جراحی و کشیدن دندان عقل نهفته

شاید با شنیدن کلمه دندان عقل نهفته تعجب کرده باشید یا برای شما سوال باشد که دندان عقل نهفته چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که باتوجه به نحوه رشد و محل رشد، دندان عقل به سه نوع دندان عقل نهفته، دندان عقل نیمه نهفته و دندان عقل معمولی تقسیم می‌شود. باتوجه به نوع دندان عقل، روش‌های حذف آن هم متفاوت است؛ برای مثال دندان عقل نهفته را نمی‌توان کشید، تنها می‌توان با عمل جراحی آن را برداشت، در صورتی که دندان عقل معمولی را می‌توان به راحتی پس از معاینه دندان‌پزشک کشید.

دندان عقل نهفته چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به دندان عقل نهفته توضیحی دهیم، بهتر است با نحوه رویش دندان عقل آشنا شوید تا به خوبی نحوه به وجود آمدن دندان عقل نهفته را درک کنید.

در سن ۹ تا ۱۰ سالگی، دندان‌های عقل شروع به شکل گرفتن می‌کنند؛ این دندان‌ها در یک حفره کوچک در داخل فک بالا و پایین شکل می‌گیرند، در ابتدا تاج‌های دندان‌های عقل رشد می‌کنند و تقریباً در سن ۱۴ سالگی کامل می‌شوند. در اواخر ۱۹ تا ۲۰ سالگی، هنگامی که دیگر ریشه‌ها شکل گرفتند، دندان عقل سعی می‌کند از بین این استخوان‌ها بیرون بیاید و به داخل دهان راه پیدا کند؛ در این مواقع، گاهی اوقات دندان عقل با اینکه به طور کامل رشد کرده، قادر به بیرون آمدن نیست.

بعضی از فک‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند، به همین دلیل دندان عقل به‌راحتی می‌تواند بیرون بیاید‌ و در کنار دندان‌های دیگر قرار بگیرد؛ اما برخی افراد دارای فک کوچکی هستند، بنابراین فضای کافی نیست که دندان عقل از لثه بیرون بیاید. هنگامی که دندان عقل فضای کافی برای بیرون آمدن از لثه نداشته باشد، در زیر لثه گیر می‌کند؛ به این وضعیت دندان عقل نهفته گفته می‌شود که تشخیص دندان عقل نهفته فقط از یک دندان‌پزشک برمی‌آید.

البته در برخی مواقع حتی اگر فک کوچک باشد، مقداری از تاج دندان عقل از لثه بیرون می‌آید که به این وضعیت، دندان عقل نیم نهفته می‌گویند.

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان عقل چگونه است؟

عکس دندان عقل نهفته

جراحی و کشیدن دندان عقل نهفته

تفاوت جراحی با کشیدن دندان عقل چیست؟

در جراحی دندان عقل لازم است برای کشیدن دندان، بافت لثه روی دندان باز شود (برش داده شود) و سپس استخوان پوشاننده روی دندان برداشته شود؛ سپس جراح باید بافت متصل کننده دندان به استخوان را جدا کند تا بتواند دندان عقل را بکشد.

گاهی اوقات جراح مجبور می‌شود برای خارج کردن دندان عقل از داخل لثه، آن را خرد کند تا به راحتی بتواند دندان‌ را خارج کند.

پس از کشیدن دندان عقل، لثه برش خورده بخیه زده می‌شود؛ در برخی مواقع این بخیه‌ها جذبی هستند و نیاز به کشیدن ندارند اما برخی بخیه‌ها باید پس از گذشت چند روز از جراحی، کشیده شوند و این مورد به جراح شما بستگی دارد که از کدام نوع بخیه استفاده کند.

برای کشیدن دندان‌ عقل احتیاج به انجام هیچ‌کدام از این مواردی که در بالا گفته شد نیست، کشیدن دندان عقل همانند کشیدن دندان‌های دیگر است؛ البته ممکن است کمی درد آن بیشتر باشد. جراحی دندان عقل اکثرا در بیمارستان انجام می‌شود چون احتمال بروز عوارض جراحی زیاد است؛ اما کشیدن دندان عقل در همان مطب انجام می‌شود.

پس از جراحی دندان عقل باید برای بهبود، مراقبت‌های ویژه‌ای انجام بگیرد؛ اما در کشیدن دندان عقل، این مراقبت‌ها لازم نیست و شاید دندان‌پزشک برای ساعات اولیه یک مسکن تجویز کند.

پس از جراحی دندان عقل، حداقل تا چند روز درد دارید و حتی ممکن است با ورم و التهاب هم مواجه شوید؛ اما در کشیدن دندان عقل، ممکن است حداکثر تا دو ساعت میزان خیلی کمی درد احساس کنید که قابل تحمل است.

خطر عفونت پس از جراحی دندان عقل زیاد است اما در کشیدن دندان عقل اصلا به وجود آمدن عفونت بی‌معنا است. هزینه کشیدن دندان عقل نسبت به هزینه جراحی دندان عقل، پایین و بسیار مناسب است.

توجه داشته باشید که جراحی دندان عقل در صورتی انجام می‌شود که شما دارای دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته باشید؛ اما کشیدن دندان عقل در صورتی انجام میشود که دندان عقل به طور کامل از لثه بیرون آمده باشد.

آیا کشیدن دندان عقل درد دارد؟

فرایند جراحی دندان عقل تقریبا برای بیمار بدون درد و دردسر است؛ زیرا جراح در طول این فرایند، بیمار را بیهوش می‌‌کند یا تنها به ناحیه جراحی بی‌حسی تزریق می‌کند؛ اما پس از انجام جراحی و از بین رفتن اثر بی‌حسی، این طبیعی است که شما احساس درد ناخوشایندی کنید.

در ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی دندان عقل، درد تیز و غیرقابل تحملی را بدون شک حس خواهید کرد؛ البته جراح برای کنترل و کم کردن میزان این درد، مسکن تجویز می‌کند که باید طبق دستور جراح آن را مصرف کنید. وجود هر دردی در اثر جراحی دندان عقل، در ظرف ۶ ساعت بعد از انجام جراحی به اوج خود می‌رسد.

همچنین بخوانید: روش های خانگی تسکین دندان درد

درد بعد از جراحی دندان عقل حتی اگر تا ۳ روز هم طول بکشد بسیار طبیعی است؛ اما اگر درد طاقت فرسا و غیرقابل تحملی دارید یا هنوز پس از گذشت ۱۰ روز از جراحی، درد را احساس می‌کنید، باید خیلی سریع با جراح دندان خود تماس بگیرید. این درد ممکن است نشانه‌ای از عوارض جراحی مانند حفره خشک باشد که باید به سرعت رسیدگی شود.

بنابراین احساس درد در ناحیه جراحی، در روزهای اول طبیعی است؛ حتی ممکن است پس از گذشت چند ساعت از انجام جراحی دندان عقل، علائمی مانند کبودی و ورم پدیدار شوند و آثاری از خون در دهان ظاهر شود.

همچنین بخوانید: اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

قیمت و هزینه جراحی دندان عقل

هزینه جراحی دندان عقل به عوامل زیادی مانند تعداد کانال‌های دندان عقل، هزینه بیهوشی یا بی‌حسی، هزینه آرامش‌بخش‌هایی که استفاده می‌شود، محل جراحی دندان (کلینیک خصوصی، بیمارستان، مطب)، تعداد دندان‌های از قبل کشیده شده، انتخاب جراح و… بستگی دارد.

توجه داشته باشید همان طور که گفته شد، انتخاب جراح در هزینه جراحی دندان عقل تاثیرگذار است؛ زیرا هزینه دستمزد یک جراح حرفه‌ای دندان، بیشتر از هزینه دستمزد یک جراح عادی دندان است.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

باید گفته شود که نمی‌توان یک زمان ثابت و دقیق برای همه‌ی جراحی‌های دندان عقل تعیین کرد؛ زیرا زمان انجام جراحی دندان عقل، به شرایط دندان عقل فرد بستگی دارد.

این جراحی حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۵۰ دقیقه طول می‌کشد و این زمان می‌تواند به عوامل دیگری مانند توانایی و مهارت جراح و همکاری بیمار در نترسیدن بستگی داشته باشد.

عوارض جراحی و کشیدن دندان عقل

بعد از عمل جراحی دندان عقل احتمالا دچار ورم صورت، درد در ناحیه جراحی و خونریزی خواهید شد که تا دو هفته به‌طور طبیعی ادامه دارند. این علائم معمولاً در ۲ تا ۳ روز اول پس از عمل، به اوج خود می‌رسند و پس از آن به تدریج رو به بهبودی خواهند بود.

همچنین عوارض نادر دیگری وجود دارد که ممکن است پس از جراحی و یا کشیدن دندان عقل دچار آن شوید، برخس از این موارد عبارت اند از:

• عفونت محل جراحی.
  • آسیب دیدن فک و دندان‌های دیگر در طول جراحی.
  • بی‌حسی لب پایین یا زبان که ممکن است ناشی از آسیب رساندن به عصب باشد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

در اکثر موارد دوران بهبود فقط چند روز طول می‌کشد؛ در این دوره برای رفع درد، مسکن را باید طبق دستور جراح دندان یا دندانپزشک مصرف کرد.

می‌توانید با رعایت توصیه‌های زیر دوران بهبود را کوتاه‌تر کنید.

• به مدت یک ساعت یا حداقل نیم ساعت پس از جراحی، گاز را محکم با دندان‌های خود فشار دهید تا میزان خون‌ریزی کم شود.
  • سعی کنید گاز پانسمان را هر از گاه با دندان‌هایتان فشار دهید و پس از اینکه حس کردید پانسمان مقدار زیادی خون جذب کرده و دیگر تحمل آن در این وضعیت غیرممکن است، پانسمان را عوض کنید؛ بهتر است هر ۵ ساعت یک‌بار پانسمان را عوض کنید.
  • اگر ۲۴ ساعت از جراحی دندان گذشته باشد اما هنوز خون‌ریزی داشته باشید، باید با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.
  • ممکن است تا چندین ساعت پس از جراحی، اثر بی‌حسی باقی بماند، در این مدت حواستان باشد داخل گونه، لب یا زبان را گاز نگیرید.
  • پیشنهاد می‌شود تا چندین ساعت به طور کامل دراز نکشید؛ زیرا این کار خونریزی را طولانی‌تر می کند.
  • برای دراز کشیدن، باید چند بالش را زیر سر قرار دهید تا سر بالا بیاید.
  • برای کاهش التهاب صورت در ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی، می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید؛ در این ۲۴ ساعت، هر بار کیسه یخ را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی گونه قرار دهید.
  • پس از گذشت دو تا سه روز از جراحی، توصیه می‌شود از کمپرس گرم مرطوب (یک دستمال را در آب گرم خیس کنید) استفاده کنید.
  • فعالیت بدنی می تواند خونریزی را افزایش دهد؛ بنابراین پس از جراحی استراحت کنید.
  • پس از جراحی غذاهای نرمی مانند سوپ رقیق، پودینگ و ژله مصرف کنید و پس از کمی بهبود، به تدریج غذاهای جامد را دوباره به رژیم غذایی اضافه کنید.
  • به هیچ عنوان نباید تا چند روز مایعات را با نی بنوشید؛ زیرا مک زدن نی، لخته خون را شل و دوره بهبود را طولانی‌تر می‌کند.
  • در ۲۴ ساعت اولیه از شستشوی شدید دهان یا تف کردن خودداری کنید؛ پس از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی، روزانه به مدت چند بار دهان را با آب نمک گرم بشویید تا ورم و درد کم‌تر شود.
  • محلول آب‌نمک را می‌توانید با مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری (۵ گرم) نمک به یک لیوان متوسط آب گرم درست کنید؛ سعی کنید شستشو را با ملایمت انجام دهید، در غیر این صورت شستشو موجب شل شدن لخته خون می‌شود.
  • به مدت ۲۴ ساعت سیگار کشیدن ممنوع است؛ زیرا پک زدن به سیگار، لخته خون را شل می‌کند و گذشته از این استعمال دخانیات موجب کاهش خون‌رسانی می‌شود و باعث ورود آلودگی‌ها و باکتری‌ها به ناحیه جراحی می‌شود.
  • ناحیه جراحی را به هیچ‌وجه با زبان لمس نکنید یا با انگشت آن را فشار ندهید.
  • در طول دوره بهبود، دندان‌ها را با احتیاط مسواک بزنید.