می توان دندان را با گذاشتن مواد پرکردگی در حفره بازسازی کرد، بدون این که نیاز به روکش باشد.

عصب کشی دندان جلو

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *