آیا درمان مجدد ریشه دندان درد دارد؟

آیا درمان مجدد ریشه درد دارد؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دندانی که قبلا عصب کشی کرده اید دچار درد و عفونت مجدد شده باشد. در این موارد معمولا از طرف همکاران دندانپزشک برای مشاوره وبررسی امکان عصب کشی مجدد به متخصص درمان ریشه ارجاع داده می شوید. البته نام صحیح این درمان درمان مجدد ریشه است ولی در جامعه به آن عصب کشی مجدد گفته می شود.

یکی از دغدغه های بعضی بیماران این است که تصور می کنند که این درمان دردناک و تجربه آن بسیار سخت تر از عصب کشی اولیه (درمان ریشه) است. در حالی که در واقعیت درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) تقریبا همیشه بدون هیچ گونه درد و به راحتی انجام می شود. پروسه انجام درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما بسیاری از مراحل آن مشابه عصب کشی اولیه است.

آیا درد بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) دندان زیاد است؟

مطالعات نشان داده اند که” احتمال“ درد بعد از کار، در درمان مجدد ریشه(عصب کشی مجدد) بیشتر از عصب کشی (درمان ریشه) اولیه است ولی این بدان معنی نیست که همه بیمارانی که این درمان را انجام می دهند بعد از کار درد شدیدی دارند.
بسیاری از بیماران بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) هیچ دردی ندارند یا فقط درد خفیفی تجربه می کنند که در اکثر مواقع با مسکن های معمول مانند ژلوفن و ایبوپروفن به خوبی کنترل می شود. اگرچه در موارد معدودی هم ممکن است بیماران بعد از کار درد بسیار شدید یا حتی ورم داشته باشند. وجود درد یا ورم بعد از کار در بیشتر موارد هیچ ارتباطی با موفقیت درمان ندارد و یک عارضه طبیعی بعد از درمان محسوب می شود که با گذشت زمان و مصرف مسکن های قوی تر بهبود می یابد.

مطلب آیا درد بعد از انجام عصب کشی دندان طبیعی است؟ را حتما بخوانید.

آیا درمان مجدد ریشه(عصب کشی مجدد) درد دارد؟

چرا ممکن است بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) درد داشته باشید؟

متاسفانه بروز درد و ورم بعد از کار قابل پیش بینی نیست و وقتی درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) به درستی و در شرایط ایده آل هم انجام شده باشد احتمال درد بعد از کار وجود دارد. دلیل این مسئله آن است که بافت های اطراف ریشه با درمان تحریک شده اند و بعد از اتمام کار واکنش سیستم ایمنی بدن ممکن است به سمتی پیش رود که فاکتورهای التهابی فراوانی در اطراف ریشه دندان ترشح شود و سبب بروز علائمی مانند درد و ورم شود. در واقع ترمیم و التیام بافت های اطراف ریشه دندان و بهبودی از التهاب ممکن است چند روز طول بکشد.

درد بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) تا چند روز طبیعی است؟

در چند روز اول بعد از جلسه درمان، احتمال درد یا ورم بیشتر است اما در برخی موارد این درد ممکن است یک هفته یا در موارد معدودی تا دو هفته طول بکشد. دندانی که درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) روی آن انجام شده است به ندرت ممکن است حتی بیشتر از دو هفته نیز در هنگام غذا خوردن یا فشار دردناک باشد، اگرچه بروز این حالت شایع نیست و با گذشت زمان درد بهبود خواهد یافت.
اما در صورتی که درد شدید و طولانی بیشتر از دو هفته طول بکشد لازم است مجددا با دندانپزشک خود مشورت کنید چون ممکن است دلیل دیگری برای این درد وجود داشته باشد: یک مثال حضور ترک ظریف و عمیقی در دندان است که از قبل وجود داشته ولی کشف نشده است. ترک دندان در بسیاری از موارد در رادیوگرافی(عکس) دندان دیده نمی شود و حین درمان هم ممکن است مخفی بماند.

مطلب عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟ را حتما بخوانید.

آیا در صورت درد بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) باید آنتی بیوتیک مصرف کنم؟

در بسیاری از مواقع بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)هیچ نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.
مگر این که دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه به دلیل شرایط خاص فیزیکی شما یا شرایط دندان شما آن را تجویز کند. همین طور در صورتی که بعد از درمان مجدد ریشه تورمی در صورت وجود داشته باشد که در حال افزایش باشد، یا احساس بی حالی، تب و تورم در غدد لنفاوی دارید یا نمی توانید دهانتان را خوب باز کنید بهتر است بعد از مشورت دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه آنتی بیوتیک مصرف شود. در حالت کلی برای کاهش درد مصرف مسکن ها موثر هستند و نه آنتی بیوتیک و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

برای کاهش درد بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) چه مسکنی مصرف کنم؟

درد بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) در اکثر مواقع با مسکن های بدون نیاز به نسخه مانند ایبوپروفن و ژلوفن برطرف می شود. در صورت درد شدیدتر می توانید از ترکیب استامینوفن ساده همراه با ژلوفن یا مسکن هایی که این ترکیب را دارند (مثل نوافن) استفاده کنید. در صورتی که درد شدیدی دارد که با مصرف مسکن های معمول هم بهبود نیافته با مطب تماس گرفته تا بر اساس شرایط شما مسکن های قوی تری تجویز شود.
اگر به علت مشکلات گوارشی قادر به مصرف ایبوپروفن و ژلوفن نیستند می توانید از استامینوفن کدئین استفاده کنید، البته اگر ممانعت پزشکی خاصی ندارید.
همین طور مصرف یک کپسول ژلوفن حدود نیم ساعت قبل از شروع درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) بر کاهش درد بعد از درمان موثر است.

مطلب مراقبت های بعد از درمان ریشه چیست؟ را حتما بخوانید.

آیا عصب کشی مجدد درد دارد؟